Ridning efter kotledsinflammation

P

piggis_83

Min häst har blivit behandlad i sina båda kotleder fram och veterinären tyckte att jag skulle sätta igång honom nu lite smått. Jag har förstått på henne som att jag bör undvika hårda underlag (nu i början iallafall), utan gärna rida i snö osv.
Nu har ju vi ingen snö, men än så länge är det inte fruset i marken heller.

Vad har ni fått för råd av veterinärer när ni har satt igång era hästar efter såna här skador/behandlingar? Är det farligt/skadligt att rida (skritta då alltså!) en bit på ex en asfaltsväg eller hårdare grusväg? Tyvärr har man ju inte BARA mjuka grässkogsvägar att rida på... :smirk:
Har tänkt åka in till ridhuset o skritta där ibland, för värsta tänkbara underlaget lär väl va om det fryser i marken men inte är nån snö!

Hur länge har ni varit extra noggranna med underlaget efter skadan? Jag menar bara att skritta i så fall på grus/asfaltsvägar, nåt mer gör jag aldrig ändå på såna underlag.

Sen har han BoT stallbandage på nätterna. Tror ni det är bra om jag har BoT-paddar när jag rider oxå nu i början? Eller blir det "för mycket"? Har precis börjat använda de produkterna, så ni som haft dem längre vet säkert?!
Jag glömde naturligtvis fråga vet. om detta... *suck*, så jag hoppas på bra o seriösa svar här istället!

Sv: Ridning efter kotledsinflammation

Undvik att rida på tunga underlag, det sliter enromt mkt på benen.
Du kan utan problem ut och skritta på grusvägar och asfalt vägare, de gör nämligen benen och lederna starkare och hållbarare. Har man en vältränade häst kan man även köra travpass på asfalt utan att de tar skada, just för att få hållbara ben.
Börja med kort skrittturer nu i början och sedan ökar du bara upp, har du tur har ni hunnit komma i gång lite innan det har börjat frysa ute, och då bör det inte vara några problem att skritta på frusen mark.
Det är inte bra underlaget man bör tänka på, utan även över hur man rider sin häst, jobbar den korrekt, får den variera sin träning, ridning i skog och mark så som i ridhus och på fält osv. Och framförallt många hästar mår bra av regelbundna skritt pass för att stärka sina leder och ben, speciellt de som har lite känsligare ben.

BoT har jag ingen erfarenhet av så det utalar jag mig inte om. Men jag vet att det fins en del här på forumet som har mer erfarenhet inom det området.

Hårda underlag är bra! Hellre en hårdare grusväg eller asfaltsväg än snö och andra tunga underlag. Hallre skritta på hårt underlag rakt fram än att skritta i ett ridhus med mjukare underlag och massa svängar, det är mkt värre!

Har haft häst med kotledsinflammation (innan det blev "poppis" att kalla alla halta hästar för 'kotledshästar'). Hon hade bägge bak och vi fick linda henne med ridbandage resten av livet för att hon skulle hålla, men det fungerade.
Under igångsättningen så skritta längre än vet påstått, gärna en månad med bara skritt istället för de tre veckor som bet vill. Jag hade tre månader från börja skritta till första ridpasset med bommar och småhinder. Men hon höll. Fick sin infl. -97 och sattes igång 11 mån senare i sept-okt -98 och hoppades i feb -99. Inga känningar efter det någonsin, avlivades av andra orsaker juli - 04, 21 år gammal.

Undvika volter i början. Undvika longering, undvika för mjuka/tunga underlag och gärna vara ute och skritta långa stunder på hårda underlag fungerade jättefint för oss! Hon var fullt tillbaka och hoppade bättre o högre än någonsin efter sin skada.

Hej. Synd att din häst har drabbats av kotledsinflammation, ett tillstånd som den kan få av många anledningar bl.a överansträngning, felaktig kotledsvinkel (låg trakt, lång tå), snubbling, övertänjning, trauma mm.mm.
Du skrev att hästen blivit behandlad i kotleden. Blev den sprutad? med vad? (Kortison, Hylartil (tuppkam) eller annat.
Sprutas hästen med ex.vis Hylartil (medlet liknar ledvätskan) så kan du leda/rida i skritt på plan, ej för mjuk, mark så fort hästen är ohalt. Sprutas hästen med kortison måste man vara mer försiktig. För många kortisoninjektioner kan leda till att brosket bryts ner, dessutom hämmas produktionen av ledvätska under en lång tid framöver. Kortisoninjektioner är däremot en mycket bra smärtlindrare.
Förr, innan man sprutade i leder, så ledde man hästen 2-3 timmar varje dag. Detta för att få upp produktionen av ledvätska ( den stimuleras av motion)
Om man tittar på normal ledvätska så är den seg till konsistensen. Ledvätska från en inflammerad kotled är lös som vatten.
Eftersom det är ledvätskan som ger näring till ledbrosket så är det jätteviktigt att man försöker främja produktionen och det gör man i och med att man låter hästen röra på sig under kontrollerade former.
Lycka till med din häst!!! Mvh NiNi

Jag blir lite förvånad över en del svar du får här inne för min erfarenhet av häst med kotledsbesvär är den att han absolut INTE mådde bra av att gå på hårda underlag. Både veterinär och hovslagare avrådde från att rida för mycket på hårda grusvägar eller asfalt, möjligen skritta men i möjligaste mån undvika grusvägarna. Stärka leder genom ridning på asfalt ska göras försiktigt, successivt och på FRISKA hästar.

Naturligtvis sitter man inte heller och arbetar hästen på böjda spår innan den återhämtat sig helt. Det där med faran att rida i för djupa/mjuka underlag rör väl mer risk för senskador men det är klart att det är mycket ansträngande och inte helt lämpligt att rida i för djupt underlag heller.

Varierad ridning i bra form och med en ryttare i balans är väl idealet. Sen tycker jag att det är ganska överdrivet att påstå att en ryttare kan "rida sönder" sin häst genom att inte rida helt korrekt alltid. Min veterinär brukade alltid småle när jag om och om igen ställde den frågan till honom; är det jag som orsakat det här? Hans svar var alltid; tror du verkligen att lilla du har ridit sönder den här 600 kgs hästen? Hästen är född med vissa svagheter och man kan arbeta förebyggande och behandla den om den trots allt drabbas, med de medel som finns och lyssna till de råd som veterinärerna ger om igångsättning och annat. Sen finns det kanske lite olika teorier och det försvårar det hela en aning för oss oroliga hästägare...

Jag fick rådet att undvika djupa, tunga underlag när min häst hade kotledsinflammation. Tex så skulle jag välja att inte ens skritta på för tungt underlag, men gärna skritta på grusväg eller asfalt.

Bäst är förstås mitt emellan, fast utan att vara hårt, mjukt utan att vara löst.

Det är inte så svårt att rida sönder en häst, det är bara att låta den arbeta mer än den tål tillräckligt ofta i övertempo, helst i obalans, och på dåligt underlag. Så är det ju inte så många som rider, men får man en häst som är det allra minsta känslig för något är det ju lätt att får den där kotledsinflammationen som ett brev på posten.

/trassel

Menar du att du red på det viset och att din häst p g a detta drabbades av kotledsinflammation?

Man blir förvånad hur många det är som säger att den och den rider sönder sin häst. Tänk så otroligt många ofantligt dåliga ryttare vi måste ha i det här landet eftersom det är så väldigt vanligt med kotledsinflammationer!
Jag brukar ta vår häst som exempel och be dem förklara vårat fall; en häst som har ridits av tre olika ryttare, i varierad terräng, dressyrträningar på bana en gång i veckan och hästen har max gått 5 dagar per vecka. I vårt fall så måste det vara tre odugliga ryttare, alla med dålig balans, terrängen duger inte ( måste vara någon form av felaktig terräng ). Innan någon säger ordet dåligt tillpassad sadel så kan jag tillägga att den var custom made och utprovad av behörig sadelutprovare...

De brukar få svårt att hävda sina teorier då. Jag litar mer på veterinärens ord faktiskt.

TS frågade om svullnad o värme och det hade inte vår häst några som helst tecken på under pågående inflammation som sagt.

Ja när John Blund slår till... TS frågade ju om hårt underlag inte om svullnad eller värme, det var en annan tråd:rofl:

Dags att nanna kanske... John Blund förresten, det var ju typ 100 år sen, undrar om nå'n här vet vem det var:angel:

Hej. Har inte skrivit att man ska linda en häst med kotledsinflammation. Jag har skrivit att man kan leda den. Mvh NiNi

Nej det var inte det jg kommenterade. BoT lindar man väll jag blev bara lite intresserad av varför när jag har hört att lindning inte är bra vid inflammationer. När ledinflammationer har varit aktuell för mig så har jag fått rådet av veterinärer att absolut inte linda!:confused:

Hej igen. Jag har inte talat om BoT öht. Det är trådskaparen,inte jag, som talat om det så du har nog svarat fel person. Mvh NiNi

Jaja jag menade att jag frågar alla.......någon som vet. Håller inte reda på vem jag skriver till....:(

tack för era svar, jag ska försöka undvika alltför mkt tunga/hårda underlag såklart. För tunga/djupa underlag kan självklart inte va bra det heller.
Jag tror nog oxå man ska va lite försiktig (såhär i början) med att rida (=skritta) på hårda underlag, på friska hästar är det bra.
Än så länge går det ju bra när det inte fryser!
Veterinären har rekommenderat BoT nattbandage, så det litar jag på att det är bra då! Ska nog skippa att ha såna paddar när jag rider. Tror det står på deras hemsida oxå att de rekommenderas efter såna här skador/behandlingar.
Varför han har varit halt är ett mysterium. Han har INTE ridits hårt (det är just det jag varit jättenoga med, att rida varierat o inte överanstränga honom).

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 402
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat