Sv: Ridning i backar
som jag skrev tidigare så ställer även jag mig upp vid tex. hoppning, eller i riktigt branta backar, men jag kan fortfarande inte förstå vad det är så nödvändigt med att ställa sig upp så fort man ska rida i en backe?
Jag har INTE sagt att det blir all vikt på en enda punkt, däremot så anser jag att det blir större punkttryck om man ställer sig upp än om man tex. sitter på låren. Självklart är längden på skidorna viktigt, men det går inte att undvika att trycket blir absolut störst precis under dina fötter.
En sadelbom behöver nödvändigtvis inte vara hård, jag föredrar flexibla bommar. Visst, väger man 50 kg när man sätter sig i sadeln väger du fortfarande 50 oavsett om man försöker dra in magen eller stå i en stigbygel, det är inte det som är det intressanta, det intressanta är hur vikten fördelas över hästryggen.
Ställer du dig i sadeln så får det det största trycket på ortspetsarna samt det band som fäster i ortspetsarna. Sitter du 1 cm snett, så får du ca 5 kg extra vikt på den sidan som du sitter mer på.
Sitter du i bakvikt så får du oföljdaktligen mer vikt och ett större tryck längre bak i sadeln osv.
Sitter man däremot på låren så får du en ganska hyfsad viktfördelning.
Tack för en bra definition på balansen. Det är ovanligt att få välmotiverade svar här
Vad jag definierar som backe vet jag när jag ser den och får känna hur det är att rida i den. Det kan jag inte svara på när jag bara ser den på bild.