ridning av dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Jag köpte mitt sto i mars och skickade henne på betäckning ganska omngående. Nu är hon dräktigt i 6:e månaden. Hon rids ca 5 gånger i veckan medelhårt. Igår tog vi upp henne till ridhuser för att se om hon kunde hoppa, Vi har inte hoppat henne tidigare eftersom hon inte varit i gång ordentligt. Hon tyckte att det var jätteskoj. :bump:

Frågan är nu, kan jag fortsätta hoppa henne lite till, kanske haka på någon hopplektion för att träna lite tekniskt eller ska jag strunta i det?

Jag tänker inte betäcka om nästa år utan ha henne som ridhäst ett tag och kanske tävla några lätta klasser i hoppning.

tack på förhand
//Jenni

Sv: ridning av dräktigt sto

Att rida ett dräktigt sto medelhårt tycker jag inte är några problem alls. Så länge hon känner (du) att det fungerar. Red och hoppade mitt sto tom Februari och hon fölade sedan 15 Maj.

Låt henne sedan ta det lungt sista månaden/månaderna och bara skritta runt henne lite barbacka. Inget dräktigt sto dör av lite motion snarare tvärt om.

Halloj,

Tack för svaret, då ska jag snacka med min tränare och se om han har en grupp som är lämplig för oss. Så får vi se om vi tränar lite grann fram till december. Hon ska föla i mars.

Vad jag fasar för mest är det där med att skritta lite barbacka, hon är jättehög :crazy: och jag har inte ridit barbacka på alldeles för många år. ¨

//Jenni

Men du kan ju ut och gå med henne. Är ju inte nödvändigt att rida. Bara bra att hon får röra på sig även i slutskedet av dräktigheten.

Hoppas att det går bra, vad är det för häst och vem är hon dräktig med?

Jo det går ju att prommenera också. Men jag ska försöka kravla mig upp :crazy:

Hon är ett holsteiner sto på 14 år e: Lord ue:Landmeister som är dräktig med Aerline H så förhoppningsvis ska det komma ut ett hoppande föl :bump:

//Jenni

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar