Ridning på 21-årig häst?

V

vrålet

Hej.
Jag undrar hur mycket ni tycker att en 21-årig varmblodsvalack ska ridas i veckan...?
Han är pigg och frisk..
Jag däremot hinner inte komma ut så ofta nu (är medryttare) och ägaren hinner inte.. Men ska börja komma ut mer nu när det blir ljusare tider ;)

Just nu ser det ut såhär:
måndag - torsdag vila
fredag skrittur i skogen, 40 min
lördag skritt, trav och galopp i skogen, 60 min
söndag skritt, trav och galopp i skogen, 40 min

longerar honom ibland innan jag ska rida på fredagar...
(jag har inte tillgång till paddock) Men har någon några tips på vad man kan hitta på när man rider?
jag brukar inte galoppera mycket förresten, ca 60m el nåt... Ni får gärna skriva om ni tycker att jag borde rida längre/kortare m.m....
/Carro

Sv: Ridning på 21-årig häst?

är hästen bara fräsch så kan man rida den precis som vanligt, en äldre häst mår inte bra av å stå för mkt för då blir den stel

Självklart kan du rida en 21-åring! Så länge hästen är pigg och fräsh så är det ju bara bra att den får komma ut! Det gör nog att hästen lever ännu längre kan jag tro! Hästar mår bra av att röra på sig så..

Skulle det ha varit min häst skulle jag skaffat en medryttare till. När hästarna blir äldre är det extra viktigt att man håller igång då de lätt stelnar till.
Gärna nåt dressyrpass också med lite lösgörande övningar.

är hästen pigg och frisk är det bäst att rida på med hänsyn till hästens kondis och muskler såklart. Har ridit 3-timamarsturerpå en 26-åring (som är som 5 :)) och han var inte speciellt trött i slutet, tvärtom.

tycker det verkar dumt att låta hästen stå i veckan och sen rida på helgen, en gammal häst behöver röra på sig helst varje dag för att inte stelna till. Kanske bara en skrittrunda promenad eller uppsuttet kvittar väl, bara den får göra nåt annat än att stå hela veckan och sen kanske sprida ut ridpassen med trav och galopp mera över veckan så den går varannan dag skritt-tur och varannan dag "ordentligt".

Jag känner igen mig. jag är medryttare på ett 23-årigt halvblod. Ägaren har vissa perioder ganska ont om tid så då får han stå rätt så mycket. går kanske tre dagar i veckan minst. Men lite mer fördelat, alltså inte alla dagarna på rad. Jag tror det blir så lätt med en häst som "bara" ska hållas igång och man inte direkt tränar med. Man ger det inte lika mycket tid (Om jag jämför han med shettisen jag tävlar). Men trots det så kan man ju rida hästen när man väl gör det! Vi rider nästan bara ute i skogen i alla gångarter, om det inte är kolsvart ute...mellan 40-60 min. Och han skulle säkert orka mer! Det viktigaste tycker jag är bara att man är nogrann med uppvärmning och avskrittning och inte gör allt för tunga jobb (typ galoppera i djupsnö 30 min). Du har inte möjlighet att ta hästen på veckorna?

Jag håller med om att hästen borde röra sig mer under veckan. Om inte ägaren kan rida då kanske du kan flytta någon av dina dagar så att det blir större spridning? Som sagt stelnar de till ganska fort i den åldern. Så lite lösgörande och stärkande dressyrjobb skulle nog också vara bra.

Min 22-åring går 6 dagar i veckan, dressyr varvat med uteritt. Han är mkt välbehållen. Antagligen pga vettig motion.

vrålet skrev:
måndag - torsdag vila

Mängden motion är det väl inget fel på, så länge hästen känns pigg och fräsch är det bara att fortsätta med aktiviteterna. Däremot skulle inte jag longera en så gammal häst eftersom benen blir väldigt belastade av att gå på en liten volt. Jag skulle även försöka fördela motionen under veckan - varannan dag kanske. Om hästen står flera dagar stelnar den ju till. I ditt fall passar det då bra att du bara skrittar första dagen efter "vilan".

Men med ljusare och finare väder kanske han får mer regelbunden motion!

Läste precis i morse i Stallmagasiner om att rida äldre hästar. När den är frisk o fräsch så ska den helst ridas varje dag. I det tempo som passar den bäst. Om den får stå så blir den lättare stel. Kom ihåg att värma upp ordentligt samt sist på ridpasset skritta ordentligt. Massage och rykting bra för deras blodcirkulation.

Hade tänkt skriva precis det du redan skrivit!

Viktigt att hålla igång hela tiden, annars ökar risken för skador och det blir helt enkelt för ojämnt för deras kroppar. Så ut varje dag i princip även om det vissa dagar bara blir 20-30 min skritt/promenad

21 är ingen ålder. Poem ox, född -83, tävlade distans upp till 10 mil förra året, då han var 21. -03 gick han 16 mil.

Det är jätte bra att han får komma ut mycket, blodcirkulationen brukar komma igång bättre då på gamla hästar.

Hej.. tack för alla svaren. :bow:
Nu vet jag att jag borde "sprida ut" stallbesöken mer då.. Ska försöka fixa det. Det är ju så att nu när jag kan komma ut oftare på våren och sommaren får han ju självklart mer regelbunden motion..
Jag ska strunta i longeringen då. Jag rider mycket dressyr ute i skogen... Men grejen är att han har ganska dåliga muskler och dålig kondis fortfarande.. ska försöka träna upp den lite mer nu.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Sen tycker jag det spelar in lite vilken typ av hage hästen har och om han rör sig mycket där.
Är det så att dom har stor hage och rör sig mycket, så tror jag inte att det är någon större fara om han står några dagar.
Så länge han är pigg och glad så tror jag inte att det är någon fara.

Å andra sidan blir ju hästen inte yngre direkt så det kanske är bra att få upp lite kondis och muskler, är väl svårare ju äldre pållen blir?

jo de brukar bli svårare.....men rider man mycket ute i skogen så ordnar de sej nog!

Jag tänkte bara säga att han har en stor hage och är ute mycket på dagarna... Visst kan det blir lite svårare men det ska man nog klara ändå :p

Om hästen e pigg å frisk så e de bra om han rör på sig... :D
De finns dressyr hästar som tävlar på hög nivå som e över 20... :cool:
Eller titta på Mynta... ( Alla vet vem de e.... :D )
De e ba å rid!
Ha kul!

vrålet skrev:
Hej.
Jag undrar hur mycket ni tycker att en 21-årig varmblodsvalack ska ridas i veckan...?
Han är pigg och frisk..
Jag däremot hinner inte komma ut så ofta nu (är medryttare) och ägaren hinner inte.. Men ska börja komma ut mer nu när det blir ljusare tider ;)

Just nu ser det ut såhär:
måndag - torsdag vila

(jag har inte tillgång till paddock) Men har någon några tips på vad man kan hitta på när man rider?
jag brukar inte galoppera mycket förresten, ca 60m el nåt... Ni får gärna skriva om ni tycker att jag borde rida längre/kortare m.m....
/Carro
Jag har bara ett enkelt svar till dig!
LÅT HAN INTE STANNA AV!!!!
På grund av att jag knappt hade möjlighet att rida min 23 åriga travare förra våren (lera) så stelnade han ihop totalt och drog bakbenen under sig och fick karprygg!
Före det var han piggare en någon annan häst jag ridit och vi brukade hoppa och rida svårare dressyr men nu kan jag inte ens trava med honom då hans bakben inte hänger med :cry: :cry: :cry:
Och det är hemskt eftersom hans huvud älskar att springa och hans ben inte orkar det :cry: :cry: :cry:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 615
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar