Ridlektionsidéer

A

Aliva

Nu behöver jag lite hjälp! Inför ridskolestarten är det alltid bra med nya lektionsidéer, så jag skulle älska er för alltid om ni ville dela med er med era favoritövningar i både dressyr och hoppning :-)

:bow:

(Och om tråden är på fel ställe så flytta den gärna)

Sv: Ridlektionsidéer

Hoppning:
*Hoppa på linje. Antingen att man bryter av hörnet vid A eller C och hoppar hinder 1 och fortsätter ut på spåret till hinder 2. Den kan man ju göra i oändliga kombinationer med först bommar sen hinder eller tvärt om.
En annan linje hoppning jag tycker är kul är när man bryter av hörnet vid A och hoppar ett hinder sedan rider ut mot spåret för att vända ut igen och hoppa mot C. Eller tvärt om om det känns bättre. Även här kan man ju ha bommar eller hinder.
*Studs brukar ju de flesta tycka är roligt.
Dressyr
*Rid upp på antingen trekvarts linjen eller meddel linjen och rid en skänkelvikning i skritt. När man kommer ut till spåret igen fattar man galopp direkt från skritt. Galopperar genom hörnet bryt av till skritt och gör om övningen.
Den här övningen är rolig för man måste hela tiden ha koll på vad man gör och vart man har hästen.
*Punkt till Punkt ridning är också ganska roligt och man måste hela tiden tänka. Den övningen finns ju också många olika kombinationer på T ex Volter, Halter, Övergångar osv.

Hoppas du fått några idéer iallafall:bump:

Tackar! Ja jag fick helt klart lite idéer :-) Men du får gärna förklara den sista "punkt till punkt-ridningen", för den förstog jag inte riktigt

Nu behöver jag lite hjälp! Inför ridskolestarten är det alltid bra med nya lektionsidéer, så jag skulle älska er för alltid om ni ville dela med er med era favoritövningar i både dressyr och hoppning :-)

:bow:

(Och om tråden är på fel ställe så flytta den gärna)

En enkel men väldigt bra övning är att rida längs fyrkantssparet, och ta alla hörnpasseringar i skritt och langsidor och kortsidor i trav. Inte alls sa lätt om man ska göra det korrekt, hinna med att ställa och böja i hörnen, rakställa, komma fram i trav med bibehallen form och balans, sakta av, osv. Lägg gärna till volter pa langsidan om du vill ocksa.

Verkligen en väldigt bra övning. Den ska jag absolut använda mig av! Tack!

Jag tycker mycket om att göra en övning där man tänker lite "saxen" fast i skänkelvikining. Mycket effektiv och man måste använda hjälperna ordentligt. Renodlar även hjälperna väldigt bra tycker jag, och man måste hela tiden vara medveten om sitsen. Går att göra både i trav och galopp!

Sen är det roligt att göra många, många, många övergångar. T.ex. skritt, galopp, skritt, halt, galopp, trav, halt, galopp, skritt. Det är härligt när hjälperna går igenom där.

Komma i förvänd galopp (säg vänster), komma in på medellinjen vid exempelvis C, rida i sluta mot E, rakrikta sista de sista meterna, göra ett byte vid E och sedan fortsätta i den galoppen fram till ex. bokstaven A där du gör en övergång till arbetstrav. Fortsätter i arbetstrav fram till B där du gör en övergång till förvänd galopp och gör därefter övningen igen.
(Om det är en mindre erfaren ryttare kan man ju göra övningen i skritt eller trav och eventuellt göra en skänkelvikning istället för sluta. Bytet kan ju även bytas ut mot en övergång.)

Det är alltid roligt med utmaningar!

Senast ändrad av en moderator:

Jättebra, tack!
Gärna fler tips :-) För alla möjliga olika nivåer!

Dogleg är en bra hoppövning för att lära sig att rida vägar. En annan superbra övning är att hoppa en bana - men med bommar istället för hinder. Man får öva rytm och vägar utan att det sliter så mycket på hästarna, och far man in en jämn rytm så kan man ta med sig den känslan sen när det blir hinder.

Galopp rätt upp är en annan övning som låter lätt men är svår om man gör den korrekt.

Eller serpentiner, där man tar ett par steg i skritt över medellinjen, och sen fram i trav igen. När det går bra kan man övergå till att göra halvhalter, och då ha kvar känslan lite. Eller köra varannan båge trav, varannan galopp.

Sen har vi ju klassikern skänkelvikning från efter hörnet till x, volt ut till spåret och tillbaka, och skänkelvikning ut igen. Eller rakt fram och ökning. Eller rakt fram och öppna.

Öppna längs med kvartslinjen är också ett bra sätt att öva sig att hålla koll på yttersidan.

Gå på volten och flytta för skänkel på öppna delen. Eller galoppera på öppna delen - när det funkar kan man gå vidare till galopp en kvarts volt, trav en kvarts volt, osv.

Något som jag saknar från nybörjaråren är alla balansövningar. Jag tycker själv att jag har en bra balans (det tycker min tränare med:angel:) men jag skulle gärna slänga in lite uppmjukande övningar i uppvärmningen fast för ryttaren. Och sen slänga in lite balansövningar med jämna mellanrum så man inte bara åker runt i sin gamla vanliga sits. Det finns ju balansövningar för alla nivåer och de får en verkligen att tänka till var man har alla kroppsdelar.
Nu är jag sämst på övningar, men detta är iaf ett område som jag tycker man ägnar alldeles för lite tid åt iaf på min ridskola.

Sen gjorde vi en "övning" på förra lektionen som jag tyckte var rätt bra (jag kommer aldrig ihåg gamla övningar, så jag bjuder på de jag kommer ihåg). Då skulle vi rida på en volt och varje gång man korsade mittlinjen (både öppna och slutna delen) så skulle man lägga in en kort övergång. Vi började i trav och saktade av till skritt bara ett par steg och sen kvickt iväg i trav igen. Det gjorde både oss och hästarna alerta.
Sen gjorde vi samma i galopp, sakta av till trav bara ett par steg och sen iväg igen.

Sen gjorde vi samma sak på fyrkantspåret, trav och ner i skritt vid varje (eller varannan om man vill) bokstav. Detta ger inte mycket utrymme till slöa övergångar.

Sen kan man göra samma sak i galopp och då är det en jättebra förberedande övning för galoppombyten (på fyrkantspåret alltså så blir det lättare att byta galopp).

Är också ett fan av snabba övergångar. Min ridlärare brukar ha det som uppvärmning. Hon säger allt möjligt, bara på slump, och så gäller det att hänga med. Och då är det inte bara övergångar, skänkelvikning, öppna, sluta, rygga, galopp, skritt, sitt av, upp igen, lossa nosgrimman, skänkelvikning, galopp. Man bör ha snälla hästar...

Sen tycker jag timglaset är en nyttig övning. Dvs man rider i en kantig åtta (snett igenom, snett igenom med hörnpasseringar) över ridbanan. Det krävs att ryttarna tittar upp och sen går det att variera övningen i all oändlighet.

Kom även på en övning vi brukar köra. Vänd rätt upp, antingen med rak häst eller i öppna/sluta/skänkelvikning, och sen vid egenvald punkt göra en övergång och rida på en halv tiometersvolt ut till spåret igen. Också mycket varierbar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Squie
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4