Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

Sv: Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

Och eftersom bönder bevakar tråden kan jag ju fråga rakt till er! Hur ouppskattat är det att man rider i åkerkanten? Eller är det okej så länge jag inte förstör något på något sätt? Vill ju inte bli ogillad jag heller så jag tar mitt ansvar och jobbar för att undvika förstörelse, men kanske inte är tillräkligt...

Det hjälper inte att fråga oss i tråden, vi äger ju inte den marken du rider på.:cool:

Du får fråga markägaren.

Jag för egen del accepterar inte någon ridning i åkerkanter, never ever. Det är som att be om problem.

Hur tänker du? Ärlig fråga!

När vägen fanns där så red jag på den. Nu finns det ingen väg varför jag inte rider där längre.

Jag hade fortfarande gärna sett att vägen fanns kvar.

Du kanske kan ersätta bonden ekonomiskt för att du rider i åkerkanten mot ån? Lovar naturligtvis att du bara rider i kanten och försiktigt sedan ta sträckan * 0.5 m ungefär vad som maximalt kan förstöras av en häst och betalar för utebliven gröda...Bonden kommer att tjäna på det då han får betalt för hela marken och du kan rida så att du kommer till bättre ridvägar.

Så skulle jag ha gjort om jag vore du.

Du kanske kan ersätta bonden ekonomiskt för att du rider i åkerkanten mot ån? Lovar naturligtvis att du bara rider i kanten och försiktigt sedan ta sträckan * 0.5 m ungefär vad som maximalt kan förstöras av en häst och betalar för utebliven gröda...Bonden kommer att tjäna på det då han får betalt för hela marken och du kan rida så att du kommer till bättre ridvägar.

Så skulle jag ha gjort om jag vore du.

:bow:

Mycket klokt skrivet, så kommer jag göra om jag blir tvungen att rida i åkerkanten mer!

Knalla in till Lantmäteriet och ta reda på vem som äger marken omkring dig. Ring sedan upp ägaren och fråga om det finns någon möjlighet att få rida dennes mark. Det värsta som kan hända är att du får ett "nej" till svar.

När jag flyttade till min första gård ringde jag upp godsägaren intill och frågade snällt trots att alla grannar sa att det inte var lönt "för de låter aldrig någon rida på markerna". Men jag fick faktiskt ett väldigt trevligt bemötande och blev otroligt nog erbjuden flera stycken att rida på samt en massa tips på bra ridvägar. :bow:

Och alla grannarna såg ut ungefär som så här :eek:

Knalla in till Lantmäteriet och ta reda på vem som äger marken omkring dig. Ring sedan upp ägaren och fråga om det finns någon möjlighet att få rida dennes mark. Det värsta som kan hända är att du får ett "nej" till svar.

När jag flyttade till min första gård ringde jag upp godsägaren intill och frågade snällt trots att alla grannar sa att det inte var lönt "för de låter aldrig någon rida på markerna". Men jag fick faktiskt ett väldigt trevligt bemötande och blev otroligt nog erbjuden flera stycken att rida på samt en massa tips på bra ridvägar. :bow:

Och alla grannarna såg ut ungefär som så här :eek:

Nämen :rofl: Så kanske bara är en lite ledsen bonde som känner sig utelämnad när ingen frågar honom utan "alla" bara tar för sig och rider som de vill kanske;)

Så vitt jag vet finns inga regler för hur nära ån man får plöja. Däremot finns regler för sprutning. Var det bondens egen markväg har han rätt att göra som han vill med den och plöja ner den om han inte behöver den längre.
Sen finns det begreppet hävd men då måste du ha använt vägen i många år.

Bäst är att ta reda på ägaren och prata med denne. Vissa accepterar att det rids i kanten. Ev att han vill ha betalt för det.

I övrigt är det allemansrätten, men den gäller inte på åkermark,

Nämen :rofl: Så kanske bara är en lite ledsen bonde som känner sig utelämnad när ingen frågar honom utan "alla" bara tar för sig och rider som de vill kanske;)

Det var nog mer en stolt adelsman som ville att de ofrälse skulle veta sin plats... :angel:

Nej, hävd är borttaget.

Stämmer inte riktigt så vitt jag vet.
Om jag förstör gamla kyrkvägar vid avverkning så blir jag skyldig att återställa dem.

Om lokalbefolkningen i generationer tagit väg ner till en badplats på privat mark tror jag nog markägaren får svårt att ostraffat förstöra stigen ner.

Det hjälper inte att fråga oss i tråden, vi äger ju inte den marken du rider på.:cool:

Du får fråga markägaren.

Jag för egen del accepterar inte någon ridning i åkerkanter, never ever. Det är som att be om problem.

Hear, hear!

mycket intressant!
Kan du beskriva lite närmare.
Kollade själv lite:
"I ett ganska gammalt rättsfall kan man utläsa att för att man med framgång ska kunna påtala ”urminnes hävd” måste utnyttjandet på börjats innan 1880-talet.
Regeln ” urminnes hävd” upphörde 1972. Så därför måste nyttjandet redan
innan dess pågått så länge att det då ( 1972) skulle kunna bedömas som urminnes hävd. Numera finns det inga lagregler som stödjer att nyttjanderätter eller för den delen servitut skulle uppkomma därför ett visst utnyttjande skett under en lång tid."

Men förden skull får jag inte förstöra gamla vägar och stigar hur som helst. När vi gör en avverkning på ett skifte där en gammal kyrkväg går fram måste vi återställa ev.körskador och avlägsna ris från den vägen.

Senast ändrad:

kl

Jag har ett liknande problem.

Innan brukade vi rida på en gräsväg som ligger mellan åkern och en å. Det är alltså inte tala om att vi rider på någon åkerkant för det är en jättebred väg som de kör maskiner på. Vi är inte heller särskilt många som rider där, eller särskilt ofta så någon direkt åverkan på vägen blir det inte heller. Nu har markägaren talat om att vi absolut inte får rida där vilket vi givetvis har respekterat.

Nu funderar jag på om vi skulle erbjuda ersättning för att få rida där? Hur mycket är skäligt att betala?

kl

Jag har ett liknande problem.

Innan brukade vi rida på en gräsväg som ligger mellan åkern och en å. Det är alltså inte tala om att vi rider på någon åkerkant för det är en jättebred väg som de kör maskiner på. Vi är inte heller särskilt många som rider där, eller särskilt ofta så någon direkt åverkan på vägen blir det inte heller. Nu har markägaren talat om att vi absolut inte får rida där vilket vi givetvis har respekterat.

Nu funderar jag på om vi skulle erbjuda ersättning för att få rida där? Hur mycket är skäligt att betala?
Känn efter vad det är värt för er, att få rida på vägen.
Kanske slippa gå upp på en trafikerad väg för att nå en skogsväg..:grin:

Nu rider vi ju på en trafikerad väg för att komma dit såatteh...

Det är en trevlig ridväg och man slipper rida tillbaka och kan istället rida runt. Anledningen att jag frågar om pris är för att få ett hum om vad man ersätter för slitage på väg, något jag inte vet nåt om.

Det är inte jätte kul när man har planterat 2500 grannar och nästa gång man kommer upp i skogen ser att hälften är ner trampade av hästar.. Har själv häst och äger en hel del mark, både skog och åker och jag skulle ALDRIG rida på någon annans mark utan att först fråga. Det är respektlöst att inte fråga innan man rider!

Det är inte jätte kul när man har planterat 2500 grannar och nästa gång man kommer upp i skogen ser att hälften är ner trampade av hästar.. Har själv häst och äger en hel del mark, både skog och åker och jag skulle ALDRIG rida på någon annans mark utan att först fråga. Det är respektlöst att inte fråga innan man rider!

Det är guld värt när någon framför en så enkel självklarhet som du gör:bow:

*kl*

Oavsett om du får eller inte rida där av markägaren så tycker jag att du ändå ska kolla upp det där med ån iaf. Många markägare kör själva vilda västen med regler och lagar när det gäller gödning och dumpning av avfall... och förstörelse av stenmurar tex. Vi har jättefina stenmurar häromkring som blivit totalt förstörda av markägarens skogsmaskiner. En annan dumpar massor med lastbilsdäck ute i skogen det om något är skadligt för miljön och förstör för många generationer framåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka