Ridning med föl?

amkm

Trådstartare
Ok,en fråga..

Om ett föl är ca 3 mån gammal och stoet är ridet med fölet sen fölet var 1-2 veckor gammal,4-6 dgr/v ,skulle ni ge er ut på en 3,5 mil lång ridtur då i 7,5 timme med det ekipaget??

Om ja,motivera..

Om nej,motivera..

Sv: Ridning med föl?

Glömde få med..

25 graders värme,visserligen ngt molningt och en regnskur..

Men är det ok??

Inte jag heller,men vet att det skett nu i helgen och där de inte kan förstå att man ifrågasätter..
Tycker synd om fölet

amkm skrev:
Inte jag heller,men vet att det skett nu i helgen och där de inte kan förstå att man ifrågasätter..
Tycker synd om fölet

hmm, fast med långa pauser och skritt, jag menar, hästar i det vilda strövar ju.. Jag vet faktiskt inte..

Jag hade inte gjort det själv utan att ta reda på om det vore lämpligt eller ej.. Samt att man inte utsatte någon för någon säkerhetsrisk..

Men tittar man bakåt i tiden, på bl a brukshästar i skog och mark så fick ju fölen följa med sina mammor tidigt när de skulle arbeta i skogen eller på fälten....

Jag vet faktiskt inte...

Detta var en långritt mellan punkt A och B, 3,5 mil och 7,5 timmar.Mkt på små grusvägar.
Och i sällskap av ca 10 st vuxna hästar..

Och om jag tittar på mina föl,så vilar de,dvs ligger ner åtminstone 1 gång i timmen,sen är det full sprutt och tutte som gäller.
Mina har 9 ha att röra sig på,men inte ens de verkar ta ngr långpromenader i denna värme..

Senast ändrad:

ja som sagt jag vet inte, rent spontant reagerar jag med att det känns "olämpligt", men jag har inga direkta belägg för att det skulle vara fel..

Men jag förutsätter att fölet fick dia på vägen och att de rastade? Oavsett föl eller inte så rider man inte någon häst 7,5 timmar i sträck utan paus...Och kanske fölets behov tillgodosågs under den tiden...

10 andra hästar, ja man vet ju inte vad de kan göra, men å andra sidan så är fölet så stort att det med största sannolikhet lärt sig andra hästars språk och på så sätt sett till att inte hamna i skottlinjen

Nej det skulle jag inte göra. Även om hästar är "stövardjur" så tror jag inte ett föl som är så ungt orkar hänga med i det tempot utan att få vila (o då menar jag inte 5 minuterspauser).
Jag tror inte fölet dör av det, det kannske går utmärkt. Men jag skulle endå inte göra det. Om jag lika gärna inte kan göra det så väljer jag att inte göra det.

Jodå,fölet har fått vilat och nappat utefter vägen.
Det jag reagerar främst på,är att man helt enkelt har tagit med sig fölungen på en sån lång tur,i 25 graders värme på mindre vägar.
man har egentligen inte tagit hänsyn till att när det är som varmast så vilar hästarna,gå ut å kolla i er egen hage.Inte promenerar de omkring då inte.
Och o de skulle göra det,så är det självvalt,här är det en påtvingad sträcka för fölet att röra sig på.

Jag förutsätter att det hela måste ha gått mycket lugnt till om det var 3,5 mil på 7,5 timmar! De måste ha vilat i minst 2-3 timmar under promenaden även om de skrittade hela sträckan.

Anser du att det handlar om okunniga hästmänniskor? Folk som inte vet eller vill sin hästs bästa? Djurplågeri? Vad är problemet? Om du verkligen anser att de har gjort fel så tycker jag att du ska stå på dig och anmäla dem för djurplågeri eller också lägga ner. ;)

Ja,jag anser att det är fel att utsätta ett föl för en sådan ritt.
Djurplågeri? Njae,det vet jag inte.
Som många säger,hur gick det till förr..
Och lägga ner,varför då?
Detta är nog inte första gången det sker,och inte sista heller,så jag tycker att det är kul att se andras infallsvinklar också,för rätt till en åsikt har även jag.
Jag behöver ju inte heller ha rätt,det är bara min åsikt,eller hur Catrine.. ;)

Senast ändrad:

Eftersom jag var själv med på denna ridtur samt en av arrangörerna så känner jag att jag vill förtydliga och förklara hur denna ridtur gick till, samt också påpeka att den som startade detta inlägg inte var med på turen och heller inte såg fölet varken under eller efter ridturen eller överhuvudtaget var med eller inblandad på ngt vis. Infon som inläggsskrivaren har är alltså endera hörsägen eller enligt de uppgifter som finns på ett annat forum och efter den informationen så har man helt på eget bevåg dragit egna slutsatser hur allt gått till.
Så här kommer alltså den "äkta" versionen.

Fölet som var med var naturligtvis väl förberett för denna ridtur, förra året hade jag själv ett föl med utan ngt som helst problem eftersom fölet redan vid en veckas ålder vants att gå vid sin mors sida.

Ridturen var noga planerad med följebil med transport, hinkar och kraftfoder åt hästarna samt OM ngt skulle hända så fanns transporten till hands.

Turen startade 9.45 på fredag i ca 20 graders värme, ritten gick efter skogsbilvägar som i stort sett är otrafikerade, den första 1,5 timmen så passerade ingen bil alls och totalt så var det kanske 5-8 bilar som passerade under hela turen. Små raster togs under hela turen.
Kl 14.00 tog vi en långrast på ca 1,5 timmar där alla hästar sadlades av och utfodrades, under denna rast så drog en åsksky över och svalkade av både oss och hästarna samt att värmen gav sig.
Kl 18.00 var vi framme efter en 35 km lång ridtur som till 95% utförts i skritt! ingen av hästarna var särskilt trötta, en av mina valacker hoppade runt och bockade i hagen och vi skrattade alla och sade att ingen kan ju beskylla oss för att ha kört slut på några hästar precis ;) Fölet var i god vigör under hela ritten, och det kan ju också påpekas att fölet är ett kraftigt välväxt tinkerhästföl. Så totalt 35 km på blandade grus/gräs vägar samt 2 km asfalt på en totaltid av 8 timmar och en kvart inkl rasterna som totalt var på ca 2,5 timmar.

Jag kan själv garantera att INGEN häst utsatts för fara eller ngn form av djurplågeri under denna tur, jag själv är van turridningsledare och fölägaren likaså, ingen häst hade eller fick några men av detta och jag tycker att det är mkt tragiskt att människor som inte har all fakta på hand ska gå ut och skriva officiellt på nätet om detta, istället tar reda på korrekt fakta genom att kontakta de som var med på turen eller ännu bättre kontaktar ägaren till fölet!

Hälsningar Susanne Karlsson

Tror nog mest trådskaparen ville få olika motivationer för och emot, det var väl inte någon direkt kritik :confused: ? Det är ju jättesvårt att säga om det är lämpligt eller inte men i det här fallet verkar det ju inte ha varit några problem eftersom både hästar och ryttare var väl förberedda och verkar rutinerade. Har ju kunnat vara olämpligt om så inte varit fallet.
Personligen tycker jag att det verkar toppen, detta att helt naturligt låta ett föl i mammas trygghet få vara med och vänja sig vid trafik o dyl. Det måste ju vara bättre än att börja bråka med en halvvuxen, rädd häst.
Härligt med folk som inte är rädda för att ha med hästarna ut i världen. Det kommer säkert att bli en mycket trygg och säker häst av detta lilla föl!!! :)

Susanne,
Som sagt,detta var en allmän fråga där ingen är nämnd och inga orter är nämnda och där jag helt enkelt ville ha andra infallsvinklar eftersom ni på erat forum har så otroligt svårt att vara objektiva i detta fall och mycket annat,eftersom du själv skriver är en utav arrangörerna.
Kan finnas många åsikter om det hela och jag har även skrivit att det är mitt sätt att se det,behöver inte vara rätt,det är bara min åsikt.

Också därför har jag även bett att folk ska motivera svaret! ;)

Senast ändrad:

amkm skrev:
Susanne,
Som sagt,detta var en allmän fråga och där jag helt enkelt ville ha andra infallsvinklar eftersom ni på erat forum har så otroligt svårt att vara objektiva i detta fall och mycket annat,eftersom du själv skriver är en utav arrangörerna.
Kan finnas många åsikter om det hela och jag har även skrivit att det är mitt sätt att se det,behöver inte vara rätt,det är bara min åsikt.

Också därför har jag även bett att folk ska motivera svaret! ;)

Visst! det var en allmän fråga som du ställde, men... FAKTA! den fakta du gått ut med här stämde ju inte riktigt, eller hur??! Och vadå objektiva?? Tror du alltså på fullaste allvar att bara för att det var jag och några till som "tillåtit" detta föl att gå med gjort det i ren egen nytta utan att tänka på fölets säkerhet i första hand??

Hur kan din åsikt då vara så korrekt??? du var inte där, du var inte med, du vet inte hur det gått till utan skriver bara och drar egna slutsatser från saker du läst/hört!
Som jag tidigare skrev, ta och kontakta den det berör, privat om du tycker illa om ngt!
Åsikter får naturligtvis vem som helst ha, men att gå ut och skriva ""att i helgen har man ridit 35 km med ett föl i 7,5 timmar i 25 graders värme efter grusvägar och i trafik""" och sedan ställt följdfrågan : Rätt?? Fel?? jag hade nog själv reagerat starkt på en sådan fråga och svarat NEJ! om jag själv inte haft all fakta på hand ;)...

Hälsningar Susanne

Här nedan har ni en länk till en bild på föl och mamma när det var ca 2 km kvar av ridturen
http://i2.photobucket.com/albums/y42/Kushti_Grai/katja_1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jamen,nu får du väl ta och ge dig.

Jag har skrivit 7,5 timme,vilket stog på det andra forumet.
3,5 mil, en ca 3 mån gammal fölunge..Ja,jag gissade mig till den åldern.
Mindre grusvägar,visserligen ngt molning och nån regnskur..Inget om trafik eller ngt annat,VAD är fel?
Och varför ska jag upp mer fakta om detta är en allmän fråga??
Det objektiva i det hela är att det övht skulle inte gå att diskutera ngt inne på forumet med dig + ett par till,då det helt enkelt är så att alla är dumma i huvudet och avundsjuka om man tycker annat..Var det visst ngn som skrev.. ;)

och vem har övht sagt att det handlade om ER ridtur? Det har ni ju själva dragit upp nu.. ;)

Senast ändrad:

g tycker du över reagerar, hon har varken kommigt med nagra pa hopp el särskilt daliga beskrivningar om man gämför med din beskrivning.

20 el 25 grader gör ingen skilnad och 7,5 el 8 timmars ridtur gör inte heller nagon skilnad.
JAg tycker hon tagit upp fragan till en diskution pa ett bra sätt. och det är väll för att diskutera ett diskutions forum är till för?

/angela

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar