Ridlärare hoho - vilken nivå?

Luff

Trådstartare
Min gubbe har börjat rida - i en nybörjargrupp påstår han (han har ridit förut men det är längesedan och han hade i princip börjat galoppera med balans).
Tredje lektionen han var med på så galopperade dom bommar, lektionen innan övade dom galoppfattningar.

Kan den här gruppen klassificeras som nybörjargrupp som börjat rida i augusti? - han hoppade in nu i oktober. Han vill inte fråga för tiden passar honom så bra.
Det var längesedan jag kikade på nybörjarlektioner så jag vet inte hur fort dom går fram nuförtiden men jag tycker det är snabbt avancerat.

Sv: Ridlärare hoho - vilken nivå?

Oj, jo det verkar som det går fort fram där. Jag har ingen direkt koll på dagens nybörjargrupper, men som det såg ut för ngra år sedan så var det ju skritt, trav, galopp, volter, olika ridvägar - lära sig dess namn och vart de utförs, övergångar, rida lätt på rätt sittben osv, som man sysslade med iaf ganska så länge.

Duktig gubbe du har iaf!

Det är ju väldigt beroende på vad det är för ryttare... är det vuxna som har ridit tidigare i sina liv så kan man absolut börja med galoppfattningar och en enkel galoppbom redan nu - förutsatt att hela gruppen har sits och balans för det.

Är det rena nybörjare så skulle jag absolut inte ha hunnit så långt om det var mina elever, vuxna har oftare lite svårare med balansen och påverkar dessutom hästen i större grad än barn gör när de dunsar runt och tappar balansen.

ömm skulle inte kalla det nybörjar grupp... men men. Min mamma började rida för någon månad sen och de började trava efter typ 2-3 lektionen, men då var ju alla nybörjare, kanske hade ridit nån gång förut bara... De har inte börjat galoppera än, tkr det brukar ta ett tag innan alla kan hålla koll på sina hästar, så det inte blir kaos på banan :p
Sen finns det väl olika nivåer av nybörjar grupper oxå...

Nybörjargruppen för vuxna på "min" ridskola började så smått galoppera för 2-3 veckor sedan. Dock bara korta sträckor och inte över några bommar. De flesta i gruppen är återfallsryttare men det finns några som knappt hade suttit på en häst tidigare.

När jag började rida förra hösten hamnade jag i en grupp som hade börjat rida halvvägs in på vårterminen. Eftersom jag bara hade ridit några få turridningar innan var det tufft att komma ifatt. Samtidigt var det en rejäl sporre. :)

Har din man möjlighet att ta några privatlektioner med fokus på sits och balans är det alltid nyttigt :)

alltså, ridlärarna som jobbar i barngrupper ger jag oftast inte så mkt för.
de vuxna har ju bättre förutsättningar med balans, skänklar osv, men även där ska de avancera innan de är riktigt mogna för det.
att galoppera innan traven sitter, och speciellt inte innan de lärt sig fatta galopp ordentligt är ingen höjdare enligt mig

detta med bommar kan ju vara en bra grej, i skritt o trav, då det tränar balansen (stå upp o håll i manen fick jag lära mig som barn...:p) så det funkar kanske då, men galoppera bommar vet jag inte riktigt om jag skulle tycka var en bra grej...

jag tycker många instruktörer har för bråttom, de missar att lära ut de viktigaste grunderna.
det ska kunna svängas i skritt innan man börjar trava, o i skritt o trav innan galoppen, men nej, varför det när man kan hålla sig på rakt spår runt ridhuset?

:crazy:

Senast ändrad:

Det beror nog mycket på vad det är ör ridskola, när jag var 5 och började i en knattegrupp så fick vi rida utan ledare för det mesta. Inom ett år red vi helt själva och galopperade och hoppade.
Sen när jag började på en annan ridskola så dröjde det två-tre år innan jag fick hoppa så högt igen.
På den första ridskolan så fick vi även rida ut tillsammans med ridläraren, alltså hon red också, inga ledare. Och då var det fortfarande många som inte hade koll på sina hästar så det hände att ridläraren fick lämna gruppen för att springa ikapp någon häst som stuckit och hämta tillbaka.

Sen behöver det ju inte vara en dålig ridskola bara för att de går fort fram (även om jag tycker att denna var det), för det finns säkert grupper som går fort fram och klarar av det.
Sen finns det ju också "nybörjar"grupper för vuxna som ridit förr. Det har vi på min ridskola, typ husmorsgrupper tror jag de heter. De har en som heter "De återuppstigna" också :rofl:

De flesta i de vuxengrupper vi hade galopperade innan första terminen var slut.
Med bommar, menar du att de skulle precisera över bommarna eller var det bommar som låg för att de skulle fatta galopp och "känna" på bommen?
Många är lite rädda för bommar och att då lägga in dem tidigt kan göra det mindre otäckt eftersom det blir en naturlig del och inte något jättestort.

Jag använde mej ofta av bommar lite nu och då just för att det inte skulle bli bommar=hoppning=otäckt.

Sedan beror det mycket på vad man har för hästar, har man schysta hästar som fattar galopp (och saktar av) där man ber dem kan det ofta vara bra för nybörjarens ego.

Sedan är det också krav från nybörjare som man känner, de vill gå framåt, helst i rasande fart (jämför med föräldrarna till barn i nybörjargrupper) och det är då lättare att få eleverna motiverade om de får testa att galoppera ganska tidigt.
Man måste ju ge kunden vad den vill ha, annars har man snart inga kunder.

Det är ju bakvänt, men det är lättare att träna på riktig ridning när eleven känner att de "klarar" alla gångarter.
Först då kan man börja kräva saker i skritt och trav och eftersom de får galoppera något varv då och då är det ok för ryttaren.

För handen på hjärtat, hur många nybörjare drömmer om att få galoppera;) låter man dem göra det har man vunnit deras hjärta:D

Om din man känner att han inte hänger med är det en annan sak, kanske kan han ta några extra lektioner privat?

Jo, nog hänger han med - om än inte kroppsligt sist när han tog en flygtur. Det var lite pärsigt när han fick öva galoppfattningar andra gången och han inte kom ihåg hur det skulle gå till rent praktiskt. Vi går igenom lektionerna efteråt hemma på köksgolvet.

Jag skulle nog kunna haft lektion med vuxna återfallsryttare med lite galoppbommar så här tidigt men jag är lite frågande inför det här med "nybörjargrupp" som han kallar det.

Jag funderar på att leta på någon häst så jag kan ge honom en repetition - halvhalter och skänkellägen har han stora grubblerier om...

Dom körde tre galoppbommar på raken. Min käre make hade helt förträngt det där med vad tvåpunktssits betydde (jaså var det det ridläraren menade - att jag skulle stå upp) så han fick sig en skjuts när hästen hoppade istället för att galoppera över sista bommen och tjohopps så flög han av.
Tänk er dessutom ridlärarens min när min kampsportstränade make rullar runt och försöker att komma upp på fötter i ett svep.
Första vurpan jag såg honom göra stod jag och hans syster och skrattade dubbelvikta åt det underliga beteendet - jag menar man ligger ju kvar och känner efter hur det gick - han rullade två varv och hoppade upp i stridsställning med karateposition...fast han är inte sååå vig längre.

Oj, jo det verkar som det går fort fram där. Jag har ingen direkt koll på dagens nybörjargrupper, men som det såg ut för ngra år sedan så var det ju skritt, trav, galopp, volter, olika ridvägar - lära sig dess namn och vart de utförs, övergångar, rida lätt på rätt sittben osv, som man sysslade med iaf ganska så länge.

Duktig gubbe du har iaf!

Håller med dig helt och hållet. Vanligtvis så brukar man inte träna galopp ombyten så tidigt och speciellt inte i en nybörjargrupp.
Men kör på för han verkar ju duktig!

Där jag rider galopperar de i nybörjargrupperna efter ett antal veckor, lite beroende på när de i gruppen känner sig redo för det. Börja själv i en nybörjargrupp där de var blandat både yngre och äldre och vi blev longerade första gången vi galoppera, då hade vi ridigt 6 leketioner. Den 7 leketionen galopperade vi själva (jag var livrädd :P). Tycker nog man kunde ha väntat lite längre, vi var ju inte direkt säkra i sadlen. Men tror de var ett försök att göra flera sugna på att rida mer.

Nej jag skulle inte kalla det nybörjar grupp.
Första terminen brukar gå åt till att lära sig styra. Hitta rätt takt i traven och öva mycket styrövningar och lättridning. Ridbanans vägar osv.
Sista gången innan kuluppehåll brukar man kunna prova på galopp. Antingen en och en eller om man provar med voltigegjord.

Vuxna är OFTAST harigare än ungar så utbildningsgången så här i början brukar vara den samma. Sedan går det tekniska något lättare för äldre elever.

Stopp nu - inte byten - fattningar. Det hade varit rejält avancerad nybörjargrupp m galoppombyten.

Ja han har nog missuppfattat det där med nybörjargrupp. Det borde väl vara minst Märke 1.

Liknande trådar

Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag blev inspirerad att starta den här tråden genom tråden på "gnägg" om Ponnyakuten 4. (Om jag lagt tråden fel får moderator gärna...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: escodobe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så stressad förra veckan inför tävlingen så jag hoppade över att rida min vanliga torsdagslektion Istället bokade jag in mig för...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: cewe
·
Övr. Barn Min son tjatade i över 2 år att få lära sig rida, nu går han på ridskolan sedan drygt 3 månader tillbaka. Han har lärt sig snabbt och...
2
Svar
23
· Visningar
3 915
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve