fruxolisa
Trådstartare
Hej. Jag har ett 14-årigt sto som sliter oerhört mycket på sina bakhovar. Nu under vintern har hon kunnat ha sina skor i nästan 9 veckor vilket har vart helt underbart men nu har all is och snö smält undan och hon börjar slita ner skorna igen. Om inte hovslagaren kommer efter 5 veckor kan man inte rida eftersom hon sliter ser och tappar skorna. Hon är inåttåad och växer inte speciellt fort i fötterna.
Nu då till min fråga: Kan man ha brodd på ibland när man rider ut i skogen?
Hon vrider bakhovarna väldigt mycket, i och med att broddarna går ner i marken kan hon ju inte vrida om hoven lika mycket vilket resulterar i att inte skorna slits i samma utsträckning som de gör nu.
Detta var en ide jag fick idag, men jag tänkte fråga er här på buke innan jag sätter min plan i verket, om det ens är möjligt. Men om det går, vilka brodd är bäst? Is eller gräs?
MVH Lisa
Nu då till min fråga: Kan man ha brodd på ibland när man rider ut i skogen?
Hon vrider bakhovarna väldigt mycket, i och med att broddarna går ner i marken kan hon ju inte vrida om hoven lika mycket vilket resulterar i att inte skorna slits i samma utsträckning som de gör nu.
Detta var en ide jag fick idag, men jag tänkte fråga er här på buke innan jag sätter min plan i verket, om det ens är möjligt. Men om det går, vilka brodd är bäst? Is eller gräs?
MVH Lisa