Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

Sv: Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

När vägen fanns där så red jag på den. Nu finns det ingen väg varför jag inte rider där längre.

Jag hade fortfarande gärna sett att vägen fanns kvar.

Men man har väl inte rätt att rida eller köra häst på åkermark bara för att bonden kört där med traktor och redskap så att marken blivit som en väg? Det är ju fortfarande åkermark.

Har kommit i liknande sits som ts jag med, att vilja/behöva rida längst åkerkant. Men för mig har det varit att jag äventyrat i skogen och plötsligt kommit fram till en åker, och för att inte böka tillbaka in i skogen valt att "gena" fram till vägar på andra sidan åkerområdet.

Så undrar jag med; får man rida i kanten av sådd mark förutsatt att man ej rider PÅ denna, utan så långt ut i kanten som möjligt och om möjligt på sidan?
För vill kunna fortsätta utforska skogar samt rida som jag gör utan att på hemvägen grubbla över vilka lagar jag eventuellt brutit...

Och eftersom bönder bevakar tråden kan jag ju fråga rakt till er! Hur ouppskattat är det att man rider i åkerkanten? Eller är det okej så länge jag inte förstör något på något sätt? Vill ju inte bli ogillad jag heller så jag tar mitt ansvar och jobbar för att undvika förstörelse, men kanske inte är tillräkligt...

Mitt svar på detta är nej! Man uppskattar inte som lantbrukare att folk rider på åkern, även om det bara är i kanten. Du blir knappast den enda som gör det, för det kommer alltid fler som ser att någon gjort så.

Kicki :laugh:

Jag kan också tillägga att utan den här vägen har jag i princip annars enbart en grusväg att välja på att rida fram och tillbaka på eller att rida i paddock. Känns inte helt optimalt och jag är både arg och ledsen på att de plöjt som de gjort!

Hur kan du överhuvudtaget känna dig arg för att man som markägare plöjt sin egen mark!? :confused: Är väl inte vi som bönder som har ansvaret och ska upplåta mark till folk för att de inte har andra val!? Ett märkligt resonemang!

Kicki

Hur kan du överhuvudtaget känna dig arg för att man som markägare plöjt sin egen mark!? :confused: Är väl inte vi som bönder som har ansvaret och ska upplåta mark till folk för att de inte har andra val!? Ett märkligt resonemang!

Kicki

Menar du allvar? det är väl så att marken är till för fritidsverksamhet.
Det är ju bara snikna markägare som brukar och vill ha restriktioner?;)

Vi har jättefina stenmurar häromkring som blivit totalt förstörda av markägarens skogsmaskiner.

???

Jag antar att det är markägarens stenmurar som makägaren förstör. Eller menar du att du på något sätt är delägare i stenmuren?

Ifall jag har en stenmur på egen mark hoppas jag att jag får plocka ner den ifall jag av någon anledning tycker att den är i vägen. Skulle stenmuren vara en fornlämning eller liknande förstår jag att det inte är ok, men de flesta stenmurar i landskapet har väl kommit till efter det senaste skiftet (oftast 1800-talet).

delvis knapp

Jag är rätt säker på att stenmurar öht inte får förstöras eller plockas bort.

jag är RÄTT säker på att det finns undantag!

Ja, man kan ansöka om att få göra ett gap eller vid bygge ta bort, men som regel iaf där jag bor får ingen mur tas bort, inte heller ges av länsstyrelsen dispens till detta annat än kanske då gap.

Grannen fick 8000 kr i böter, stackarn:grin:, när det uppdagades att hans stenmur var borta.:angel:

Ytterligare en längre bort fick både böter samt bygga upp muren igen.

Jag är rätt säker på att stenmurar öht inte får förstöras eller plockas bort.

Efter lite googling så inser jag att du verkar ha rätt i det. Nu är jag inte säker på att det gäller alla län, men en hel del länstyrelser verkar ha förbud mot att ta bort stenmurar. Man lär sig alltid något nytt.

Men man kan ju söka tillstånd för att ta bort eller göra öppningar i murarna. Så ifall man inte vet med sig att markägaren inte har tillstånd så får man väl ändå förutsätta att markägaren ansökt om och fått tillstånd att göra åverkan på muren ifall man upptäcker att markägaren 'förstört' muren.

Stenmurar skyddas av ett s.k. "Biotopskydd" och får inte tas bort hur som helst. Även kulturminnsesvärde spelar in i detta. Det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att få flytta en mur och det är styrt av omfattande regler. Går att läsa i Miljöbalken, 7 kap.

Som jag tolkade det... om det är en riktig stenmur (biotop och kulturminne) där mossor och lavar växer som anses falla under hotade arter. Det finns också beskrivet vad som anses vara en stenmur men minns inte riktigt var. I biotopskyddet hamnar också insekter som anses vara hotade som håller till i stenrös och stenmurar.

Det går att söka stöd för stenmurar som ska kompensera ev. olägenheter att ha stenmur ;)

Jag bodde i Småland, hyrde en stor gård med hur mycket stenmurar som helst runt om. Ägaren hade stöd för stenmurarna.

Nu är det inte omöjligt att få dispens så man kan alltid söka det om man har nån mur som ligger i vägen. Här är en liten artikel om en som fick.

Som jag tolkade det... om det är en riktig stenmur (biotop och kulturminne) där mossor och lavar växer som anses falla under hotade arter. Det finns också beskrivet vad som anses vara en stenmur men minns inte riktigt var. I biotopskyddet hamnar också insekter som anses vara hotade som håller till i stenrös och stenmurar.

Det går att söka stöd för stenmurar som ska kompensera ev. olägenheter att ha stenmur ;)

Jag bodde i Småland, hyrde en stor gård med hur mycket stenmurar som helst runt om. Ägaren hade stöd för stenmurarna.

Nu är det inte omöjligt att få dispens så man kan alltid söka det om man har nån mur som ligger i vägen. Här är en liten artikel om en som fick.

Jag får tacka farsgubben att han öppnade de luckor i murarna som finns idag.
För nu är det försent:)

det beror nog lite på VART stenmurarna ligger som sagt...
en del stenmurar är ju även NYuppförda, eller NYLIGEN restarurerade. Vi hittade bottenstenar till en stenmur när vi gjorde uppfart, resten var rivet.. man kunde inte ana att det funnits en mur där, innan man röjde undan och hittade detta,,, då byggde vi upp den igen.
på samma sätt som vi öppnat lite på andra, där vi varit tvungna att bredda för modernare maskiner att komma in.

det beror nog lite på VART stenmurarna ligger som sagt...
en del stenmurar är ju även NYuppförda, eller NYLIGEN restarurerade. Vi hittade bottenstenar till en stenmur när vi gjorde uppfart, resten var rivet.. man kunde inte ana att det funnits en mur där, innan man röjde undan och hittade detta,,, då byggde vi upp den igen.
på samma sätt som vi öppnat lite på andra, där vi varit tvungna att bredda för modernare maskiner att komma in.

Det storebror inte kä'nner till, far han inte illa av:devil:

:bow: Väl skrivet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka