Ridning med brodd

fruxolisa

Trådstartare
Hej. Jag har ett 14-årigt sto som sliter oerhört mycket på sina bakhovar. Nu under vintern har hon kunnat ha sina skor i nästan 9 veckor vilket har vart helt underbart:D men nu har all is och snö smält undan och hon börjar slita ner skorna igen. Om inte hovslagaren kommer efter 5 veckor kan man inte rida eftersom hon sliter ser och tappar skorna. Hon är inåttåad och växer inte speciellt fort i fötterna.

Nu då till min fråga: Kan man ha brodd på ibland när man rider ut i skogen?

Hon vrider bakhovarna väldigt mycket, i och med att broddarna går ner i marken kan hon ju inte vrida om hoven lika mycket vilket resulterar i att inte skorna slits i samma utsträckning som de gör nu.

Detta var en ide jag fick idag, men jag tänkte fråga er här på buke innan jag sätter min plan i verket, om det ens är möjligt. Men om det går, vilka brodd är bäst? Is eller gräs?

MVH Lisa

Sv: Ridning med brodd

Har inget konkret svar på din fråga, men angående att hon vrider, så ska man träna genom att skritta på asfalt, där hoven inte kan vrida sig. Har själv ett halvblodssto som vrider lite på bak, och fick tipset att skritta en timme på asfalt någon gång per vecka (inte en timme direkt utan succesivt vänja in). Det har hjälpt faktiskt. Hon vrider fortfarande, men det blir bättre och bättre.

Om hästen vrider blir belastningen rätt hög om man stoppar det med typ brodd. Bättre då att be hovslagaren svetsa på ett slitlager eller använda skor med högre slitbarhet som guldskon...är min tanke ;)

Har inget konkret svar på din fråga, men angående att hon vrider, så ska man träna genom att skritta på asfalt, där hoven inte kan vrida sig. Har själv ett halvblodssto som vrider lite på bak, och fick tipset att skritta en timme på asfalt någon gång per vecka (inte en timme direkt utan succesivt vänja in). Det har hjälpt faktiskt. Hon vrider fortfarande, men det blir bättre och bättre.

Vi har otroligt mycket asfalt runt stallet, och det är på asfalten hon vrider mest... har vart ute och gått med henne och kollat hur hon rör sig på asfalten samt i kuperad terräng, och hon har lättare att vrida hovarna på asfalt än i skogen...men hon vrider ju fortfarande mycket i skogen också.

Om hästen vrider blir belastningen rätt hög om man stoppar det med typ brodd. Bättre då att be hovslagaren svetsa på ett slitlager eller använda skor med högre slitbarhet som guldskon...är min tanke ;)

Nu har hovslagaren precis varit och slått på nya skor för knappt en vecka sedan, min kompis i stallet tipsade mig om rundade skor, kan det vara något?

Tror du ska ta det med din hovslagare och beskriva samt visa hur hästen rör sig. Rundade skor kanske funkar men en bra hovslagare vet genom att se hästen röra sig hur och vad han ska göra och använda för skor ;) .

Egentligen har jag ingen aning.
Men det käns som att det borde bli ett stort slitage på hästens leder om man stoppar upp vridningen med hjälp av brodd. Jag skulle defenitivt inte provat förrens jag pratat med flera veterinärer/hovslagare om saken.

Hej. Jag har ett 14-årigt sto som sliter oerhört mycket på sina bakhovar. Nu under vintern har hon kunnat ha sina skor i nästan 9 veckor vilket har vart helt underbart:D men nu har all is och snö smält undan och hon börjar slita ner skorna igen. Om inte hovslagaren kommer efter 5 veckor kan man inte rida eftersom hon sliter ser och tappar skorna. Hon är inåttåad och växer inte speciellt fort i fötterna.

Nu då till min fråga: Kan man ha brodd på ibland när man rider ut i skogen?

Hon vrider bakhovarna väldigt mycket, i och med att broddarna går ner i marken kan hon ju inte vrida om hoven lika mycket vilket resulterar i att inte skorna slits i samma utsträckning som de gör nu.

Detta var en ide jag fick idag, men jag tänkte fråga er här på buke innan jag sätter min plan i verket, om det ens är möjligt. Men om det går, vilka brodd är bäst? Is eller gräs?

MVH Lisa

sätt på hästen "guldskor" Hårmetallskon har fastlödda hårdmetallstift, för att ge en längre livslängd. Den finns för sommar och vinterbruk.
Stålet i skorna är extra härdat för att hålla formen och slits nästan inte alls. mycket bättre för hästen än att ha brodd året om.

mn akn oxå be hovis svetsa på lite extra där hästen sliter.

har själv haft en häst som slitit ut skor efter skor, på ca 4 veckor var det inget kvar at tåkappan :eek: desutom vred han hoven vid islag så han i princip skruvade ur brodden. svetsade fast dom ett tag :rofl:Allteftersom vi hr tränat och jobbat med gångarterna så har han blivit bättre. sliter inte alls så nu längre. är faktiskt hyfsat normal numer. Han vrider inte hovarna vid islag längre heller. Det gäller bara att aktivt var uppmärksam på det och se vad man kan göra för att förbättra hästen gång.

Men iaf, räddningen för oss innan träningen gav resutlat blev "guldskor"

hardmetall_t5s.jpg

Senast ändrad:

sätt på hästen "guldskor" Hårmetallskon har fastlödda hårdmetallstift, för att ge en längre livslängd. Den finns för sommar och vinterbruk.
Stålet i skorna är extra härdat för att hålla formen och slits nästan inte alls. mycket bättre för hästen än att ha brodd året om.

mn akn oxå be hovis svetsa på lite extra där hästen sliter.

har själv haft en häst som slitit ut skor efter skor, på ca 4 veckor var det inget kvar at tåkappan :eek: desutom vred han hoven vid islag så han i princip skruvade ur brodden. svetsade fast dom ett tag :rofl:Allteftersom vi hr tränat och jobbat med gångarterna så har han blivit bättre. sliter inte alls så nu längre. är faktiskt hyfsat normal numer. Han vrider inte hovarna vid islag längre heller. Det gäller bara att aktivt var uppmärksam på det och se vad man kan göra för att förbättra hästen gång.

Men iaf, räddningen för oss innan träningen gav resutlat blev "guldskor"

hardmetall_t5s.jpg

Ok, Tack för svaret:D men hon får ha de vanliga skorna på så länge som möjligt så får jag snacka med hovslagaren när han kommer ut nästa gång :) Jag har precis köpt en ny sadel till henne och gångarterna är helt annorlunda nu, de är mycket mer luftiga och hon lyfter mycket mer på fötterna, det kan ju hända att det är det som är orsaken och att hon då kan ha skorna längre ;)

Om hästen vrider/skruvar hoven i nersättningen så händer det just där nere.

Om man sätter på broddar vilket hindrar hästen från att vrida/skruva hoven men hästen kommer fortfarandet att göra det men då blir den vridningen/skruvningen i stället på kotan vilket ger mer skada.

Kram

NEJ NEJ NEJ!!!

Har du någon gång sett hur en hästhov påverkas av brodd använder du det enbart i krävande lägen. Typ hoppning på halt gräs och is på vintern. Du använder oxå så små brodd som möjligt och så få brodd som möjligt per sko.

jag säger som the_connemara! Jag pratade med pappa om detta med de olika sorters isbroddar som finns nu och han gav en väldigt bra förklaring på saker:

Fotbollskor! Fotbollspelare kan bryta benen av sina broddar på skorna pga att skorn låser fast sig i ett visst läge i gräset och följer inte med kroppens hela rörelse = stora skador!

Om du tar bort hästens möjlighet at vrida hoven i marken - var tror du att vridningen tar vägen då? Utan att ha sett just din h'st röra sig skulle jag spontant gissa på kotleden... En utsliten skadad häst r dyrare än hovslagaren...

ÅHH!!!! Det var detta jag vill undvika, folk som hackar på mig...men jag har fått mitt svar nu, tack så mycket!

Det är ingen som hackar på dig! :) De vill bara varna dig för en lösning som kan orsaka stor skada på hästen. De vill bara dig och hästens bästa! Var glad att du blev varnad istället så du inte fått lära dig detta på kliniken om ett halvår med en häst som kanske aldrig ens blir frisk igen. :)

Jag vet en häst som gått med bakskor med påsvetsade fästen (för att hästen tar så långa kliv med bak att den kliver på sig fram vid högre hastigheter)
Denna häst har ett glidmoment som är ganska tydligt när den går (nu pratar jag fortfarande om bakbenen) och med fästena på skorna bak så fanns det ingen möjlighet att glida vilket slutade med slitna bakknän.

Idag är det ingen tävlingshäst längre (av fler orsäker än onda knän dock) och hon sliter, precis som din, sina skor på 5 veckor. Det blir verkligen inte mer än cd-skivor av dem om man låter dem sitta längre. Det är dock något som ägaren är tvungen att acceptera för att knäna inte ska börja göra ont igen.

Prata med din hovis (och gärna andra hovisar också om du har möjighet) och nämn tex guldskon.

Förutom den stoppande effekten av hästens steg så har ju brodd även andra nackdelar, tex broddtramp och det är ett hiskeligt i- och urskruvande om man inte vill ha dem hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 745
Senast: Linda_A
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: muslidag
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 740
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama