Sv: Ridning med föl?
Eftersom jag var själv med på denna ridtur samt en av arrangörerna så känner jag att jag vill förtydliga och förklara hur denna ridtur gick till, samt också påpeka att den som startade detta inlägg inte var med på turen och heller inte såg fölet varken under eller efter ridturen eller överhuvudtaget var med eller inblandad på ngt vis. Infon som inläggsskrivaren har är alltså endera hörsägen eller enligt de uppgifter som finns på ett annat forum och efter den informationen så har man helt på eget bevåg dragit egna slutsatser hur allt gått till.
Så här kommer alltså den "äkta" versionen.
Fölet som var med var naturligtvis väl förberett för denna ridtur, förra året hade jag själv ett föl med utan ngt som helst problem eftersom fölet redan vid en veckas ålder vants att gå vid sin mors sida.
Ridturen var noga planerad med följebil med transport, hinkar och kraftfoder åt hästarna samt OM ngt skulle hända så fanns transporten till hands.
Turen startade 9.45 på fredag i ca 20 graders värme, ritten gick efter skogsbilvägar som i stort sett är otrafikerade, den första 1,5 timmen så passerade ingen bil alls och totalt så var det kanske 5-8 bilar som passerade under hela turen. Små raster togs under hela turen.
Kl 14.00 tog vi en långrast på ca 1,5 timmar där alla hästar sadlades av och utfodrades, under denna rast så drog en åsksky över och svalkade av både oss och hästarna samt att värmen gav sig.
Kl 18.00 var vi framme efter en 35 km lång ridtur som till 95% utförts i skritt! ingen av hästarna var särskilt trötta, en av mina valacker hoppade runt och bockade i hagen och vi skrattade alla och sade att ingen kan ju beskylla oss för att ha kört slut på några hästar precis
Fölet var i god vigör under hela ritten, och det kan ju också påpekas att fölet är ett kraftigt välväxt tinkerhästföl. Så totalt 35 km på blandade grus/gräs vägar samt 2 km asfalt på en totaltid av 8 timmar och en kvart inkl rasterna som totalt var på ca 2,5 timmar.
Jag kan själv garantera att INGEN häst utsatts för fara eller ngn form av djurplågeri under denna tur, jag själv är van turridningsledare och fölägaren likaså, ingen häst hade eller fick några men av detta och jag tycker att det är mkt tragiskt att människor som inte har all fakta på hand ska gå ut och skriva officiellt på nätet om detta, istället tar reda på korrekt fakta genom att kontakta de som var med på turen eller ännu bättre kontaktar ägaren till fölet!
Hälsningar Susanne Karlsson