Ridning på häst med Kissing Spines.

Blomskan

Trådstartare
Tyvärr verkar det som att min häst har KS eller att tornutskotten är sammanväxta.
Djupare utredning kommer att göras.
Hästen är inte igång idag och jag skulle nu behöva ha råd angående hur jag ska sätta igång och bygga upp musklerna på denna fina häst.
Han är bara 6 år så jag tycker att han förtjänar en chans till.

Så utifrån att hästen har stått i två månader och innan det bara är riden sporadiskt - hur skulle ni gå till väga?
Var börjar jag liksom?
Någon som kan tänka sig att göra ett träningsschema..? ;)

Som sagt, djupare utredning kommer att göras.
Hästen har aldrig visat några större protester vid ridning utan det började med en låsning i bogen. Veterinären som då undersökte honom konstaterade att han satt helt fast i ryggen och misstänkte starkt något av ovan angivna alternativ.
Ingen röntgen är gjord av olika anledningar.
Jag undanber mig vidare spekulationer kring detta.

Sv: Ridning på häst med Kissing Spines.

Ta igångsättningsschemat i samråd med veterinären efter utredningen.

Men generellt så brukar det handla om rakt fram, lång och låg (inte låg och djup bakom lod) med engagerade bakben, få igång ryggen. Skritt avsuttet. Gärna bommar/cavaletti för att få upp ryggen. Galopp före trav på många. Arbete på töm/lina före ridning.

Men som sagt, det bästa är att veta vad man har att göra med först.

Förutom det som redan sagt om lång och låg (rund över ryggen) mådde min KS-häst bra av att hoppa då och då (både uppsuttet och löshoppning), ridas off road, ridas/promeneras i backar och att regelbundet tömköras. Galopparbetade mycket, gärna en stund i lätt sits som uppvärmning också för att få igång ryggen bra.

Hade hästen stått så länge hade jag helt klart börjat med avsuttna övningar i samråd med vet. Tömkörning med och utan bommar, klättring utan ryttare, löshoppning i några veckor tills den är bra igång och ganska musklad. Därefter ridning, till en början lättridning i traven och fältsits i galoppen.

Hej. Är hästen väldigt låst i ryggen skulle inte jag spänna in den på något sätt. Det är lätt att säga att man ska arbeta hästen med engagerade bakben o.s.v, men det är inte så lätt när hästen har detta problem. Inspänning kan skapa ännu mer spänning.
Jag skulle gå promenader med den - gärna i skogen så den får lyfta på benen (bra även för mattes kondition). Även jobba den från marken med sidvärtsövningar av olika slag, flytta både framdel och bakdel, gå över cavaletti mm, så den får lossa sig i kroppen (börja i skritt). (brukar också resultera i mer lydighet i ridningen så småningom) Låt den hitta sin balans och sin egna arbetsform. Den ska arbeta lugnt och inte springa.
Kontakta en duktig kiropraktor/osteopat el liknande som kan underhållsbehandla hästen med jämna mellanrum. Kontakat tex en hästklinik i närheten och hör om de vet någon bra - de brukar ha koll.

Har hästen inte ont av täta tornutskott kan du få en väl fungerande ridhäst ändå. Viktigt att ha i bakhuvudet att en sådan häst kan få ryggont som alla hästar kan - av alla möjliga orsaker (sadel, hovproblem, ridningen, låsningar på andra ställen osv.) som matte måste man vara lite av en detektiv, och tänk på att det är du som känner hästen bäst, lita på din magkänsla!

Lycka till med din fining :)

Tackar alla för bra svar!
Hade glömt bort tråden lite grann.

En utförligare undersökning av hästen kommer att göras förhoppningsvis under kommande vecka.

Just nu får han röra sig fritt i ridhuset.
Av låsningen i bogen ser jag inte så jättemycket just nu.

Men jag hade en mycket duktig ryttare som red honom för några veckor sedan, bara för att få ett utlåtande om vad han trodde om honom.
Dagen efter så var han ruskigt stel. Det märktes att han hade träningsvärk då.

När han får springa fritt så rör han sig obehindrat i alla gångarter. Den ena galoppen som varit lite bekymmer med väljer han numera allt som oftast. Det är sällan det blir fel galopp alltså.
Han bockar och studsar i glädjesprång så han verkar inte vara helt bekymrad av problemet när han själv får välja form och aktivitet.

Jag red en KS-häst förr och som många redan har skrivit så är lång, låg form något att eftersträva. Cavaletti och bommar är jättebra övningar för ryggmusklerna. Dessutom är lösgaloppering ett bra komplement för att lossa bogarna (förutsatt att du har en häst som sköter sig och inte skenar för att den är lös). Vi höll oss mestadels till skritt och galopp vid ridning, harvade inte runt i trav i onödan.

Det behöver i alla fall inte vara kört...
Min gamla hopptränare - från 90-talet då jag tränade och tävlade mycket - berättade att hans bästa häst på 80-talet hade några sammanväxta ryggkotor och hon hade sina största framgångar på tävlingsbanan EFTER att ha fått den här diagnosen. (ej opererad) Det var en av landets då mest framgångsrika hopphästar...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 004
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 517
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka