Ridning i värmen?

J

Jenny-79

Hur gör ni med ridning nu när det är så varmt? Hur mycket orkar hästarna i värmen? Här är det runt 25 grader vid 19-20 tiden och visst lite svalare blir det sen men även vid 22 tiden kan det vara 20-22 grader varmt. Sen är det massor med insekter som kommer och bråkar med hästen. Det går bra i början av ridturen men efter ca halva turen (20-30 minuter) så kan vi ha över 100 flygfän runt oss. Själv känner jag att jag helst skulle vilja ge hästen semester nu när det är så varmt och hon lider verkligen av flygfäna.

Samtidigt har jag fått en som är intresserad av att vara medryttare vilket jag tycker är bra för jag hinner inte riktigt med att ge henne motion så ofta hon behöver. Han vill dock komma första gången i morgonkväll och då ska det antagligen vara varmare än nu så minst 26 grader lär det nog vara. Känns ju dumt att säga åt honom att det inte går när jag mer eller mindre lovat men samtidigt känns det inte rätt att tvinga ut hästen i värmen. Sen sista gångerna jag red förra veckan så led hon verkligen av insekterna och var jätteirriterad halva ridturen. I full galopp gick det ju bra men så fort jag saktade av så kom dom ju igen.

Så vad ska jag göra? Ska jag låta honom rida eller ska jag säga att hon får semester. Hon lider så pass av insekterna att hon som går på lösdrift och normalt älskar det bara ville in i stallet igår.

Sv: Ridning i värmen?

Vi rider inte åt skogshållet nu, tråkigt men bättre att rida andra vägar än att rida in i skogen med alla insekter. Det är inte roligt när det inte räcker med både täcke och massor av spray :crazy: Jag är så glad att vi inte har hagarna i skogen utan där är det lungt på insektsfronten så att hästarna kan njuta av betet.
När det är så varmt som 26 grader så rider inte vi. Då står hästarna och dåsar hela dagen och det tycker jag att de ska få göra då. Idag hade vi 22 grader och molnigt när vi red och hästarna tyckte verkligen att det var roligt att komma ut.

Jag hade ringt upp den presumtive medryttaren och sagt som det är, det är för varmt att rida då ni bestämt och hästen lider. Ni får vänta tills det har svalnat lite helt enkelt.
Vi ger inte hästarna helvila utan rider de dagar som går.

Min häst går också på lösdrift, har både switch, flugspray vid behov och hästsalva på alla bett och även i alla "veck" och där han brukar få extra mycket bett. Jag tycker att han har klarat sig ganska bra faktiskt..

Jag rider trotts att det är varmt ute, först tar jag in honom en stund och låter honom slicka på saltstenen och dricka vatten inne i boxen, sen rider jag som vanligt och efter det får han stå inne ca 30-40min och vila, dricka vatten osv. Hästarna har vatten och salt sten i hagen men hagen är väldigt stor och det är inte alltid dem tar sig till ex. saltstenen och ibland kan det gå några timmar innan dem "vandrar" till vattnet.

Min häst är bara 4år och han har fått vila lite i sommar redan. Han har hunnit vila ca 5-6veckor och är precis igångsatt.. men annars så föredrar jag heldre att hästarna får vila under vintern då det är kallt och runt jul och nyår då man kanske ändå inte hinner rida lika mycket.

Jag rider 5-6dagar i veckan.
Antingen tidigt på morgonen mellan 5-7.30 någonstans där. Eller senare på kvällen 21-22...
När jag rider dressyr/hoppar så rider jag i kortare intervaller med mycket skritt imellan och när jag rider ut blir det oftast till sjön:p;)

Spolar av hästen noga efter varje ridtur och skyddar honom så gott det går med flugspray/klidämpande osv.

Och självklart är man extra noga med friskt vatten och salt då hästarna förlorar mycket av båda delarna. Speciellt min som svettas ovanligt mycket.

Är det inte bättre tidigt på morgonen?
Så tycker jag det är här iaf, mycket mer flygfän på kvällen än tidigt på morgonen. Ger man sig ut vid 7 så brukar det inte ha hunnit bli så varmt (svalare än på kvällen) och det är inte lika mycket flygfän heller. Mycket behagligare.

Sen för att vara rent krass, så skulle jag inte vilja ha en medryttare som inte har förståelse för att hästen inte vill ridas när det är för varmt och massa flygfän. Ringer du upp och förklarar varför det inte passar den tiden men ger möjlighet att komma en annan dag (tex. en tidig morgon) och personen tackar nej, så skulle jag faktiskt inte tycka att det var någon större förlust. För det betyder ju att personen hade ridit de tider som hästen får det jobbigt den dagen han/hon väl börjar rida själv.

Här hos mig blir det svalare snabbt på kvällen så jag brukar cykla till stallet vid 6 tiden och rida. Men förra året när det var den jättevarma perioden så träffades jag och min kompis i stallet vid 20-21 tiden och red då. brukade vara i stallet till 00.00-01.00 :P mamma kanske inte alltid gillade det men det va bäst för hästarna och det är ju ljust ute på natten, även när vi red i skog :P

Nu är ju jag också en ungdom med sommarlov så det kanske är jobbigt om man har jobb att gå till på morgonen ;)

Vi rider inte åt skogshållet nu, tråkigt men bättre att rida andra vägar än att rida in i skogen med alla insekter. Det är inte roligt när det inte räcker med både täcke och massor av spray :crazy: Jag är så glad att vi inte har hagarna i skogen utan där är det lungt på insektsfronten så att hästarna kan njuta av betet.

Jag fattar inte varfö insekterna sitter i skogen och kurar? Plötsligt när man är mitt ute i ödemarken så väller det fram blinningar. Har dom haft möte eller? Äter dom kanske på älgar i vanliga fall? Vad skulle dom göra om inte en snäll ryttare kom och serverade hästkött?

Märkligt...

Tack för era svar. Det blev så att hästen fick vila eftersom hon är jätteirriterad av alla insekter. Det går knappt att borsta av henne för hon bara sparkar och håller på så det känns bäst att låta henne bara vara några veckor. Tyvärr funkar det inte att rida tidigt på morgonen för jag har 4 barn i åldrarna 11-1 år hemma som jag måste ta hand om. Sen brukar det vara iaf 1 hingst inne i stallet till ca 9.30 så om jag kommer innan dess blir det väldigt liv i stallet. En av hingstarna var inne dagtid och när jag tog ut min häst så stregrade han för fullt i boxen och det kunde gått riktigt tokigt. Jättesent på kvällarna funkar inte heller eftersom det är enda tiden jag och maken har tillsammans i lugn och ro. Vi brukar sätta oss ner ca 22 och får då 1-2 timmar tillsammans innan det är dags att sova.

Ang medryttaren så fick jag höra att h*n inte var direkt lämplig för h*n tycker om väldigt mycket fart. På lektionstid i terrängen så kan h*n helt plötsligt komma i full galopp förbi alla andra.... Nog för att min häst är rätt pigg och gillar fart och galopp men det ska ändå vara med måtta och "på hennes" villkor och något hon ska orka med. Medryttare skulle jag nog behöva ett par gånger i veckan men inte så lätt att hitta rätt person.

Helt rätt! Jag upplever att hästar reagerar så otroligt olika på värme och insekter så man få se till individen helt enkelt.

Värme är ju ingen fara för hästarna! Det är nog vi som lider mest! Men - att rida bland insekter är ju en helt annan sak, det är ju helt vidrigt för dem. Har du inget ridhus i närheten?? Det är ju faktiskt räddningen om man vill hålla sin häst igång på sommaren när broms och flugor sätter in, i snöstorm, i höststormar eller annat kvalificerat skitväder!!!

Jag rider som vanligt på sommaren. Givetvis undviker jag ju helst att rida när det är som allra varmast mellan 12-15 kanske, men är det då jag måste rida så avstår jag inte pga värmen.

Hästarna klarar nog värmen mycket bättre än vad vi gör tror jag, så länge de är i tillräcklig kondition för arbetet givetvis.

Flygfähelvetet däremot är fullkomligt vidrigt. Jag undviker att rida i skogen och rider inte ut heller om det inte fläktar tillräckligt - är det vindstilla är det ju tio gånger värre.

Jag rider på ridbanan eller i ridhuset annars. Ridhuset antar visserligen tropiskt klimat så här års, men hellre det än bromsar/blinningar/you name it. :(

Jo det finns ridhus men det kostar 300 kr i mån så det känns lite saftigt att betala när juli nästan är slut. I augusti kommer jag att flytta henne närmare mej och då finns det tyvärr inte ridhus i närheten.

Är det extremt mycket insekter i år eller brukar det alltid vara så här jobbigt? Förr när jag red så red jag en hel del även sommartid och jag minns inte att det var så här mycket flyfän då. Lite fanns det väl men jag kan inte minnas att det var så här mycket. Nu är det iof ca 15 år sen så mycket har ju hunnit hända på den tiden.

Men 25 grader är väl inte så farligt varmt att man lider? Tycker det är rätt behagligt då, allt under 20 är ju kallt :p. Hästarna tror jag inte lider det minsta av den temperaturen, finns ju lände som är betydligt varmare än så och är det 20-22 grader på kvällarna som du skriver så är det ju helt perfekt ridtemperatur.

Min häst har oxå varit helt galen på insekterna men nu har jag hittat en flugspray som verkligen fungerar och vi kan rida ut utan några störningsmoment.
När solen gassar rider jag helst i ridhuset, trots att det är varmt där inne men man slipper ju kisa. Är det molning men varmt så rider jag i paddocken.
Det är jag som lider av vädret isåfall, inte hästen.

Samtidigt har jag fått en som är intresserad av att vara medryttare vilket jag tycker är bra för jag hinner inte riktigt med att ge henne motion så ofta hon behöver. Han vill dock komma första gången i morgonkväll och då ska det antagligen vara varmare än nu så minst 26 grader lär det nog vara. Känns ju dumt att säga åt honom att det inte går när jag mer eller mindre lovat men samtidigt känns det inte rätt att tvinga ut hästen i värmen. Sen sista gångerna jag red förra veckan så led hon verkligen av insekterna och var jätteirriterad halva ridturen. I full galopp gick det ju bra men så fort jag saktade av så kom dom ju igen.

Så vad ska jag göra? Ska jag låta honom rida eller ska jag säga att hon får semester. Hon lider så pass av insekterna att hon som går på lösdrift och normalt älskar det bara ville in i stallet igår.

Är det en seriös medryttare så accepterar han att du tycker att det är för varmt och håller förmodligen med dig.

Jag rider senare på kvällen än normalt; 19-21 ungefär och så har jag ett insektsländtäcke så inte bromsen kan sätta sig på baken på hästen iaf. Håller migg på fälten runt stallet eller på öppna områden med grusvägar. Undviker helt skogen eller våtmarker.
+25 är väl inte så farligt iofs, det var ju +35 för ett tag sen och då fick hästen faktiskt vila några dagar..
Har till och med tävlat FT i denna värme och hästen klarade det utmärkt. De tål mer än vi tror.

Rider mer eller mindre som vanligt, oftast mellan 5 o 7 på eftermiddagen. Kan va ganska varmt fortfarande men det är nog jag snarare än hästen som mer eller mindre dör :D han blir lite svettig under schabraket, that´s it!
Så som många andra redan skrivit, vi lider nog mer än hästarna :p
Kan ju dock tillägga att skogen undviks, föredrar att inte bli uppäten :cool:

Jag fattar inte varfö insekterna sitter i skogen och kurar? Plötsligt när man är mitt ute i ödemarken så väller det fram blinningar. Har dom haft möte eller? Äter dom kanske på älgar i vanliga fall? Vad skulle dom göra om inte en snäll ryttare kom och serverade hästkött?

Märkligt...

:rofl: Ja de har haft möte om vem som ska attakera vilken kroppsdel :devil:!

KL.

Jag måste säga det att jag är imponerad att folk orkar träna i värmen, jag orkar en kort stund sen är jag helt slut. Blivit nån enstaka uteritt och promenad sen lite markträning från ridhuset. Hade velat komma igång med träningen, men jag vete 17. Kände att det var lika bra att hästarna fick betesvila och jag får väl ta tag i träningen i höst istället. Jag tröstar mig med att de inte fick nån vintervila iaf.

Jag rider som vanligt. Ca 5 gånger i veckan. Spolar hästen när han blivit svettig, ger extra salt i maten för att kompensera svettförlusten. Jag känner att jag inte vill anpassa mig till värmen och ohyran (rider i och för sig när det är -30 grader också). Så vi rider oavsett tid på dagen. Preparerar med flugspray innan ritt, vilket dock inte hjälper så mycket. Man får se till att hålla trav eller galopp där det är som mest med broms och annan ohyra.

Hästarna verkar inte bry sig så mycket om värmen, de är såsiga i hagen när det är väldigt varmt, men verkar alltid tycka det är kul att komma ut och ridas/motioneras.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 219
Senast: Badger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hemmet När värmer den vattnet?! Jag körde en maskin nu för rengöring då jag tycker att den kändes lite sunkig efter att ha tvättat...
Svar
3
· Visningar
676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka