Ridning i kantzon (gräskant på åker)

T

tomassan

Tjo!!

Har haft lite snack med en räddhågsen grannbonde angående ridning på de gräskanter han lämnar på sina åkrar. På ett annat ställe vi hade häst på förut var det inga som helst problem.

Så vitt jag kan begripa efter en studie hos lantbruksverket är definitionen av denna gräsyta kantzon, vilken skapas som ett skydd mot besprutning av omgivande växtlighet och djur. Jag har läst igenom författning och EU-regler och kan inte hitta något som fastställer vad som får göras på denna grässträng. Bidrag får dom, det ingår i Miljöskyddsåtgärderna, men som sagt det enda som står är att det inte får användas besprutning i kantzonen, men det kan man ju inte anklaga hästen för.

Notera att detta inte är en uttagen areal (träda), för då är det betydligt tuffare, enligt reglerna då får man bara rida under förutsättning att det är ett icke kommersiellt och tillfälligt arrangemang, högst två gånger om året...

Men är det någon med god insyn i regelverket som kan ge mig lite kött på benen i denna fråga ifall det skulle bli tjafs med bonden, alternativt argument för att övertyga honom om att det är OK så länge det inte blir för klafsigt.

MVH
Tomas
 
Sv: Ridning i kantzon (gräskant på åker)

Vad ambischös du är!

Mitt råd i frågan är, tjaffsa aldrig med bönder, det kan aldrig komma något gott ur det!

Alltså, med andra ord, man kan visst rida på kanterna, utan att någon skada uppstår, fast inte om man sjunker givetvis, men då vill man vill inte rida där heller, när det är så, men om det kan uppfattas som att markägaren finner det negativt, då är det bara att respektera detta. Så enkelt är det. Det tycker jag i alla fall.

(Nu kan du lägga ner all den där initativrikedomen du har på någonting mer kreativt istället!)
 
Sv: Ridning i kantzon (gräskant på åker)

Men finns det ingen annanstans att rida då?

Som Eivor sa; Arga bönder är inte att leka med. Tro mej;)
 
Sv: Ridning i kantzon (gräskant på åker)

Jag tycker nog att en konstruktiv dialog med markägarna runt om kring det tjänar man på. Att "tjafsa med griniga bönder", då har man nog misslyckats redan från början med den konstruktiva dialogen.

Att lägga fram rediga argument tycker jag nog är det bästa, och det ska göras i förväg. Just i detta fall har jag en mycket gof kontakt med bonden ifråga, men han kan behöva lite hjälp på traven för att våga säga OK.

Vill inte markägaren att man rider, ja då ska man förstås respektera det. Men att vara kunnig om regelverket i en eventuell diskussion, det tjänar man ALLTID på!
 
Sv: Ridning i kantzon (gräskant på åker)

Mitt råd i frågan är, tjaffsa aldrig med bönder, det kan aldrig komma något gott ur det!

Men herregud människa, kan du inte vara lite mer diskriminerande?? En orättvis stämpel bönder har fått iaf enligt mig (jag har också varit med om arga bönder/markägare/andra men hallå)

Tycker att du absolut ska tala med bonden, det värsta som kan hända är att du får ett nej.
 
Sv: Ridning i kantzon (gräskant på åker)

Ha, ha!

Som jag tolkade det, så hade han redan fått ett nej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp