Ridning i stan?

P

Pluppen

Hejsan allihopa!

Jag har några frågor: Får man rida på en cykelbana lite i utkanten av stan och i villaområden? Vilka regler är det som gäller egentligen?

Jätte tacksam för svar :)

Mvh
Jozzy

Sv: Ridning i stan?

Man får väl inte rida på cykelbana alls, utan tillstånd ? :confused:

Jag TROR inte det iaf, man får inte rida på gång&cykelbana iaf.

så länge ingen klagar så har jag gjort det.
om hästen bajsar hoppa av och skjut ner det i diket :D

Tack så mycket för svaren :D Ska kolla upp det där med komunen ;)
Tack igen!:bow:

Mvh
Jozzy

Huvudregeln är att du får rida där du får framföra bil. Alltså inte på cykelbana, gångbana, planteringar (klippta gräsmattor, rabatter etc).

Är ridstig påannonserad är det tillåtet där skylten finns.

Oj då... har alltid ridit på cykel banor i 1a hand istället för på vägen! eftersom det kännts mäst naturligt!!! Dax att tänka om alltså :)

Vad jag vet så får man egentligen inte rida efter cykel/gångbanor. Min kommun har dock gett ridklubben (alla ryttare egentligen) tillåtelse att vistas efter vissa cykel/gångbanor då det är brist på ridvägar.

Tack allihopa för era svar :D Verkligen schysst att ni har svarat! Tusen tack! Nu vet jag iaf vart jag och hästen kan fara fram ;) Haha!

Tack igen!

Mvh
Jozzy

Men hallå..
vad ska min in ''stan'' å göra, bor ni i stockholm C lr, ngt liknande skog måste det ju finnas, lr`??:confused::smirk:

Välkommen till verkligheten, många ridskolor och stall ligger inte en si närheten av skog. Härnere i Skåne (södra delarna) finns sällan en trädsamling ens engång. Det är grusvägar, i bästa fall.

Hela min hästuppväxt har vi ridit på gatorna när vi ska skritta ut, något annat finns inte.

Nu är jag vuxen och kan välja, och har då valt att slösa bensinpengar på att stå en bit ut på landet, trots att jag bott i stan tidigare. Men det är inte alla som har det valet, om man inte tjänar egna pengar och/eller har körkort.

Lite OT, men i vissa fall känns det som att man "måste" rida på gångbanor om man rider i stan, t ex när vi skulle rida igenom en korsning med trafikljus. Trafikljusen "fattar" inte att det är någon som vill fram eftersom det är för liten mängd metall i hästen :p Även när vi skulle korsa E4an så valde vi gångbron över istället för att rida rakt över E4:an :crazy: men det är ju pest eller kolera alternativ, något man bör undvika om det går, och det var ju inget vi gjorde regelbundet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar