Ridning ocg graviditet

N

NellyBulwark

är gravid i 30 veckan, rider fortfarande fast mer stilla:)
men enligt ridsportförbundets säkerhetskoferens ska det tydligen förelästs lite om ridning och graviditet, vilket tydligen skulle kunna vara skadligt för bäckenet och moderkakan, både före och efter förlossning. Är det någon som hört mer om det, annars finnns det ju inte så mycket forskat eller konstanterat än att den största skaderisken är fallskador, eller tramp kläm-skador... Har foglossningar som gör skiiit ont men emellanåt klarar jag av att rida utan att det gör ont, skulle det vara mer skadligt? Ngn som vet eller har synpunkter... tacksam för diskussion:laugh:

Sv: Ridning ocg graviditet

Att rida när man har foglossning är ju inte jättebra, det som gör ont i fogarna skall man hoppa över, helt enkelt. Annars kan man få skador för livet. Min läkare sa att eftersom min fog var typ borta så slog benbitarna i bäckenet mot varann - överansträngde jag dem kan jag slå loss flisor etc, vilket är - ja, skitdåligt. Jag var å andra sidan riktigt dålig, gic kpå kryckor från v 15-16 nånstans. Sista 3 månaderna kom jag inte upp på övervåningen hemma.

Moderkaka och sånt har jag inte hört alls faktiskt, men jag känner till en tjej som föll av höggravid och bebis fick en fraktur ... vadå maximal otur!

Generellt är det väl ett besult/en risk som varje familj får ta. Min sambo tyckte det var jätteobehagligt att jag red när jag var gravid, och eftersom det var VÅR bebis så red jag inte, då.

Jag var också korkad och red med foglossningar. Hamnade på kryckor i slutet av graviditeten och nu 1.5 år efter förlossningen har jag fortfarande ONT varje gång jag ska resa mig efter att ha suttit ner, kan inte gå obegränsat i trappor och att sitta ned i trav är inte att tänka på............

är gravid i 30 veckan, rider fortfarande fast mer stilla:)
men enligt ridsportförbundets säkerhetskoferens ska det tydligen förelästs lite om ridning och graviditet, vilket tydligen skulle kunna vara skadligt för bäckenet och moderkakan, både före och efter förlossning. Är det någon som hört mer om det, annars finnns det ju inte så mycket forskat eller konstanterat än att den största skaderisken är fallskador, eller tramp kläm-skador... Har foglossningar som gör skiiit ont men emellanåt klarar jag av att rida utan att det gör ont, skulle det vara mer skadligt? Ngn som vet eller har synpunkter... tacksam för diskussion:laugh:

Grattis till graviditeten!

Jag är i vecka 24 och rider fortfarande. Visserligen väldigt lugnt men det beror nog mer på att vi håller på att sätta igång hästen efter vintern än på mig.
Det enda jag har märkt av är att jag blivit lite fegare. Jag litar blint på min häst och hade det inte varit just han så hade jag aldrig ridit.

Jag har som order av min BM att jag ska göra allt jag känner för så länge det inte gör ont eller jag får ont efteråt eller om jag blöder. Känns som ett vettigt råd. Jag tränar fortfarande kamsport som jag gjort i 10 år om än lite försiktigare och deltar inte på alla sparringpass. Min tanke är att hålla igång så mycket som möjligt för att underlätta både förlossningen och tiden efteråt som antagligen kommer kräva en del ork.

Rådet som jag fått av min BM kanske du ska tänka lite på också. "Så länge det inte gör ont". Då pratade hon hela kroppen och inte bara magen eller fogar. Ganska klokt om man tänker efter. Kanske kan du känna lite från dag till dag hur du känner dej i kroppen. Longera eller tömkör på böjda spår och trippa runt lite i mitten kanske passar bättre de dagar du har ont. Medan en tur i skogen eller lättare markarbete funkar de dagar det känns bra.

Din lille häst finns ju kvar efter att bäbisen har kommit och mår säkert inte katastrofdåligt av att gå lite lugnare under en period. En medryttare som rider lite tuffare några dagar i veckan kan ju också vara ett alternativ så kan du ta de glassiga ridturerna nu i vårsolen.

Tänk på att du ska ha din kropp i säkert 50 år till. Onödigt att slita ut den redan nu ;)

Lycka till!
Miks

Jag födde för ganska precis 1,5 år sen och har fortfarande problem med fogarna. Jag blev sjukskriven på halvtid i v.12 och fick 30 extra dagar med havandeskapspenning. Jag red till ca 7e månaden och trappade sen ner och bara mys-red.
De värsta smärtan kom 3 månader efter förlossningen. Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv, hade inte småbarn varit så underbara och man får så mycket tillbaka hade jag lätt steriliserat mig för att inte göra smärtan värre. Men jag har lärt mig leva med den och vill ha flera barn. Men ska sälja hästen först...kanske ;)

Just det, moderkakan! Den kan lossna om mamman utsätts för stötar och vibrationer. Då kan både barnet och mamman dö för båda förblöder. Därför kollar de moderkakan noga vid ultraljudet.
Annars är ju ridning bra för man tränar alla muskler och framför allt bäckenmusklerna. Risken att bebis skadar sig i magen är lika stor som den skulle skada sig i en bilolycka. Men när huvudet sjunker ner i bäckenet har den inte lika mycket skydd av fostervattnet. Då kan skallbenet spricka vid ett fall för bebis slår huvudet i mammas skelett!

Red fram till v.28 då jag plötsligt fick problem med kraftiga blödningar. Några timmar tidigare hade jag tagit min sista ridtur, en relativt lugn skrittrunda på grusvägarna och lite galopp. Min moderkaka låg lite långt ner men inget de på ul tidigare trott skulle bli problem, och från de flesta håll och kanter fick jag beskedet att ridning är relativt ofarligt om man bara tar det lugnt...

Jag tyckte jag tagit det relativt lugnt, men fick spendera 10 dgr på sjukhus och har för resterande graviditet ordinerats relativt sängläge/vila - det suger rätt måttligt då jag har en bit kvar tills det är dags (v.33 nu, plan. snitt 26 maj). Nu är det ju lätt att vara efterklok, men bättre rön vad gäller just ridning och graviditet behövs verkligen, då folk inte riktigt verkar ha koll på hur de ska förhålla sig till detta?

Att säga att jag, om jag skulle genomgå en andra graviditet, skulle undvika ridningen helt ljuger jag nog. Men jag skulle definitivt skaffa en naturtöltande islänning just för att minimera stötarna för barnet på livmoder/placenta. Så Något har jag ju lärt mig :crazy:

Min BM sa till mig att det var OK att rida så länge det inte gjorde ont så klart! Hon tyckte att det var bra att man fortsatte med sin aktivitet så länge det gick. Men i ett lugnare tempo. Jag red till ca v 38, men sen tyckte jag synd om min stackars häst ;0) Släpa på en tjock matte. Det med långa promenader med hunden, gjorde nog att min förlossning blev lite lättare. Men jag har haft tur att inte få några svårare problem under mina grav.

Har du inte ont och mår bra, och håller dig från våldsamma aktiviteter som inridning av galna unghästar, så är det klart att du kan rida som gravid.

Cilla
mamma, läkare, ryttare

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som haft problem med foglossning under graviditeten, hur lång tid tog det innan ni var smärtfria? Tänkte mer specifikt vid ridning...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 565
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar