Ridning och graviditet!

K

kitsby

Vet inte riktigt var denna tråd passar bäst men jag prövar här. Är väldigt nyfiken på er som varit eller är gravid,hur ni gör under graviditeten. Rider ni eller avstår? Mitt första barn red jag fram till 6 graviditets månaden, då börja magen vara i vägen. Detta var på en mycket säker häst. Nu är jag bara i första månaden och rider inte alls en sån säker häst. Är jätte nyfiken på hur andra ryttare gör!!

Sv: Ridning och graviditet!

Jag red in min unghäst samtidigt som min första graviditet! Jättedumt men jag hade haft hästen länge och han är av den sorten att man kan släppa en bomb brevid honom utan att han reagerar. Jag red dessutom bara i ca 4 månader eftersom han sedan blev trotsig och vi märkte att det räckte och att han skulle få smälta inridningen på sommarbete. Jag kunde dock inte hålla mig i från ridningen så jag red då och då på annan säker häst fram till åttonde månaden.
Jag är gravid nu med mitt andra barn och har faktiskt inte ridit en enda gång eftersom jag tyvärr inte har någon häst att rida och heller inte har tid. Hade jag haft tillgång till häst så hade jag nog ridit länge.

Jag red inte under någon av mina graviditeter då jag mådde så väldigt illa, kändes som om jag skulle kräkas när jag red, annars hade jag nog fortsatt...

Har 4 barn och ridit under varje graviditet,har fått svårt att gå pga bäcken uppluckring i slutet av mina graviditeter men red ändå men tog det lugnare i slutet,dvs skrittade mest om det kändes ok kunde jag trava (rida lätt) och galoppera i fältsits.

Red inte alls pga av vild unghäst. Hade nog ridit så länge det gått på den jag har idag om det skulle bli aktuellt. Givetvis lungt och ingen direkt hoppnng.

Red hela graviditeten, två dagar innan och fyra dagar efter var jag uppe igen. Ingen avancerad ridnig men att få komma ut å få lite luft och hästlukt...

Jag red t o m vecka 30 på snäll, vuxen häst. Sedan kändes det för klumpigt. Efter förlossningen tog det nog ett par månader innan jag var uppe på hästryggen igen.

Red min extremt pigga och oberäknerliga häst fram tills en månad innan, då gick vi omkull och det blev strääänga order från min sambo att "sätter du dej på den där :devil: :la hästen igen så *#" så då fick jag motvilligt lägga av.... jag tyckte det gick jättebra! :p
Var väl uppe i sadeln igen efter två veckor ca...

Hej! Jag red tills magen va ivägen så där runt 6e månaden som du. Jag tror att man känner när det är dags å slut. När man börjar få ont av något är det dags å lägga av. Sen så ska man tänka på hästen man rider :crazy: Ja gick upp hela 23kg min D-ponny ville jag inte knäcka ryggen på:smirk:.. Så jag sluta rida honom när min vikt nåde 65kg å red sen en fjording. Är man trygg med hästen å hästen litar på en så rid tjejer det är bara bra för kondisen osv. :banana:

Hejsan! Himla rolig tråd då jag och min sambo väntar vårt första barn! :bump: Min barnmorska sa att det var okej att rida så länge det känns bra, men att man ska vara försiktig mot slutet av graviditeten då balansen försämras.
Men jag kommer sluta om jag tycker min vikt är för stor för mina älskade fyrbenta, men det är väl inget som hindrar dem från att bli körda...:D

Jag har ett barn, och red till och med graviditetsvecka 34. Red hela tiden ganska "normalt", dvs alla gångarter, både i skogen och på bana etc. Tävlade "sista" gången i sjunde månaden. Hästen var en då trettonårig islandshäst med rätt mycket motor, men "snäll och säker" i övrigt. Jag tror dock att han kanske hade börjat konstra om jag fått för mig att bara skritta eller på annat sätt gjort att han fått jobba mindre. På honom kändes det lite som "allt eller inget" - antingen rida ordentligt eller inte alls.

Jag red på båda mina fram t.o.m 7 månaden när magen var ivägen, mest när man skulle upp eller hoppa av. Alla gångarter nästan hela tiden på stoet som jag litar på till 100%, skritt från 5 månade på valacken som jag hade lite sämre förtroende för. Ca 2 månader efter graviditeten satte jag igång så smått igen. När hästarna blivit ridna i några veckor blev jag avslängd av mitt "säkra" sto och slog mig gul o blå, kunde knappt gå på en vecka och kunde inte rida på 6 veckor. Fortfarande tacksam att det hände EFTER graviditeten...

Jag är gravid i 22:a veckan och rider fortfarande och tänker göra det så länge som möjligt. Ska till och med tävla i westernridning den 19 maj om allt går som det ska.

För mig går det jättebra att rida och jag kan till och med sitta ner i alla gångarter vilket jag inte trodde skulle gå. Men min häst är lydig och har mjuka rörelser samt att sadeln är mjuk (bomlös) så det känns helt okej.

Jag gör dock inget "annorlunda", dvs kommer på att jag ska prova något nytt... Min kompis tyckte att hon var för klumpig att rida så hon började köra sin 7-åring med stötting och det slutade med att hon ramlade framför stöttingen och blev släpad i 40 meter på magen i vecka 25... Så jag tänker inte göra sånt som jag inte vanligen gör i ridningen.

Min sambo har varit lite grymt, grymt kring att jag rider, men det gick över efter att jag kraschade med skotern i v. 19... Tydligen är hästen säkrare och då kan han inte säga så mycket.. ;)

De jag har pratat om säger ofta att de slutade rida pga foglossningar. Nu har jag inte fått några än och hoppas att jag inte får det, men jag TROR att jag har bättre förutsättningar än många andra att kunna "stå ut" med de obehagen då jag har en höftartros som ändå alltid gör ont vid ridning och jag kan tänka mig att obehagen är ungefär liknande.

Kul att höra hur ni gör - jag var tänkt att starta en tråd om samma ämne, men då slapp jag! ;)

/Camilla

Jag kom på en liten avstickare i ämnet:

Jag märker att när jag nu rider så är jag mer på spänn och mindre avslappnad ifall att min häst är lite på tårna, vilket han kan vara utan att något speciellt händer (vaken arab). I vanlig fall sitter jag lugnt och avslappnat genom det mesta men nu märker jag att jag mot min vilja blir lite mera spänd, vilket inte är så bra för då blir hästen mera spänd.

Så det går åt en del mental kraft till att rida på som vanligt och inte tänka på vad som KAN hända...

Är det fler som känner så?

/Camilla

Jag känner igen mig i det!

Jag har börjat välja vägar där jag vet att hon inte kommer att träffa på ngt obekant och läskigt! Jag stressar upp mig och det smittar ju som bekant, innan graviditeten brydde jag mig inte om hon tramsade utan red på som vanligt.

Det jobbigaste är när jag måste hoppa av och leda henne förbi något som hon tror skall äta upp henne - när jag skall upp igen blir det problem...magen är ivägen och hon är så stor. Jag bara väntar på den dagen som jag får traska hela vägen tillbaka eftersom jag är oförmögen att ta mig upp igen - haha!

ps, nu är jag i v20!:D

Jag är i vecka 19 och kommer att rida så länge som möjligt. Vill helt enkelt inte tappa för mycket kondition varken hos mig eller hästarna. Bor mitt ute i skogen så medryttare är tyvärr inte att tänka på :crazy:

Jag red till någonstans i mitten av sjätte månaden. Sista gången höll jag på att trilla av när jag skulle sitta av eftersom magen var i vägen och då kändes det inte så säkert längre.

Konstigt nog kände jag mig aldrig osäker uppe på hästen. Fast jag skulle aldrig rida någon annan häst än min egen.

Jag frågade runt bland läkare och mvc-systrar och fick faktiskt samma svar på frågan om man skulle rida när man är gravid. Alla, utan undantag, tyckte att det var hur bra som helst! Bara det var på en häst jag kände väl, la någon av dem till.

Så min teori är att så länge man är trygg med vad man gör så är det bara att köra. Nästa gång skall jag klura ut någon lämplig ramp eller något så att jag kan ta mig upp och av på ett säkert sätt, eftersom det var det största problemet för mig.

Jag red till ca:7:e månaden, iofs mest skritt fr.om 6:e mån.

Jag fick väldigt ont i ljumskarna och lite känsla av håll i magen sista tiden när jag red en längre stund, så då slutade jag.

MVC, sa att det gick bra så länge det kändes OK

Jag red till ca:7:e månaden, iofs mest skritt fr.om 6:e mån.

Jag fick väldigt ont i ljumskarna och lite känsla av håll i magen sista tiden när jag red en längre stund, så då slutade jag.

MVC, sa att det gick bra så länge det kändes OK

Det där med ont i ljumskarna känner jag igen,särskilt när man red.
Barnmorskan som förlöste mig sa strax efter förlossningen att det märktes att jag ridit mycket; men jag var för slut i kroppen för att orka fråga vad hon menade med det!! Nåt positivt hoppas jag!:rofl:

Första graviditeten red jag till 6:e eller 7:e månaden. Sen tog magen i framvalvet och då slutade jag. Min första förlossning var otroligt jobbig och barnmorskan trodde det till´stor del berodde på min starka bäckenbotten pga ridningen, (jag var så stark att jag orkade hålla emot krystvärkarna och det var inte så bra), så när jag väntade nr 2 red jag inte alls.
Jag tror inte det finns några rätt eller fel här. Gör det du känner för så länge det känns bra. Om man lyssnar till kroppen går det bra. Att rida på hästar som är relativt osäkra är väl att utsätta sig för onödiga risker kanske?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama