Ridlektion på måndag - 12 år sen sist..

M

Moxaja

På måndag ska jag börja rida på ridskola efter ett uppehåll på 12 år. Jag har inte suttit på en häst sen jag var 13 år - och jag är nervös :crazy:

Det ska bli så kul men samtidigt undrar jag om jag överhuvudtaget kommer ihåg något från den tiden. Finns det några andra där ute som haft ett långt uppehåll och sedan börjat rida igen. Hur kändes det, kom ni ihåg något eller var ni som totala nybörjare? Själv red jag på ridskola mellan jag var 7-13 år men nu undrar jag om jag ens kommer ihåg hur man red lätt eller fattade galopp :o

Sv: Ridlektion på måndag - 12 år sen sist..

Hej!

jag tror absolut att det kommer tillbaka till dig..!

Va roligt! Lycka till!

Jodå, jag kommer ihåg och det var hur nervöst som helst men jag ångrar inte en dag att jag kom igång igen. Det är lite som att cykla man kommer ihåg hur man gör men det är inte alltid musklerna vill göra som man vill :eek: . Jag var fruktansvärt slut när jag satt av men lycklig. Jag var 28 tror jag när jag kom igång igen efter drygt 15års uppehåll, sen har jag haft uppehåll igen och lyckades komma igång i samband med att dottern började på ridskola, insåg att det inte räckte att sitta på läktaren. Nu har vi egen häst och jag lägger aldrig av igen om jag inte blir tvingad till det.....

Lycka till!!!!

På måndag ska jag börja rida på ridskola efter ett uppehåll på 12 år. Jag har inte suttit på en häst sen jag var 13 år - och jag är nervös :crazy:

Det ska bli så kul men samtidigt undrar jag om jag överhuvudtaget kommer ihåg något från den tiden. Finns det några andra där ute som haft ett långt uppehåll och sedan börjat rida igen. Hur kändes det, kom ni ihåg något eller var ni som totala nybörjare? Själv red jag på ridskola mellan jag var 7-13 år men nu undrar jag om jag ens kommer ihåg hur man red lätt eller fattade galopp :o

Jag red i flera år när jag var ung. Sedan höll jag upp i tretton år. Jag var inte i närheten av en häst på alla de åren. Sedan ville mina barn börja rida. Det är över femton år sedan. Nu bor vi ute på landet och har egna hästar. Jag rider varje dag och hästarna betyder jättemycket för mig. Jag kommer att rida så länge jag kan sitta upp på hästen.

Det var ganska lätt i början efter det långa uppehållet men. Jag kom ihåg ganska mkt. Men sedan var det jobbigt ganska länge. Man blir mer försiktig när man är äldre.

Lycka till!

Kul med era svar! Jag hoppas jag ska komma ihåg en del och det finns nog risk att jag helt kommer fastna i hästlivet igen ;)

Hejsan jag hade det som Forrest Autumn med uppehåll i säkert 14 år o sen när min dotter började på ridskola så ja va ska man säga? Jag var fast igen o köpte häst efter ett tag på ridskola för att damma av sig lite o vet du det satt i ryggmärgen.Men jag var jätte nervös första gången på ridskolan i avanserad dressyr grupp men det gick suveränt.Så lugn du en gång hästtjej alltid hästtjej..Lycka till!! Mvh Jag

Du kommerihåg hur man gör bara du kommer upp på hästen.
Kroppen har bra minne!!

Glöm bara inte att stretcha efteråt.

Ha så skoj!!!

Samma för mig hade inte ridi på 12 år började på ridskolan i höstas, var så nervös så jag var illamående! men när jag väl kom upp på hästen var det somjag aldrig slutat...ja det var liksom det här jag ska hålla på med...nu har det gått ca 7 månader och jag vill bara läar mig mer...rider privat nu också tyvärr lite rädd att rida ut själv...men egen häst blir det inom kort!!!
Lycka till

Åh vad kul att så många ridit efter långt uppehåll och att ni kommer ihåg det mesta när man väl kommer upp på hästryggen! Det ska bli så kul och spännande! Jag ska försöka komma ihåg att skriva hur det känns efter första lektionen. Anar att man kanske får liiite träningsverk dagen efter :angel:

Jag höll upp i 13 år. Det gick bra. Lita på ditt kroppsminne bara, tänk inte efter för mycket och krångla inte till det så kommer det att fungera bra tror jag.

Japp, första ridlektionen avklarad :p Ibörjan när jag satt upp på hästen tänkte jag "skit, jag fixar inte det här". Det kändes som jag satt på en stor vaggande kamel eller nåt och jag hade ingen kontroll. Jag har mest ridit ponny tidigare och det är ju lite skillnad mot en stor häst. Sen i traven och galoppen kände jag mig verkligen som en nybörjare men det blev bättre på slutet och jag kom faktiskt in i rytmen bra på slutet. Fast det var dessutom hoppning men det var bara några små små språng i följd så det gick okej även om sitsen var gräslig :crazy: Hursomhelst, det var ju kul! Längtar till nästa måndag...

Senast ändrad av en moderator:

Jag höll upp i ungefär 7 år, hade ridit i ungefär 11år då och haft sommarhäst och medryttarhäst. Sedan började jag igen och red privat under ett år och för 3v åkte jag och hämtade min första egna häst. Helt underbart är det :love: När jag satt upp igen så undrade jag hur jag kunnat vara ifrån det under 7 låååånga år. Va precis hos pollen min och stod och gosade i hagen, det är livet det :love:

Det kommer gå toppen för dig på måndag :) och vem vet om ett år kanske du har din egna också :rofl:

Jag hade ett riduppehåll på åtta år, pysslade undertiden iofs med hästar ändå, men då var det trav som gällde för hela slanten.
Sen hade jag ett hästuppehåll på 3-4 år...
Flyttade och hade inget eget intresse här i den nya stan.
Började på ridskola igen, det var roligt och visst man var ringrostig med det kom tillbaka ganska snabbt.
Tyvärr tröttnade jag då vi var 13 stora hästar på lektionerna och kvalitén blev därefter :crazy:

Sen köpte jag min egen häst... :love:
med det är det bara ett problem.... jag kommer aldrig mer att kunna vara utan häst i mitt liv ;)

Kan även berätta om min syster som är "hästtjej".
Hon red och bodde bland hästar i tonåren, köpte sig en egen häst...
Olyckan var framme och hon åkte i backen med buller å' bång.
Dröjde ett tag innan hon var återställd nog för att kunna rida, och då var hon så rädd att det gick inte.

Hur gärna hon än velat börja om så var rädslan större....:(

åren gick och hon umgicks gärna med hästar men kunde inte sitta upp... hon fick två barn som är hästintresserade och rider på ridskola.
Efter att varje vecka hjälpt dem att sadla och assistera vid uppsittningarna så kom det ett litet litet sug att själv stoppa foten i stigbygeln...
Till slut tog hon mod till sig och anmälde sig till en nybörjargrupp 6 gånger "prova på"
Kallsvettig, darrig och livrädd kom hon sig upp på hästryggen igen, efter (gissningsvis 15-17 år)

Och nu har min älskade, underbara och duktiga storasyster ridit på lektioner igen i två års tid tror jag...:bow:
Älskar det!! (såklart :D ) och kommer om jag känner henne rätt att inom en överskådlig framtid skaffa egen häst till sig och barnen:banana:

....takterna finns där...de går nog aldrig ur en hästtjej...:banana:

Jag är säker på att du kommer att få det helt underbart :banana:

Jag hade ett uppehåll på 25 år. När dottern började rida för två år sedan blev jag så sugen på att också börja så jag anmälde mig till ridskolan jag med. Nu äger vi en d-ponny och det är det bästa jag gjort.

Jag kom ihåg det mesta men hade urusel sits och var en riktig fegis som inte vågade fatta galopp det första året :rofl:

Om du letar dig fram på Gnägg så finns det en tråd för oss återfallare där vi har det jättetrevligt och hjälper varandra med allt möjligt. Välkommen dit!

Lycka till med din ridning!

Jag hade ett uppehåll på 25 år. När dottern började rida för två år sedan blev jag så sugen på att också börja så jag anmälde mig till ridskolan jag med. Nu äger vi en d-ponny och det är det bästa jag gjort.

Aha en själsfrände!! :banana: Jag red supermycket fram tills 1984 och sen mellan 1984 och 2006 satt jag på en häst typ 3 ggr tror jag. Sista gången var 1993.........sen köpte jag häst hösten 2006...:crazy: Jag skakade som ett asplöv första gången jag skulle upp på honom och kände som TS, "stor vaggande kamel" och långt till marken!!!!
Var supernervös jättelänge men nu har det plötsligt runnit bort och jag litar helt på min älskling och har supertrevligt med honom.

TS: det kommer tillbaka, men du får nog ge det lite tid. Om du är som jag så klickar det till i skallen på dig en dag och du känner "ja just det SÅ var det".
Läs gärna på lite också, det har hänt en hel del i ridfilosofin sen du red sist..... Centrerad Ridning t ex av Sally Swift är en hemskt bra bok.

Aha en själsfrände!! :banana: Jag red supermycket fram tills 1984 och sen mellan 1984 och 2006 satt jag på en häst typ 3 ggr tror jag. Sista gången var 1993.........sen köpte jag häst hösten 2006...:crazy: Jag skakade som ett asplöv första gången jag skulle upp på honom och kände som TS, "stor vaggande kamel" och långt till marken!!!!
Var supernervös jättelänge men nu har det plötsligt runnit bort och jag litar helt på min älskling och har supertrevligt med honom.

Hur kommer det sig att du började igen?
Köpte du häst bara så där på en gång? Det var modigt!
Jag gick på ridskola två terminer och sedan skaffade jag medryttarhäst 6 månader innan vi tog steget.

Jag var rädd och nervös i hanteringen av hästar (de var rätt sura på ridskolan) men tyckte ridningen inte var så farlig men vår ponny är verkligen väluppfostrad och trevlig så jag känner mig helt trygg med honom.

Hejsan jag hade det som Forrest Autumn med uppehåll i säkert 14 år o sen när min dotter började på ridskola så ja va ska man säga? Jag var fast igen o köpte häst efter ett tag på ridskola för att damma av sig lite o vet du det satt i ryggmärgen.Men jag var jätte nervös första gången på ridskolan i avanserad dressyr grupp men det gick suveränt.Så lugn du en gång hästtjej alltid hästtjej..Lycka till!! Mvh Jag

Visst är det kul att ha börjat igen? Jag förstår inte hur jag överlevde alla de åren utan hästar.

Hur kommer det sig att du började igen?
Köpte du häst bara så där på en gång? Det var modigt!
Jag gick på ridskola två terminer och sedan skaffade jag medryttarhäst 6 månader innan vi tog steget.

Jag var rädd och nervös i hanteringen av hästar (de var rätt sura på ridskolan) men tyckte ridningen inte var så farlig men vår ponny är verkligen väluppfostrad och trevlig så jag känner mig helt trygg med honom.

Tja jag letade en B-ponny till barnen via Internetannonser, och så såg jag en häst som såldes som sällskaps/promenad, kan ej ridas så mkt pga gammal skada stod det, supersnäll och vacker arab som behöver helt enkelt någon som tar hand om honom - och jag tänkte "detta är MIN häst" och såg att han fanns bara 3 mil härifrån. Så jag måste åka och titta och då var jag såld. Det var 100% ödesbestämt! Inget att göra åt!

Jag höll på med hästar mycket när jag var ung och jag kollade upp säljaren till min häst oxå och förstod att detta var en betrödd person som inte skulle sälja mig en idiot, så det var inte så tokigt som det låter :crazy: Men visst var det ett stort steg.

Sen skaffade jag den där B-ponnyn också....gick från noll till 2 hästar på 2 månader........:angel: så ikväll har barnen varit och ridit och pysslat.

Och jag är sur på mig själv att jag lät hästar försvinna ur mitt liv så länge. Aldrig mera.

Jag satt i en liknande sits i början av året, och tro mig - det är som att cykla! Även om finliret förfaller så finns det massor av kunskaper kvar!

Jag red mellan 6-16 års ålder, och började i år igen, 9 ½ års uppehåll har jag haft. Visst, jag har ridit sporadiskt under dessa år, men knappast aktivt. Turridningar och sådär. Blev överraskad att såpass mycket satt kvar här jag hoppade upp på ridskolepållen. Till råga på allt var min första ridlektion på 9 ½ år en hopplektion :rofl:

Igår (ungefär 4 månader sedan jag började rida igen) red jag min allra första "bogen in", så visst finns alla potential att komma vidare och utvecklas från sitt uppehåll! Fattar inte att jag har överlevt alla dessa år utan hästarna, de är verkligen härliga och ger så mycket!

Som Eva65 säger finns det en tråd som kallas för Återfallstråden, där vi "återfallare" diskuterar vårt hästeri. Kika in, vetja!

Vad kul det är att läsa alla svar!

Jag tänkte på det här med att börja rida häst istället för ponny; när jag slutade var jag 13 år och hade nästan bara ridit ponny. Och nu är jag 25 och rider ju då häst, jag tycker nästan det var det jobbigaste, tror jag iallafall. Det känns så .......stort;) Inte när man är i stallet eller sitter upp på hästen - men just när hästen börjar röra sig. Det känns som man inte har någon kontroll på detta stora djur, jag bara "åker med". Någon som känner igen sig? Och sen under galoppen kan jag tappa kontrollen och fötterna far plötsligt hit och dit, någon som har tips på hur man kan bli mer stadig, sitta djupare och liksom få mer kontroll över hästen? Jag fick iof en ganska stor och rejäl häst sist och är själv inte en så jättestor vuxen (165 cm/52 kg)så jag får väl hoppas på en mindre häst nästa gång ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar