Ridning på asfalt??

bettysmatte

Trådstartare
Jag har en häst som, trots sin ålder (10 år), är i stadiet att hon ska ridas lösgörande och i princip grundutbildas. Utan att gå in på för mycket detaljer, så har hon gått med diverse problem länge som till slut (tidigt i höstas) diagnosticerades. Bland annat har hon röntgenförändringar i vänster has (glidlederna), samt pålagringar på hovlederna fram (som följd av överansträngning).

Jag har ingen ridbana, och det finns ingen lämplig grusplan i närheten som jag kan rida på. I princip är jag alltså begränsad till att rida på asfaltvägar och grusvägar. Har jag förstått rätt om hästar med ledproblem faktiskt mår BÄTTRE av fastare underlag? Hon skrittas nästan bara fortfarande, med väldigt korta travinslag.

Idag red jag lite volter och pysslade med lite sidvärtes saker på en asfaltplan (tror att den har använts till tennisbana en gång i tiden). Skrittade självklart bara, och höll på i uppskattningsvis 10 min. Det lät som om underlaget var rätt sviktande, dvs det var inte samma "klapper" som när vi rider på asfaltvägarna. Tror ni att det är okej att rida här, en kort stund i taget? Jag vill så gärna kunna "träna" lite, men jag saknar förutsättningarna... :(
 
Sv: Ridning på asfalt??

Jag skulle fråga mig själv om en så ung häst med de problemen ska ridas alls. Vad säger veterinären?
 
Sv: Ridning på asfalt??

Ung??? Hon är ju 10 år?

Jodå, hon fick tillåtelse att sättas igång med ridning förra hösten när hon också friskförklarades.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Ja en häst som har pålagringar båda fram och skada bak, tycker jag att 10 år är ung.

Fråga veterinären om underlaget.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Ert ridande eller icke ridande säger jag inget om, men tänk på att asfalt kan vara rätt halt för hästar med skor så det känns olämpligt att svänga mycket i någon högre gångart, enligt mig.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Går hon inte trippigt på asfalt? Min slappnar inte av helt, han är rädd att halka om han inte bara går rakt fram.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Det har jag gjort. "Varierande underlag", var svaret. Enda restriktion då var egentligen att hålla sig ifrån små volter. I höstas alltså.
 
Sv: Ridning på asfalt??

ot kanske men 10 år är inte ens medelålder, hästar brukar vara i topp vid 14-16 års ålder i utbildning och träning. gammalt är över 22 för mig och 26 är tant och gubb ålder då hästarna pensioneras :p.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Asfalt är det inga problem att rida på dock så hade inte jag vågat rida volter på asfalt. Det bästa är väl att hästen går på rakt fram i olika terränger, dock kanske inte för svår terräng om hästen inte är igång än.

Det går utmärkt att rida lite lösgörande även på grusvägar, flytta undan och skolorna osv, perfekt att göra när hästen ändå ska skrittas igång.

Sen är väl frågan lite varför en sådan ung häst har sådana problem. Det är väl det mest intressanta och det som är viktigast att veta så att man kan undvika den typen av träning/ridning som hästen fick problemen av från början.
 
Sv: Ridning på asfalt??

Sen är väl frågan lite varför en sådan ung häst har sådana problem. Det är väl det mest intressanta och det som är viktigast att veta så att man kan undvika den typen av träning/ridning som hästen fick problemen av från början.

Det undrar man ju verkligen. Jag har lite egna teorier om det. Hon har aldrig varit igång så pass att hon borde ha blivit skadad av ridningen. Däremot misstänker jag att hon gått med ett snett bäcken en längre tid, och att det kanske är det som har överansträngt ena bak, vilket i sin tur har resulterat i röntgenförändringarna. Pålagringarna på hovlederna fram behandlades inte ens. De ansågs vara ett direkt resultat av att hästen velat avlasta bak. När hon sedan inte gjorde det mer rättade problemen där till sig automatiskt.

Den här hästen har haft mer eller mindre diffusa problem (tappat bakben i nedförsbackar ibland, landat på tå med fram, etc) LÄNGE. Jag har åkt till diverse (erkänt duktiga) veterinärer, har haft 2-3 st ET som har gått igenom henne, har haft duktiga ryttare som fått prova henne. Från alla håll hette det att det inte fanns några fel på hästen. Alltså fick hon gå länge utan behandling tills en lyhörd veterinär till slut lyssnade på både mig och hästen.

Angående träningen, så håller vi som bäst på att försöka köra in pållan. Tanken är att hon nog skulle må bra av så varierad träning som möjligt. Jag kommer aldrig att kräva mer än skogsmulle-nivå, men jag hoppas att hon kommer att kunna hålla för det!
 

Liknande trådar

Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 232
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 898
Träning Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta...
Svar
1
· Visningar
755
Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp