Ridning/körning... problem.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Ett av mina varmblod (som jag haft sen i somras) går som både ridhäst och körhäst. Det var många år sen han startade, och har mest ridits. Mycket har han fått lära sej. Bla att "drag i tygeln" inte betyder vända sej utan ställa. Till följd med en del bekymmer i körningen då förståss.
I stället för att vända vrider han just bara på huvudet. Går han för långt ut i kanten av vägen kan jag inte styra in utan att först ha vridit huvet bakom haserna. Inte heller kan jag ta en 90 sväng. Antingen klipper vi hörnerna eller så blir han jätteosäker på vad jag menar när jag försöker styra "rakt fram" en bit innan vi svänger, just för att inte ta hörnet med vagnen.
Dessutom springer han med huvudet till vänster hela tiden. Det bara går inte att rakställa honom. Då går han ner i höger dike.
Så är det det här med traven. Han har en jättefin "vanlig" trav och bär sej fint. Men i vagnen skall han bara älga iväg i 120 knyck... eller så blir det pass eller korsgallopp eller något annat odefinierbart om jag försöker hålla igen.
När jag köpte honom i somras gick han någorlunda framför vagnen. Jag kunde åtminstone reglera travtempot precis som jag ville.
Mina tidigare travare har också haft de här "problemen" efter de varit ridna mkt men de har liksom lärt sej skilja körningen från ridningen.
Är det någon som har någon erfarenhet av det här. Eller kanske något bra tips jag inte tänkt på.
Jag kanske skall tillägga att han tycker det är KUL att bli körd.

Sv: Ridning/körning... problem.

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
I stället för att vända vrider han just bara på huvudet. Går han för långt ut i kanten av vägen kan jag inte styra in utan att först ha vridit huvet bakom haserna. Inte heller kan jag ta en 90 sväng. Antingen klipper vi hörnerna eller så blir han jätteosäker på vad jag menar när jag försöker styra "rakt fram" en bit innan vi svänger, just för att inte ta hörnet med vagnen.
Dessutom springer han med huvudet till vänster hela tiden. Det bara går inte att rakställa honom. Då går han ner i höger dike.

Du måste vända med stöd på yttertöm, försök vända med hästen rakställd kan man säga. Springa med huvudet jättesnett och inte fungera i trav låter som en halt häst i min öron. Antagligen vänster fram. Om du får ordning på det, att det inte går att rakställa, så kommer det antagligen gå bättre att vända också.

Jag håller med Ahne, det låter som om det är något fel på hästen. Speciellt som den blivit sämre att köra...

träningsvärk???? om du har tränat hästen mycket i ridning har den antagligen fått använda många andra muskler än vad den är van vid. Håller med de andra svaren att det låter som att hästen har något obehag av något slag. Kan tillägga att mitt eget varmblod har en tendens att vilja springa iväg om han har ont någonstans. Sen ditt problem med svängningen, håller även här med föregående, håll ordentligt stöd på yttertömmen så hästen inte får vända huvudet så långt åt sidan.

Grejen är att när jag tar stöd i yttertömmen så, antingen stannar han eller så går han ner i höger dike.

Jag misstänkte också hälta och han är kollad av vet. u.a.

Han var "böjd åt vänster" när jag började köra honom men det försvann när jag började rida till honom och fick honom mer rakställd, men har blivit sämre nu när jag inte kört på länge. Han blev också genast väldigt mycket mer "vänsterböjd" efter att jag mest ridit i skogen och inte så mycket dressyr.

Det verkar mer som att han inte riktigt förstår mej nu när han har fått så mycket stöd av skänklar och vikt att han inte förstår när jag bara använder tömmarna. Har inte använt pisk när jag kört. Funderat på det men jag tror att han bara skulle ta den som "springa fortare".

Han vill ju väldigt gärna också springa fort. Det är inte det där att han lägger näsan i vädret och vill springa ifrån något.
Förrförra gången jag körde så bestämmde jag mej för att enbart skritta. Då blev han efter ett tag mycket bättre när han fattade att han inte skulle springa fort. Men nu sist då så var dottern med och ville ha lite fart. Han travade t.o.m bra, saktade av till skritt så fort jag märkte att han ville öka. Men sen blev det bara värre. Då blev det även en hel del taktande (han fick inte springa mer) och han var jättesvettig när vi kom hem. Ville för den delen inte hem utan försökte vända där han kunde när vi var på hemväg.

Låter som att ridit honom utan stöd på ytter? Lär honom att svänga vänster när du ger efter på högertygel så funkar det nog bättre i körningen.

Djurjouren skrev:
Låter som att ridit honom utan stöd på ytter? Lär honom att svänga vänster när du ger efter på högertygel så funkar det nog bättre i körningen.

BINGO!!! :idea: :idea: :idea:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Körning Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen. Vi har en Shetlandsponny som vi...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Zarro
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 985
Senast: Cornelius
·
A
Hästvård Har nu haft ett konstigt problem med min underbare haflingervalack i nära ett och ett halvt år (har haft honom i fyra år). :( Köpte...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Austarla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023