Ridning i nedförsbackar - vad?

Sv: Ridning i nedförsbackar - vad?

jag brukar sitta som vanligt..
om det inte är jätte branta
nerförbackar för då brukar jag luta mig bakåt..
för att hjälpa hästen att bromsa med bakbenen..
Men annars så tycker jag att man ska sitta som vanligt..

Jag sitter, så rakt som möjligt (inte framåtlutad) och låter min häst skritta nedför sakta och kontrollerat. Har aldirg haft några problem. Har fått höra att oavsett om jag rider på rak mark eller i backe så ska jag bara lodrät, om hästen skulle sjunka genom marken ska jag stå stadigt när mina fötter når marken, jag ska inte trilla åt något håll.

Polly_Mulle skrev:
Jag sitter, så rakt som möjligt (inte framåtlutad) och låter min häst skritta nedför sakta och kontrollerat. Har aldirg haft några problem. Har fått höra att oavsett om jag rider på rak mark eller i backe så ska jag bara lodrät, om hästen skulle sjunka genom marken ska jag stå stadigt när mina fötter når marken, jag ska inte trilla åt något håll.

det har ja också hört...och tycker att det låter väldigt bra! :)

knapplån

Det här är ngt jag funderat mkt på..

Tyngden försvinner ju inte ifrån hästens rygg för att man reser sig upp - sadeln fördelar vikten vare sig du står eller sitter.

Om man stör hästens ryggverksamhet, bakbensaktivitet osv måste väll det isf bero på att man inte är i balans och takt med hästens rörelser?

Jag både står och sitter på min häst i backar beroende på tempo och terräng, tycker det kan vara enklare att hänga med i takten o svängarna (häst = snabb bergsget) ibland när man står upp. jag har en följsam sits och anser inte att jag stör min häst mer nedför än på plan mark därför sitter jag även ner.
Hästen har själv ansvaret för att inte snubbla och att behålla samma tempo.

Jag tror defintivt på att luta sig bakåt är nödvändigt i riktigt branta nedförsbackar. Hästen behöver absolut inte mer vikt framåt. Däremot så behöver man inte sitta tungt på ryggen för det. Man följer med ryggens rörelser, nästan går före dem så att säga. För undan sitt säte för ryggen steg för steg och ger hästen det stöd i tygeln som behövs. Därmed inte sagt att den skall behöva sätta nosen i bringan. Utan ha möjlighet att röra sig som den behöver. Hästen får ju inte rusa nerför.

Så med andra ord, följsamhet och guidning och att bromsa in hästen inte minst med sätet.

I mindre branta nedförsbackar är det lämpligt att ta hästen i form och ge stöd för bra undertramp.

Hälsning Maja

Wilhelm Müseler säger i sin ridlära att man ska luta sig framåt och sitta lite halvlätt (minns inte vad den sitsen heter, har bara koll på dressyrtermer :D ) så att hästens tyngdpunkt och ryttarens ska sammanfalla. eller nåt åt det hållet. jag kan förstå att det borde vara bekvämt för hästen, förutsatt att man inte pushar den framåt då liksom. men det är ju läskigt att luta sig framåt i världens nedförsbacke :eek:

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka