Ridning i nedförsbackar - vad?

roadkilled

Trådstartare
Satt å funderade på en sak igår när jag red nedför en backe med hästen. Det är ju så att jag har alltid fått lära mej att man ska sitta nre å luta sig bakåt i nedförsbackarna, MEN ibland har jag även hört att man ska stå upp i lättsits nedför för att få hästens rygg fri.

Själv föredrar jag att sitta ner å luta mej bakåt.. Tycker att balansen blir sämre om man står upp.

Vad är rätt?? :confused:

Sv: Ridning i nedförsbackar - vad?

Vad jag har lärt mig är att man ska stå i lätt sits - för att avlasta ryggen så att hästen KAN lyfta sina bakben och inte bara hasa sig nerför backen. Bättre att hästen får möjlighet att ha en bra balans än att jag får en bra balans... ;)

Jag har lärt mig att man ska luta sig bakåt för att hjälpa hästen att "bromsa" i backen och inte bara rusa fram, hjälpa hästen att balasera bra (ge den stöd med vikt och skänklar) samt för att det är säkrare för ryttaren.

stå upp väldigt upprätt och lång tygel så hästen kan hålla balansen med halsen. går hästen iväg tar man såklart förhållning som vanligt

Lämna ryggen fri och behåll din tyngpunkt korrekt i förhållande till hästen. Dvs du ska inte stå i lätt sits och luta dig framåt, utan beroende på lutningen sitta 'normalt' eller mer eller mindre bakåtlutad. Men du ska inte sitta tungt i sadeln.

Det GÅR utmärkt att lätta ur sadeln (man beh inte stå i fältsits för det) och samtidigt vara lite bakåtlutad.

Lämna hästen full rörelsefrihet i rygg och hals/huvud och behåll din tyngpunkt korrekt =)

Alexandra_W skrev:
Lämna ryggen fri och behåll din tyngpunkt korrekt i förhållande till hästen. Dvs du ska inte stå i lätt sits och luta dig framåt, utan beroende på lutningen sitta 'normalt' eller mer eller mindre bakåtlutad. Men du ska inte sitta tungt i sadeln.

Det GÅR utmärkt att lätta ur sadeln (man beh inte stå i fältsits för det) och samtidigt vara lite bakåtlutad.

Lämna hästen full rörelsefrihet i rygg och hals/huvud och behåll din tyngpunkt korrekt =)

Precis. !!

:bow:

Verkar knappt finnas ngn i denna världen längre som rider nedför korrekt. Känner ni inte hur ni hindrar hästen när ni sitter mer/mindre "normalt" och tungt??

Bakåtlutad är jag bara om det är extremt brant. I alla övriga fall står jag i lätt sits, men lutar mig snarare från hästens öron än mot dem. Men jag har fortfarande överlivet framåt. Samma vinkel mot horisonten, liksom, men inte mot hästen/backen.

Jag lättar lite ur sadeln och försöker hålla någon typ av lodrät sits gentemot horisontalplanet. Det fungerar bra för mig. Min sits är alltså inte statisk utan förändras efter hur brant en backe är i varje givet ögonblick. Jag märker mycket tydligt när jag håller min balans på rätt ställe hela tiden för då rör sig hästen utan att bli tung frammåt och med god balans även på riktigt steniga skogsstigar.
Luta mig frammåt i en lätt sits skulle jag inte göra det borde fresta väldigt hårt på hästens framben som redan är hårt utsatta i nerförslut.

beror på hur brant backe d är. en del backar är ju så branta så dom måste hasa ner.. jag lutar mig lite bakåt, beror på vad man menar backe.. sitter så lodrätt som möjligt..

jag lättar ur sadeln (för att ge hästen frihet i rygg/bakben) och tänker upp/bak med överlivet, inte överdrivet bakåtlut alltså, utan bara så att jag och hästen inte faller framåt.
det hjälper även att titta "upp i trädtopparna", som när man hoppar utför i terräng o liknande, för att man inte ska falla framåt.
har ett lätt lätt stöd i tygeln så att hästen inte "rusar iväg" om den har svårt att bära sig själv och mig, tar förhållning om det behövs.

Själv tar jag tyngdpunkt i stiglädren och lättar ur sadeln, försöker sitta/stå så "I mitten" som möjligt på hästen. Jag måste även ha ganska korta tyglar så min häst får stöd i munnen, annars snubblar hon direkt med risk för att gå omkull...

CeciliaW skrev:
Jag måste även ha ganska korta tyglar så min häst får stöd i munnen, annars snubblar hon direkt med risk för att gå omkull...
Jag antar att din häst går i en hage utan backar?... :smirk:

Hitta balansen dar du har tyngdpunkten sa att den inte stor hasten och latta fran sadeln sa att den inte stors i rygg och bakdel, som nagon redan foreslagit. Man kan ju "luta" sig framat och anda ha tyngdpunkten kvar mitt over hasten (vilket ar fallet da man rider i latt sits tex). For att inte lagga fram tyndpunkten sa maste man da "puta" med rumpan. Da hasten gar i en nedforsbacke sa kommer den automatiskt att flytta sin egen tyngdpunkt bakat for att inte snubbla (det var nagon som skrev att hennes/hans hast snubblar i nedforsbacken, det beror antagligen pa att den ar for klen i bakbenen och inte klarar att flytta sin tyngdpunkt sa mycket som den skulle behova) och da kan man, genom att kompensera for hastens tyngdpunktsforflyttning, luta sig lite bakat. Men latta rumpan ur sadeln och lamna ryggen fri!

Lorpan skrev:
Jag antar att din häst går i en hage utan backar?... :smirk:
Japp, det är inga backar. Däremot finns skog. Och förklaringen till hennes snubblighet ligger förmodligen i att hon varit i träning (trav) i fyra av hennes sju år långa liv, vilket har vant henne vid slät mark... jag tränar dock mycket med cavalettis och att gå i skogen med henne, så hon ska bli bättre. Hon kan faktiskt snubbla på asfalt, den tokan :D

hästarna står i en hage med backar o vi rider alltid i en gigantisk backe, inge problem alls, jag brukar bara luta mig bakåt och bromsa in för dom har en tendens att vlija springa i nerförsbacke..

Alexandra_W skrev:

Så gör jag :bump:

hej!

Tycker det här var lite larvigt faktiskt. Kom igen att man lär sig något under sina år på ridskolan. Men jag som tävlings ryttare o ägare till 3 tävlings ponnyer ser inte det här som någe stort problem. Rid hästen lugnt..behåll balansen o bara luta dej lite tillbaxs. Saningen är att vildhästarna har ingen hjälp från ryggen i nerförsbackar utan klarar sig fint själva. Du kan i dagens lärdom till och med trava/galoppera ner i mindre backar för att få hästen att lära sig att samla sig. bygga rump muskler och få en liten intitt att det inte alltid går att springa hur fort som hälst..+ att hästen stärker sina framben. Hästen är ingen docka..dom ska vara starka tåliga och framåt.

MvH Micaela (en ponnyryttare)

Jag har lärt mig att man ska luta sig bakåt så att man kan hjälpa till att bomsa hästen om det går för fort...

//Michelle

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka