Ja så mycket fart var det inte på farbror igår, tror det är med att gå ute och käka gräs på nätterna tar på krafterna
Vi har i alla fall fått terminsplaneringen och den ser ut som följande
---------------------------------
Mål : Träna på att rida med stöd på ytter tygeln , kunna reglera tempot och rida korrekta rid vägar .
V 34 Komma igång
V 35 Stödet på ytter tygeln skänkelvikning
V 36 Serpentiner över medel linjen övergångar skritt trav
V 37 Mark arbete
V 38 Hoppning
V 39 Träna dressyr program
V 40 Halv grupp uppridning / Teori
V 41 Halv grupp uppridning / Teori
V 42 Träna hörn passeringar
V 43 Tempo växlingar .
V 44 Markarbete
V 45 Hoppning
V 46 Övning med bakdels vändningar .
V 47 Se om vi har uppnått målet med terminen .
--------------
Så igår var det alltså skänkelvikning på schemat. Vi skulle, på långsidan, rida in i skänkelvikning till kvartslinjen och sen rakrikta hästen och så tillbaka till spåret igen.
Vi fick göra det i skritt och trav samt även i skritt på lång tygel, mycket nyttigt
Som en ridlärare uttryckte det en gång "det heter ju skänkelvikning och inte tygelvikning"
Jag hade liiiite för dåligt tempo ett tag (Cewe, ÖKA, han SKRITTAR med bakbenen )
Vadårå, det är ju så bekvämt sitta ner i traven då
Höger galoppen var fullkomligt katastrof, tror inte jag fick in rätt en enda gång
Men överlag kändes det bättre än veckan innan, nu får vi se om jag får svarta faran i fortsättningen
Skulle hemskt gärna vilja prova skutta lite hinder den här terminen
Vi har i alla fall fått terminsplaneringen och den ser ut som följande
---------------------------------
Mål : Träna på att rida med stöd på ytter tygeln , kunna reglera tempot och rida korrekta rid vägar .
V 34 Komma igång
V 35 Stödet på ytter tygeln skänkelvikning
V 36 Serpentiner över medel linjen övergångar skritt trav
V 37 Mark arbete
V 38 Hoppning
V 39 Träna dressyr program
V 40 Halv grupp uppridning / Teori
V 41 Halv grupp uppridning / Teori
V 42 Träna hörn passeringar
V 43 Tempo växlingar .
V 44 Markarbete
V 45 Hoppning
V 46 Övning med bakdels vändningar .
V 47 Se om vi har uppnått målet med terminen .
--------------
Så igår var det alltså skänkelvikning på schemat. Vi skulle, på långsidan, rida in i skänkelvikning till kvartslinjen och sen rakrikta hästen och så tillbaka till spåret igen.
Vi fick göra det i skritt och trav samt även i skritt på lång tygel, mycket nyttigt
Som en ridlärare uttryckte det en gång "det heter ju skänkelvikning och inte tygelvikning"
Jag hade liiiite för dåligt tempo ett tag (Cewe, ÖKA, han SKRITTAR med bakbenen )
Vadårå, det är ju så bekvämt sitta ner i traven då
Höger galoppen var fullkomligt katastrof, tror inte jag fick in rätt en enda gång
Men överlag kändes det bättre än veckan innan, nu får vi se om jag får svarta faran i fortsättningen
Skulle hemskt gärna vilja prova skutta lite hinder den här terminen