Ridning och foglossning/instabilt bäcken?

FlipTheFrog

Trådstartare
Nu har det gått drygt 8 veckor sedan förlossningen och bäckenet har förvisso stabiliserats en hel del, men fortfarande så kan det kännas som det 'bränner' i fogarna på nätterna och det är mkt jag känner att jag inte fixar att göra fullt ut.

Jag har dock ridit några korta pass för att känna efter och jag tycker faktiskt inte att det påverkar bäckenet negativt på samma sätt som det gör om jag t ex har burit tungt eller utfört någon osymmetrisk rörelse.

Vad har ni för erfarenhet av ridning och foglossning eller sviter efter foglossning?

Sv: Ridning och foglossning/instabilt bäcken?

Jag har inte så mycket erfarenhet alls egentligen. Jag väntade att börja rida till tre månader efter förlossningen, efter sjukgymnastens rekomendation, då jag hade det ganska besvärligt med foglossning under gravidteten (slutade rida helt runt v. 25). Tydligen tar det tre månader innan bäckenet är stabiliserats. Jag kände ingenting när jag började rida, men hade kanske gjort om jag började tidigare.

10,5 månad efter förlossning och jag är fortfarande REJÄLT hindrad. Bäckenet har stabiliserats men jag har fortfarande ofta ont. Men jag hade också extremt svåra problem - kunde nätt och jämnt gå på slutet...

"Helt symptomfri i sex månader eller men för livet" sa den KLOKA sjukgymnasten som jag (till slut) fick komma till ... Men det verkar vara oerhört individuellt men så länge du har ont så skulle jag vara försiktig.
Sen är det ju en fråga om hur ont du har också.

Akupunktur hjälpte mig mycket.
Att det bränner kan tyda på att det är en infektion/inflammation. jag blev bättre när jag fick diklofenak.

Jag provade rida i ca 10 minuter 6 månader efter förlossningen och det tog två månader att återhämta mig...

Men det är nog väldigt individuellt. Lyssna på din egen kropp är mitt råd!

Senast ändrad:

Jag har fortfarande lit problem med fogarna (drygt 2! år efter förlossning)
Men när jag började rida, ca 4 veckor efter förlossningen, så har det alltid gått bra att rid min häst. Han har ganska behagliga rörelser och även om han inte går bra så "släpper" han inte ryggen. Jag red en annan häst ca 6 månader efter förlossningen. den hästen hade lite stötigare rörelser och släppte stundvis ryggen. Efter att ha suttit på den hästen kunde jag knappt gå på en vecka!!! :crazy:
För mig har det gått bra att rida då hästen har lite mer "gungiga" rörelser så att man "åker" fram och tillbaka, men har absolut inte gått om hästen är mer stötig så man "studsar" upp och ner. Lite överdrivet, men jag vill vara tydlig hur jag menar.

Efter att jag red den andra hästen bestämde jag mig för att inte sitta på någon annan häst (än min egen) förrän 1 år efter förlossning!!!

Var noga på att lyssna på din kropp! Gör det ont så behöver man inte vara stålkvinnan och bita ihop. Fogarna kan tyvärr bli ett livslångt problem :(

Det största problemet för mig och fogarna var att promenera på asfalt, men nu 2 år senare går det rätt bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som haft problem med foglossning under graviditeten, hur lång tid tog det innan ni var smärtfria? Tänkte mer specifikt vid ridning...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Elisha
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 555
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV