Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

Jonaz

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns regler om hur nära en å en åker får gå? Alltså om det måste vara en remsa som bonden inte får plöja eller så på?

Jag har nämligen en väg som nu blivit upplogad och insådd som går längs med en å där jag tidigare kunnat rida för att komma ut till bättre ridvägar. Egentligen är det två åkrar där det går ytterligare en å emellan (som liksom kommer i en T-korsning till ån som går längsmed). Över denna ån är det byggt en bro som inte håller för fordon men väl människor och hästar som jag i alla fall tolkat som att det är en stig som ska hållas öppen. Den bortre åkern har aldrig haft en riktig väg, men däremot har det gått att rida i en remsa längs ån utan problem. Den remsan är nästan obefintlig nu och på första åkern där vägen tidigare var finns det ingen möjlighet att rida utan att gå i sådden pga buskage mot denna å.

Jag har kollat lite på kartor och enligt dem ser det ut att vara en remsa mellan å och åker, men å andra sidan verkar ån ritad smalare än den är, varför jag inte vet hur mycket man kan lita på detta.

Är det någon som vet om jag på något sätt kan hävda min "rätt" att rida där? Jag vill verkligen få den ridslingan, men vill förstås inte komma i konflikt med bonden eller markägaren heller (som jag för övrigt inte vet vem det är). Kan kartgränser "bevisa" något? Behövs en remsa för att förhindra att konstgödsel hamnar i vattnet?

Jag kan också tillägga att utan den här vägen har jag i princip annars enbart en grusväg att välja på att rida fram och tillbaka på eller att rida i paddock. Känns inte helt optimalt och jag är både arg och ledsen på att de plöjt som de gjort!

Sv: Ridning längs åkerkant utmed å - vilka regler finns?

Enda möjligheten du har är att tala med bonden som brukar marken och be om lov att få rida längs med ån, har du tur är det sått en skyddszon av gräs som kan gå att rida på utan att förstöra om man är försiktig. Någon allmän rätt att rida på odlad mark, oavsett gröda, har du självfallet inte utan det är bonden som bestämmer.

Är det inte trevligare att snällt fråga markägaren om det är OK att du rider eller går precis i kanten? Att komma och hävda sin rätt är inte ett effektivt sätt att behålla goda grannrelationer:cool:. Att rida i eller i kanten av odling för att man har rätten på sin sida utan att prata snällt med ägaren, är inte ett effektivt sätt att behålla goda grannrelationer.
Jag tror inte det finns regler om hur nära en å man får plöja och odla. Om samma markägare äger hela området, har han rimligen rätt att bruka marken.
Du uttrycker att det funnits en "väg". Är det en väg eller är det bara ett stycke mark som du och andra valt att nyttja som väg?

Är det någon som vet om jag på något sätt kan hävda min "rätt" att rida där? Jag vill verkligen få den ridslingan, men vill förstås inte komma i konflikt med bonden eller markägaren heller (som jag för övrigt inte vet vem det är). Kan kartgränser "bevisa" något? Behövs en remsa för att förhindra att konstgödsel hamnar i vattnet?

Jag kan också tillägga att utan den här vägen har jag i princip annars enbart en grusväg att välja på att rida fram och tillbaka på eller att rida i paddock. Känns inte helt optimalt och jag är både arg och ledsen på att de plöjt som de gjort!

Hur kan du vara arg för att någon plöjt upp sin egen mark?:confused:

Bonden kanske har plöjt upp på detta vis för att du inte har frågat om lov!:devil:

Och även om det skulle finnas en skyddszon så behöver inte ägaren tillåta ridning där. Du skulle frågat först.

Att du inte har bra ridvägar utan att behöva gå över annans mark är enbart dina egna problem.

Ryttare som ska "hävda sin rätt " är det mest irriterande som finns... det FINNS inga rättigheter om man ska hårddra det. Man får som ryttare -(och jag är ryttare och kusk själv ja... men även bonde.) ALDRIG skada eller trampa upp någon mark någonstans. OM DU INTE SJÄLV ÄGER DEN. Vad som är SKADA är oftast en tolkningsfråga, men JAG skulle ALDRIG FÅ FÖR MIG att trampa in med så mycket som en hov i en sådd åker eller på en vall om det inte gällde mitt liv. Det är ohyggligt respektlöst och ryttare får förstå att vall/sådd kostar enorma pengar, och ska användas till FODER. Man vill inte ha spår, söndertramp eller för den delen bajs i det.

Om MARKÄGAREN anser att en SKADA uppkommit pga en ryttares ridning (kanske bara är EN ryttare, men som väljer SAMMA VÄG om och om igen,,, och därmed skapar "stig" el upptramp på ett ställe) så blir ryttaren därmed ersättningsskyldig.

Prata som föreslagit med markägaren, och om du har tur kanske du får lov att rida där, om du inte förstör.

Man får som ryttare oxå tänka på.. att DU kanske tycker att "det är ju bara jag, och NÅN GÅNG DÅ OCH DÅ"... men det finns kanske folk som ser dig, -de tänker kanske likadant, eller " om hon får rida där, så får väll jag!"

Är själv markägare nära samhälle, och får varje år säga till MÅNGA vuxna människor som promenerar DAGLIGEN över vallar och sådda åkrar med hundar, cyklar och rider med hästar... förståelsen för vad sånthär kostar är obefintlig, vilket är djupt tragiskt. Kanske var förståelsen bättre förr, när fler var beroende av bra skörder för att kunna överleva.

Jag svarar alla här!

Jag vet inte vem markägaren är, vilket gör det svårt att prata med denne. Men jag kommer naturligtvis inte att rida i grödorna och förstöra dessa, vilket ju är självklart för min del. Det jag reagerat på är att den gamla vägen plöjts upp. Men det kan ju vara så att bonden tidigare har tyckt att den vägsnutten varit bra, men nu tagit och plöjt bort den eftersom den då finns på hans mark.

Jag tänker som sagt behålla goda grannrelationer för dem som bor där ute, men jag kan faktiskt tycka att även denne markägaren hade tänkt på goda grannrelationer och låtit folk fortsätta nyttja den gamla vägen. Men sen så ser jag detta ur mitt perspektiv också.

Och jag insåg nog att jag greppade efter ett halmstrå, men jag ville ha en second opinion. Tack för hjälpen.

Nu är jag inte säker på om reglerna ändrats men ett halmstrå kan finnas om det kan hänvisas till en väg som av gammal hävd ska finnas.

Det är rätt länge sen nu men jag känner en bonde som plöjde upp en vägsnutt som gick utmed hans åker för han ville ha hela marken. Han fick vackert återställa vägen då den av just "gammal hävd" skulle gå där samt fanns med på kartor sen urminnestider.

Jag svarar alla här!

Jag vet inte vem markägaren är, vilket gör det svårt att prata med denne. Men jag kommer naturligtvis inte att rida i grödorna och förstöra dessa, vilket ju är självklart för min del. Det jag reagerat på är att den gamla vägen plöjts upp. Men det kan ju vara så att bonden tidigare har tyckt att den vägsnutten varit bra, men nu tagit och plöjt bort den eftersom den då finns på hans mark.

Men vad pratar du om för sorts "väg"?
Det verkar för mig som om vägen är en väg på åkern, alltså de har kört på gräset och jorden??, stampat till den så det blir vägliknande?

Och om man verkligen vill så ka det inte vara särskilt svårt att få tag på ägaren, antingen är han på åkern ibland eller så knackar du dörr eller ringer lantmäteriet.

Du kan ju börja med kommunen och höra om markvägen ska ligga orörd. Lantmäteriet kan säkert också vara behjälpliga.

Om det är en relativt ny tillfartsväg till marken som bonden brukar är det helt upp till bonden själv att göra vad han vill med vägen.

Vi har utmed åar här (flera sträckningar) en bred gräsremsa. Denna får dock inte ridas på om det blir så mycket som ett hovavtryck, och inte heller om det stör djurlivet (vilket det givetvis gör). Alltså är den här skyddszonen inte tillåten att rida på, även om det är aldrig så frestande.

En skyddszom får inte utnyttjas som ridväg enligt de bestämmelser som finns. Har varit upp högt upp och blivit uträtt. Den är till för att skydda vattendrag från övergödning och hästar kan bidra till ökad sådan om de så att säga lyfter på svansen.

ska jag som markägare tänka på goda grannrelationer här oxå då kanske??? Jag som går o säger åt gång på gång "du får inte rida/gå/cykla/rasta hunden i växande gröda" ! En del tar åt sig såklart, men en hel del blir förbannade!

Har väldigt svårt att förstå resonemanget om att en markägare (om det inte är uttagen gammal väg under särskilda omständigheter) inte får plöja upp en gammal åkerväg och bruka denna? ! Det är som sagt MARKÄGAREN som bestämmer där (om du inte kommit fram till något annat genom lantmäteriet dvs...)
Ska han inte få bruka sin mark som han vill? Kanske är lättare att vända? Kanske ger mer foder? Kanske han har tröttnat på folk som går där? (Även om det inte stör honom?!) Vad vet jag!?

Och gå INTE bakom ryggen på markägaren, utan gå DIREKT till denna och fråga,, det finns INGET värre än att få ett papper från kommun eller lantmäteri utan att man har pratat med någon först!!! Snacka om att grannsämjan kan skadas!!!

Jag tycker absolut att man kan vända sig till kommun eller lantmäteri för att få klarhet i FAKTA. Sedan går man till markägaren och ber om tillåtelse.

En skyddszom får inte utnyttjas som ridväg enligt de bestämmelser som finns. Har varit upp högt upp och blivit uträtt. Den är till för att skydda vattendrag från övergödning och hästar kan bidra till ökad sådan om de så att säga lyfter på svansen.

Nej, det är inte för att hästarna lyfter på svansen. Det är för att gräset (som ska ta upp gödningsmedlen från åkern) blir söndertrampat och dör= skyddszonen gör inte sitt jobb. Annars har du fullständigt rätt :)

Men Jonaz då, hur tänkte du nu? :rofl:

Jag tänker som sagt behålla goda grannrelationer för dem som bor där ute, men jag kan faktiskt tycka att även denne markägaren hade tänkt på goda grannrelationer och låtit folk fortsätta nyttja den gamla vägen. Men sen så ser jag detta ur mitt perspektiv också.

Och jag insåg nog att jag greppade efter ett halmstrå, men jag ville ha en second opinion. Tack för hjälpen.

Hur tänker du? Ärlig fråga!
Varför tror du han plöjt upp vägen? Bonden har på något sätt betalt för marken och har rätt att använda den. Om du vill ha mark så köp! Jag förstår inte ditt inlägg om att bonden skuld tänka på dej och låta vägen vara. Som sagt köp din egen mark så kan du bjuda in alla andra ryttare att rida på den. :idea:

När jag läserinläggsom ditt känner jag att allemansrätten ställer till med mer än vad den ger. nåja nu vill jag ha den kvar men den måste förtydligas. :o Vi har nyligen fått "nya ryttare" i byn och med dem en massa problem. De vet inte vad en åker är, tror att vall är en bra galoppbana, granplanteringen i skogen är mysig att låta hästarna pausa och beta plantor, man rider in på uppfart och låter hästen skita utan att ta upp det etc. Andra ryttare är ganska trötta på dem. :(

Har kommit i liknande sits som ts jag med, att vilja/behöva rida längst åkerkant. Men för mig har det varit att jag äventyrat i skogen och plötsligt kommit fram till en åker, och för att inte böka tillbaka in i skogen valt att "gena" fram till vägar på andra sidan åkerområdet.

Så undrar jag med; får man rida i kanten av sådd mark förutsatt att man ej rider PÅ denna, utan så långt ut i kanten som möjligt och om möjligt på sidan?
För vill kunna fortsätta utforska skogar samt rida som jag gör utan att på hemvägen grubbla över vilka lagar jag eventuellt brutit...

Och eftersom bönder bevakar tråden kan jag ju fråga rakt till er! Hur ouppskattat är det att man rider i åkerkanten? Eller är det okej så länge jag inte förstör något på något sätt? Vill ju inte bli ogillad jag heller så jag tar mitt ansvar och jobbar för att undvika förstörelse, men kanske inte är tillräkligt...

Nej, det är inte för att hästarna lyfter på svansen. Det är för att gräset (som ska ta upp gödningsmedlen från åkern) blir söndertrampat och dör= skyddszonen gör inte sitt jobb. Annars har du fullständigt rätt :)

Ja, så är det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka