ridlekis, storlek på hjälm

Julienne

Trådstartare
Jag ska starta ridlekis och ska nu köpa in lite hjälmar, men jag har dålig koll på hur stora/små man egentligen ska köpa.

Jag har tittat på flera olika modeller och tittar helst på dem som är inställningsbara.

Har tittat både på Cascos, jofa flexy och en som jag hittade på Börjes http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix5.htm&$echoLink=vk&p=H

Tycker den från börjes ser mest seriös ut, kanske för att den är vanligt svart :angel:

Men tror ni man behöver ha mindre hjälmar än storlek 52? Står att den från Börjes kan bli det. Vilken ålder har de mindre normalt sett?

Känns ju onödigt att köpa en hjälm som ingen använder för att den är för liten, då köper jag hellre fler av den större modellen.. Men om många barn har mindre då köper jag ju gärna en mindre också..

Jag ska ha ridlekis för barn upp till 7 år, ingen undre gräns alltså utan det får föräldrarna själva avgöra.

Hjälp mig snälla ni som kan! :d

Sv: ridlekis, storlek på hjälm

Vet inte om detta kan vara så mycket till hjälp men min första tanke var att du kan köpa ställbara hjälmar där du själv kan reglera storleken med en ratt som på t.ex lamicell, dvs om det nu finns såna hjälmar i barnstorlek.

Borde ju vara bättre att köpa 10 hjälmar som passar 10 barn istället för att köpa 15 där 7 av dom kanske inte passar någon om du förstår vad jag menar.

Jag tror att om du köper någon enstaka bara i 51-52 och sen flest i 53-54 och någon enstaka i 55 så klarar du dig ganska långt.

Vår dotter är 8 år nu och började rida som 3-åring. Hon har haft hjälmar i storlekarna 51 till nuvarande 55. Vi köpte från början en sån där med ratt bak i nacken men den trivdes hon aldrig i, den hade dålig passform helt enkelt - de två senaste åren har vi haft Hööks CRW och den är både hyfsat billig och sitter väldigt bra på huvudet. Den finns i svart, grå och blå (tror jag) sammet och har en liten silvrig plastdekor framtill, rejält hakband som går ner över nacken en bit också. Kan varmt rek den till små barn. Vet inte om du kan förhandla dig till ett bra pris om du köper "storpack" med hjälmar?:D

kl

Jag tror också det bästa kan vara att köpa hjälmar med ställbar storlek. (Jag trivs bra i min Lamicell) Tänk på att barn växer fort, vintertid har de dessutom kanske tjocka mössor och annat på sig. Ett gäng ställbara + någon enstaka i de allra minsta storlekarna hade jag satsat på, beroende på hur litet de ställbara går att ställa in. Tror att de minsta hjälmarna vi har på ridskolan är 50/51.

Fast om jag vore ridskoleansvarig så skulle jag INTE tillåta mössor under hjälmarna - det är en säkerhetsrisk. Jag förstår inte varför föräldrar tillåter sina ungar att rida med; 3 nr för stora hjälmar, knölig mössa under hjälmen i ett försök att kompensera en illasittande hjälm:mad: Hjälmar ska sitta som säkerhetsvästar; närmast kroppen och tajt.

Fast om jag vore ridskoleansvarig så skulle jag INTE tillåta mössor under hjälmarna - det är en säkerhetsrisk. Jag förstår inte varför föräldrar tillåter sina ungar att rida med; 3 nr för stora hjälmar, knölig mössa under hjälmen i ett försök att kompensera en illasittande hjälm:mad: Hjälmar ska sitta som säkerhetsvästar; närmast kroppen och tajt.

Fast om man håller till ute kanske man måste ha mössa, skulle jag inte ha mössa när ja rider på vintern skulle jag frysa öronen av mig :d Och öronlapparna osv som finns tycker jag inte är bra då jag inte hör något i dem :mad:

Jag har nu pratat med en annan tjej här i området som tidigare hade ridlekis, och hon hade ställt kravet att alla fick ta med egen hjälm, ofta blir det ju då cykelhjälm men som jag läste på någon sida på internet så är det bättre med en passande cykelhjälm än en dåligt sittande ridhjälm. Då tänkt på denna nivån, ledare på ridbanan, inte ridning på högre nivå, då ska man ju ha en riktig ridhjälm.

Ja det är upp till dig förstås men nej, cykelhjälm är inte någon godkänd hjälm för ridning, oavsett hur bra den sitter. Som sagt, jag förstår inte hur man kan tumma på något så viktigt som ridhjälm till barn:confused:

Det var inte så länge sen som vår dotter, 8 år, som rider på vad man kan kalla för avancerad nybörjarnivå eller liknande, lyckades med konststycket att ramla av på blåbärshoppningen. Fallhöjd shettis...men landade mitt på huvudet med en rejäl smäll. Vid kontroll av hjälmen efteråt så kändes den inte helt intakt så det blev en resa till butik för att köpa en ny.

Jag vet inte hur det är för dig som tänker ha verksamhet; kolla upp hur dina försäkringar gäller för verksamheten om ungarna ex vis inte rider med korrekt säkerhetsutrustning. Eller om det är ungarnas egna försäkringar som gäller vid ev olycksfall? Det är bra att vara väl förberedd för är det på någon nivå som ryttarna lyckas drutta av till höger o vänster, eller råka ut för småolyckor i stallet p g a bristande säkerhetstänk, så är det på nybörjarnivå.

Ja det är upp till dig förstås men nej, cykelhjälm är inte någon godkänd hjälm för ridning, oavsett hur bra den sitter. Som sagt, jag förstår inte hur man kan tumma på något så viktigt som ridhjälm till barn:confused:

Fast det är bättre om barn rider med en cykelhjälm eller skejtarhjälm alternativt skidhjälm/hockeyhjälm som PASSAR än att de har en ridhjälm som INTE passar. Och även andra typer av sporthjälmar är till för att skydda huvudet vid ett fall så helt tokigt kan det ju inte vara...

Själv har jag två ridhälmar i olika storlek. En är till för när jag är kortklippt och en när jag har lite längre hår. För jag vill ha optimal passform.

Senast ändrad:

JVid kontroll av hjälmen efteråt så kändes den inte helt intakt så det blev en resa till butik för att köpa en ny.

Klokt för hjälmen ska alltid kasseras efter ett fall där man slår i huvudet. För även om den kan verka ok kan den ha osynliga skador som gör att den inte skyddar nästa gång.

Min dotter går på "ridlekis" (ridskola inriktad på de små barnen, från 4 år) och där ska alla barnen ha en egen godkänd ridhjälm vilket jag tycker är bra - då vet man att passformen är som den ska och det blir aldrig några problem, ska man ändå rida regelbundet oavsett nivå är en ridhjälm en god investering. De ska också ha skor med klack - och rekommenderas väst när de börjar rida "själva" (i början är en förälder ledare på lektionerna).

Hon har en Casco Nori i storlek S (50-55 cm) som är ställbar och verkligen sitter bra på hennes huvud, funkade även i vintras med en tunn mössa under (och då pratar vi tunn, mössmotståndare, de har inget ridhus så de rider ute vintertid och jag tror det skulle vara många stelfrusna öron och mycket färre ridelever om de inte fick ha mössa) - jag upplevde inget knöl under hjälmen utan den satt bra - men behövde ställas ut lite.

En sådan här:
NoriComicBlue_2.jpg

Min dotter är 4 år, så det kanske ger ett hum om storlek till de minsta.

Jag skulle också satsa på ställbara hjälmar alt. att barnen får tillhandahålla egna godkända ridhjälmar.

Ja det finns ju supertunna men varma typ balaclavor som funkar att ha under alla typer av sporthjälmar, kan varmt rekommenderas om man rider i kallare klimat.

Hm, på vintern när det är kallt behöver barnen ha mössa! Jag har då aldrig hört att det ska vara farligt med mössa under hjälmen... Ingen har pratat om tre nummer för stora hjälmar med knölig mössa under - kontrollerar man ju precis som man kontrollerar att alla barn spänt hjälmen ordentligt. Hjälmen ska kunna sitta bra även när man har mössa på - därav de ställbara.

Hjälmar ska sitta närmast huvudet är min åsikt, precis som alla andra säkerhetsskydd ska sitta så kroppsnära som möjligt. Förstår ju att det är nödvändigt med något som värmer öronen om man bor i norra Sverige men då finns det som sagt tunnare huvor att trä på under hjälmen. Min erfarenhet är att de flesta knölar under en tjock mössa på ungen för att de har köpt en hjälm att "växa i":mad:

Jag tar för givet att vi inte pratar om mössor med tofsar eller annat, utan givetvis en mössa som är lämplig att ha under hjälmen.

Att många köper en för stor hjälm och sätter på barnet en mössa som utfyllnad är något helt annat, det håller jag med om är ytterst olämpligt.

Ja det är klart det ska vara tunna mössor, vi har haft tunna höst/vårmössor under i dubbelvikt jerseytyg, alternativt en "rånis" som vi kallar balaclavahuvor, denna snyggingen hade dottern under ridhjälmen de kalla dagarna i våras:

medium-mobile.jpg

Är ju egentligen den kalla vinden man vill undan, att knöla in tjocka mössor och mössor med tofsar och liknande är ju helt vansinnigt och det har jag svårt att se att vår ridskola skulle accepterat - alla hade tunna mössor/rånisar/ingenting under hjälmen i vintras här, utan att det ens behövde uppmanas...

Min dotter går på "ridlekis" (ridskola inriktad på de små barnen, från 4 år) och där ska alla barnen ha en egen godkänd ridhjälm vilket jag tycker är bra - då vet man att passformen är som den ska och det blir aldrig några problem, ska man ändå rida regelbundet oavsett nivå är en ridhjälm en god investering. De ska också ha skor med klack - och rekommenderas väst när de börjar rida "själva" (i början är en förälder ledare på lektionerna).

Hon har en Casco Nori i storlek S (50-55 cm) som är ställbar och verkligen sitter bra på hennes huvud, funkade även i vintras med en tunn mössa under (och då pratar vi tunn, mössmotståndare, de har inget ridhus så de rider ute vintertid och jag tror det skulle vara många stelfrusna öron och mycket färre ridelever om de inte fick ha mössa) - jag upplevde inget knöl under hjälmen utan den satt bra - men behövde ställas ut lite.

En sådan här:
NoriComicBlue_2.jpg

Min dotter är 4 år, så det kanske ger ett hum om storlek till de minsta.

Jag skulle också satsa på ställbara hjälmar alt. att barnen får tillhandahålla egna godkända ridhjälmar.

Dessa har jag kollat på och tycker de verkar bra. Men problemet som jag ser med att alla ska tillhandahålla egen ridhjälm är att min tanke är att man inte ska behöva rida en hel termin om man inte vill, utan man får gärna komma bara 1 gång också. Och ska man låta sitt barn testa 1 gång kanske man inte har lust att skaffa en ridhjälm..

Bra tips om storleken!

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Hästvård Hej, min C ponny är 139 cm i mankhöjd och jag ska sko honom med...
Svar
10
· Visningar
2 487
Senast: Gimlan
·
Utrustning Är på g att leta upp en annan bomlös sadel till min superbreda nordis. Fick syn på att globus har en variant som ser ut som en kopia av...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag hade en smindre storlek först än vad jag har nu,vilket resulterade i skallebank efter varje ridtur,köpte en annan modell som jag...
Svar
8
· Visningar
2 569
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama