Ridlärare för nybörjargrupp/lektionsupplägg?

R

Rubina

Hej allihop. Jag har en uppgift som jag sitter och klurar på, jag ska nämligen börja vara ridlärare för en nybörjargrupp.
och det jag sitter och klurar på är hur jag ska lägga upp min första lektion/o deras första lektion, vilka delar och moment som egentligen ska ingå..?
Jag vet att en lektion ska innehålla en uppvärmning, en upptrappning, en del där arbetet är som hårdast, en nervarvning, och en avslutning.
Men Vadska vardera moment innehålla?
Vad är det viktigast att lära ut till nybörjare?
Hur ska man få med så mkt innehåll som möjligt på 1 timme?
Hur utformar man egentligen en lektion? - så att syftet framgår på bästa sätt så att alla har lärt sig ngt när lektionen är slut?
Hurgör man för att göra lektionen lika Rolig som lärorik (inteför svårt
Vad kan man använda för material?
Ska man lära ut vissa "svårigheter" som Lättridning,redan allra första lektionen? (Åldersspannet är 16- 18 år!)
Är det ngt annat man ska tänka på som ridlärare menar jag?
Vad tkr ni utmärker en bra ridlärare?
Ngt annat jag ska tänka på?/tips?
jag behöver allt ni kan komma på, allt, stort som smått. ;)
Känner att det är svårt att komma igång..

Sv: Ridlärare för nybörjargrupp/lektionsupplägg?

Hej allihop. Jag har en uppgift som jag sitter och klurar på, jag ska nämligen börja vara ridlärare för en nybörjargrupp.
och det jag sitter och klurar på är hur jag ska lägga upp min första lektion/o deras första lektion, vilka delar och moment som egentligen ska ingå..?
Jag vet att en lektion ska innehålla en uppvärmning, en upptrappning, en del där arbetet är som hårdast, en nervarvning, och en avslutning.
Hur utformar man egentligen en lektion? - så att syftet framgår på bästa sätt så att alla har lärt sig ngt när lektionen är slut?
Hurgör man för att göra lektionen lika Rolig som lärorik (inteför svårt
Vad kan man använda för material?
Ska man lära ut vissa "svårigheter" som Lättridning,redan allra första lektionen? (Åldersspannet är 16- 18 år!)
Vad tkr ni utmärker en bra ridlärare?
jag behöver allt ni kan komma på, allt, stort som smått. ;)
Känner att det är svårt att komma igång..

Hej! jag inleder med några motfrågor. Ingår det någon teori i timmen? Hur man sadlar, tränsar? Leder? Sitter upp? Det borde det göra, men de kanske redan gått igenom sånt?

Vidare till den faktiska lektionen. Om folk är kompletta nybörjare är det viktigt att du innan de ens suttit upp, går igenom hur man får hästen att stanna. Det är folk mest nervösa för, att de inte ska kunna stanna hästen. Gör det innan de sitter på hästryggen, då de är ganska nervösa däruppe och inte lika mottagliga för information då. Jag går alltid igenom stopp, start, sväng innan de kommer upp på hästryggen.
Hela första lektionen går sedan åt till att träna just detta. Halter, igångsättningar, styrövningar. Använd koner. Glöm lektionsupplägget såsom du beskrivit i ditt inlägg. Det tycker jag gäller för mer avancerade ryttare. Här gäller det att få ryttarna bekväma med hästarna. Märker du att folk verkar lugna däruppe på ryggen kan du visst gå vidare och pröva trav första lektionen. Men gör det bara om de behärskar stopptekniken, annars är det upplagt för problem. Vad gäller lättridning, visa själv på en häst. Alternativt, visa fältsits och låt dem stå. Här gäller det att vara nogrann med att de inte håller balansen i tyglarna dock. Mantag, eller halsring. Mycket korta sträckor trav, de får inte tappa kontrollen och känna sig rädda.

Det som utmärker en bra ridlärare är att se problemen innan de uppstår. Låt inte eleverna pröva saker du redan innan inte vet/ tror de klarar av. En bra ridlärare ser också till att nå ut till sina elever. Om det krävs att du stannar dem för att få den uppmärksamhet du behöver, så gör det. Håll det positivt, gärna på en lite humoristisk nivå, då det lugnar nervösa ryttare. Det som dock allra mest utmärker en bra instruktör är instruktörens insikt om att hans/hennes arbetskamrater inte är eleverna, det är hästarna. Hästarna får aldrig fara illa under lektionen, den ska vara så bra upplagd att eleverna lär sig saker, men inte på hästarnas bekostnad.

Ursäkta, men nu måste jag få fråga. Vad är det för ridskola, du jobbar på?

Får man inte lära sig det på någon form av instruktörsutbildning. Jag skulle då inte vilja skicka en nybörjare till någon ridskola, där man har personal utan utbildning som ska "leka ridlärare".

Grunden är det viktigaste och då ska man ha utbildad personal. I alla fall om man som ryttare ska betala för det.

Hoppas att ridskolans elever är olycksfallsförsäkrade genom ridskolan i alla fall...

Om teorin inte är "inarbetad" i lektioner, så börja första lektionen med teori angående: rykt, sadling, tränsning och "allmänt hästvett". En övning som är bra när de har kommit lite längre, är, zick-zack med koner på ena långsidan, trav på den andra.
(om man vill komplicera de lite till kan man lägga till halter vid A och C) Utmärkt för att bygga på "starta Stanna och Styra!

Du ställer mycket viktiga frågor! Fortsätt ställa dessa frågor för alltid i ditt yrke som ridlärare. Att var lärare gäller det att ständigt utvecklas och göra lektionerna så bra som möjligt.

- Vad är det viktigaste att lära ut i denna situation?
- Hur ska jag få lektionen så lärorik som möjligt?
- Hur ska jag göra lekionen så positiv som möjligt?
- Hur avancerad kan undervisningen bli för just dessa elever?

Jag tycker att en bra lärare ställer sig just dessa frågor.

Jag vet många som kör sitt gamla inövade mönster utan att överhuvudtaget reflektera över "vad? hur? och varför?" En (rid)lärarexamenfår inte bli statisk!

Du har fått många bra tips (stopp, start, sväng), glöm inte att påminna om avstånden mellan hästarna! Lycka till

Senast ändrad:

viktigast för nybörjare: balans, följsamhet och avspänning.
Mycket balansövningar är jättebra för nybörjare då de lär sig slappna av och följa hästens rörelser. (och får annat att tänka på) De måste komma tillrätta i sadeln innan de kan lära sig rida. Enkla styrövningar är bra. (när de är redo för det) Om gruppen är väldigt färsk kan det vara bättre att utse en täthäst som leder gruppen så övriga slipper tänka på styrning alls i början.
Låt dem gärna rida med knut på tygeln tills de har så stabil hand att de kan hålla tyglarna med vanlig tygelfattning.
Var tydlig mot gruppen och tala om att idag ska vi träna på......
Samla alltid gruppen på linje när du ska gå igenom någonting nytt. Då får du all uppmärksamhet. Ställ alltid frågor för att kontrollera att alla förstått vad du gått igenom. Ställ frågan: -är det någon som INTE förstår? Då får du svar från den som ev. inte förstått. Frågar du: förstår alla? får du svar från så många att du inte hör den som ev, säger nej.
För nybörjare behöver du inte tänka på uppvärmning/arbeta/nedtrappning. Det kommer sen när ryttarna lärt sig påverka hästarna mera. I början handlar det bara om följsamhet och att lära dem styra, starta och stanna.
Annat viktigt: Din placering. Är ryttarna på fyrkanten så stå innanför spåret i ett hörn. Då ser du hela gruppen. Ställer du dig i mitten missar du hälften. Prata högt och tydligt. Det är hemskt med instruktörer som mumlar och nybörjare har fullt upp med sig själva. Ge inte för mycket instruktioner. Håll dig till det grundläggande. Det får inte bli för mycket eller rörigt.

För övrigt måste jag fråga: Har du inte gått någon utbildning innan du ska börja ha lektioner? Det verkar lite konstigt för mig. Jag själv fick noggranna genomgångar av min instruktör innan jag skulle börja ha lektioner inför RIK 0. Då satt hon också på läktaren, tittade, lyssnade och skrev ner allt hon hade att säga om mitt sätt att leda lektionerna och vi hade genomgång efteråt. Efter ett antal kontrollerade lektioner fick jag förtroendet att ha lektioner själv.
Det är viktigt med bra instruktörer till nybörjare. Det gäller att de kommer rätt från början. Ta din uppgift på allvar och diskutera gärna med en utbildad,duktig instruktör innan du har första lektionen. (bra att ha som bollplank också)

Senast ändrad:

Hej!

Nybörjare är det svåraste tycker jag att undervisa just för att ALLT är från början och det finns inte några baskunskaper. Sen om eleverna är lite äldre (16-18) är ofta risken att man går lite för fort fram och det kan hända olyckor.

Se till att inte ha för många i din grupp. Då kan det kännas övermäktigt.

Se till att du har en ledare/mentor till varje elev första gångerna som kan hjälpa eleven att utföra det du ber dem om, någon som inte är nybörjare själv. Detta är ovärderligt om du vill få en snabb start till att rida. Sådant som att bortsa, sadla, leda osv är VIKTIGA grunder som jag kan tycka ofta fattas hos många som även ridit i några år.

Se efter att du hittar någon duktig ridlärare som du kan ha att diskutera med. Gå kurser. Sug i dig information från alla håll du kan hitta. Gå och titta på andra ridlarare ha lektioner på samma nivå som du... etc etc.

Tycker det är bra frågor att ställa sig inför din uppift - så jag tänker inte babbla mer utan försöka svara lite kort på dina frågor istället.

Om det är hästen och farten du tänker på så är det inget du behöver oroa dig de första lektionerna. Det kommer gå så lugnt till att det kanske på sin höjd blir uppvärmning för hästen. Men för ryttaren är det viktigt att du tänker uppvärmning, upptrappning och nedvarvning - för deras hjärnor. Det kommer att vara en sån stor grej att bara sitta kvar och styra och stanna att dom kommer vara helt slut efteråt.

Stopp, start, sväng är bra innehåll för första lektionen, och andra och fjärde och alla lektioner för resten av livet. Ha gärna koner så att det blir konkret för eleven.

Beror ju helt på hur mycket nybörjare eleven är - men hästvett tycker jag är första första början. Att leda och vara med en häst. Hästens uttryck och kroppsspråk.

Där behöver du inte oroa dig - det brukar oftast bli tvärt om, att man inte hinner med hälften av det man planderat. Ha en god grundplanering med steg för steg så vet du vart du är påväg.

Den ständiga frågan som man aldrig slutar fråga sig själv och man får aldrig något slutgiltigt svar som skrivs ned på sten. Att vara lärare är det flummigaste som finns, men även det roligaste! Läs böcker, förkovra dig i pedagogik, samtala om detta ämne med andra som lär ut.

Hurgör man för att göra lektionen lika Rolig som lärorik (inteför svårt. Vad kan man använda för material?
Oj! vilka bra frågor du ställer! Frågor som är svåra att svara på utan att man blir lång i svaren. Variation tycker jag kan hjälpa till att få det att bli roligt. De flesta tycker att det är kul bara att få vara med hästen i början. Att sitta kvar och att lyckas styra själva. Koner och bommar tycker jag är bra hjälpmedel.

Nej, tycker jag. Skritt räcker gott och väl. Om de nu "måste" trava kan de gott få känna på det bara i några steg. Sen när balansen är bättre kan traven bli aktuell.

Lugn och metodisk och snåla inte med beröm. Inte för mycket input på en gång. Bestäm dig för vad du vill att de ska lära sig just nu och titta inte på något annat, korrigera inte något annat, förrän de lyckats med det du vill.
tex
mål:svänga efter konen.
Öva: Blick, kropp, vikt och tygel.
Sen om sitsen ser knasig ut, eller om tyglarna glappar struntar du i, skänkelhjälpen kan gott vila här och om "elevkroppen" svänger på hästryggen kommer ju skänkeln komma till av bara farten. Låt de klara uppgiften i stegen som du tänkt dig och strunta i småfel. Låt svängen komma sent, snävt eller stort och BERÖM när de klarat uppgiften. Påpeka inte vad som blev fel utan påpeka det som blev rätt.

Vad tkr ni utmärker en bra ridlärare?En lärare som förklarar VARFÖR saker är som de är. VARFÖR jag ska göra si eller så och VAD SOM HÄNDER när jag gör si eller så... tycker jag.

Ha roligt, var glad, uppskatta små framsteg.

Lycka till

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?