ridning fastän KS?

Y

Yunie

Min foderhäst har nyss blivit kollad av en veterinär.. han hadde haft en inflamation i benet. Har dock haft oseriösa ägare förut så han fick dåligt foder. Men dem hade hela tiden trott att Kissing spines var en bensjukdom och ridit honom som vanligt.. utan problem va ja vet. Jag visste inte heller vad sjukdomen var först så jag kollade upp de, och fick reda på att det var ryggfel då. Nu vet jag inte om han avlivas elr om dem säljer han som sällskapshäst, för han går väl då inte ridas längre? Det är ett danskt halvblod på 12 år :I

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ridning fastän KS?

Hej!
Jag har en ks-häst och rider som vanligt. Men det kunde jag ju inte göra på en gång. Först behandlingar, gick bara ut och gick med honom varje dag i ett halvår och sen tömkörning. Efter något år kunde jag börja rida och så länge jag hela tiden tänker på att muskla ryggen och inte överanstränga den så fungerar det utmärkt. En ks-häst är jätteviktigt att hela tiden arbeta ryggen på i "låg" form, de behöver ut i skogen o trampa ordentligt och ett varmt täcke över ryggen så de inte spänner sig. Självklart måste hästen vara under utredning av kompetent veterinär under tiden. Jag åker in en gång per år och kollar genom min pojke så att allt är ok. Lycka till!

Eftersom jag bara har hästen på foder är de väl ingen idee att jag börjar träna och krångla med han nu? man får ju lägga ner mkt arbete om de ska funka :/ synd eftersom han är en så snäll häst.. det ända jag märkt när jag ridit är att han aldrig står still när man sitter upp.. men vi ska ringa till dem ägarna som hade honom innan nyvarande..

En häst som har utvecklat kissing spine (tvärutskott som nuddar varandra) är endast ett tränings fel då man inte tränar magmusklerna och låter hästen bli svankig.
Beroende på hur allvarligt felet är så är det viktigt att just träna magmusklerna så ryggen kan "rätas ut". Detta görs bäst i galopp och att rida upp i backar. Om man endast tränar ryggmusklerna så får du en svankig häst och förvärrar problemet då ryggmuskeln ligger på kotorna och drar ihop kotorna.
Därför viktigt som Yunie sa att alldrig låta ryggen bli spännd.

Så kontrolera hur mycket det är skadat och beroende på vad du vill göra med hästen så tycker jag du ska fundera om det är värt att ta en sådan häst på foder..

Lycka till

Tack för tipsen :) Men av min förvåning var det inte KS ;o dem hade kollat fel i papprena! så slarvigt! det var bara de att han hade nån kalkning i benet så han inte kan hoppa elr tävla -.- känns jätte skönt nu.

Liknande trådar

Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Marita73
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·
M
Ridning jag är medryttare på ett halvblod som jag har mycket problem med. Jag ska försöka återberätta allt... för 5 mån blev min andra...
Svar
5
· Visningar
1 251
Senast: mellie85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24