Ridlärare demostrerar utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dingelass

Trådstartare
Var häromdan o tittade på min lillasyster när hon red på sin nya ridskola,varpå jag blev rätt förvånad o nu i efterhand förbannad..

Ridläraren är "westernryttare" o när ingen i gruppen kunde utföra det hon bad om hoppade hon upp själv för att visa...Utan hjälm o iförd gympaskor..:eek:
varför har inte westernfolk hjälm??
(noll i pedagogik, likaså i praktiken då hon sj inte kunde genomföra rörelsen)

visst att hon kan rida så privat men ska inte en ridlärare vara ett bättre föredöme..?
Får verkligen en ridlärare göra så?

Vart inte särskilt imponerad då hon dessutom öppet för gruppen gjorde klart vad hon tyckte om min lillasysters andra ridlärare på sin gamla ridskola..

Kan det bli mer oseriöst?

Sv: Ridlärare demostrerar utan hjälm

Har varit med om samma sak där min syster red: instruktören hoppade upp utan hjälp och gympaskor och försökte dra igång hästen med lite galopp och skutt runt ridbanan. Framförallt när det är yngre mer oerfarna elever på låg nivå kan det kännas ganska oseriöst. Detta var inom engelsk ridning.

*kl*

Förfasa dig inte över westernryttarna tack... Majoriteten av oss rider med hjälm och ridskor/boots/liknande.. Har minsann sett klassiska instruktörer ta både ett och annat språng utan hjälm - dåligt föredömme det med.

Givetvis ska man vara en förebild för sina elever! Det är ju självklart, precis som att du skall försöka vara ridklädd i den mån det går när du håller lektioner just ifall att du ska behöva visa något. Precis som du inte ska röka inför dina elever, svära eller prata skit om någon annan... lika oacceptabelt är det faktiskt att förfasa sig över en hel ridstil baserat på EN i*iot.

/Sofia Westernryttare sen 10 år tillbaka. Även "ridlärare" och dressyrryttare.

*kl*

Förfasa dig inte över westernryttarna tack... Majoriteten av oss rider med hjälm och ridskor/boots/liknande.. Har minsann sett klassiska instruktörer ta både ett och annat språng utan hjälm - dåligt föredömme det med.

Givetvis ska man vara en förebild för sina elever! Det är ju självklart, precis som att du skall försöka vara ridklädd i den mån det går när du håller lektioner just ifall att du ska behöva visa något. Precis som du inte ska röka inför dina elever, svära eller prata skit om någon annan... lika oacceptabelt är det faktiskt att förfasa sig över en hel ridstil baserat på EN i*iot.

/Sofia Westernryttare sen 10 år tillbaka. Även "ridlärare" och dressyrryttare.

Så på westerntävlingar används hjälm?

Det är upp till ryttaren att bedömma men ofta blir svaret Ja.

Är du under arton måste du ha hjälm, över arton får du välja mellan hjälm eller hatt och de flesta "non-pro" väljer hjälm om dom inte har en mkt rutinerad häst. Där är det ditt eget ansvar och val - men tränar med hjälm javisst.

Att gnälla på westernryttarnas tävlingsutstyrsel kan ni göra när ni inte har "kask" på dressyrtävlingarna.. en kask är inte heller en hjälm, men en del av tävlings uniformen på högre nivåer.
eller för den delen när folk börjar använda hopphjälmar som faktiskt har hakrem på högre nivåer...

måste även tillägga att det finns "hjälmhattar" nuför tiden med ^^ som ser ut som en "riktig" hatt men har både hakrem och islagsskydd, hjälmklassad.

Nån sån kask har jag inte sett..

Sen har faktiskt Westernridningen mindre skador per capita än både dressyr och hoppning..

Det är upp till ryttaren att bedömma men ofta blir svaret Ja.

Är du under arton måste du ha hjälm, över arton får du välja mellan hjälm eller hatt och de flesta "non-pro" väljer hjälm om dom inte har en mkt rutinerad häst. Där är det ditt eget ansvar och val - men tränar med hjälm javisst.

Att gnälla på westernryttarnas tävlingsutstyrsel kan ni göra när ni inte har "kask" på dressyrtävlingarna.. en kask är inte heller en hjälm, men en del av tävlings uniformen på högre nivåer.
eller för den delen när folk börjar använda hopphjälmar som faktiskt har hakrem på högre nivåer...

Du verkar ju lagom bitter!Att jag frågade var för att jag inte visste om ni hade hjälm eller inte...men ursäkta..

Du verkar ju lagom bitter!Att jag frågade var för att jag inte visste om ni hade hjälm eller inte...men ursäkta..

^^ Jag blir bara hjärtligt trött på att alla ska dra westernryttarna över en kam... och rejält sur över westernryttare som inte inser hur viktigt det är med säkerhet och ansvar inför sina elever.. "Vi" sitter ju lite surt till iumed alla förutfattade meningar där ute och har många ögon på oss.. Folk gör ju som du, hojtar till på ett forum ist för att säga det till oss rent ut/fråga det man undrar där och då..

Det blir en sån här "förfasningstråd" över westernryttare en gång i veckan... men ser ni oss förfasa oss över er? Jag bara undrar lixom..

Klart jag är bitter.. Det är Tio År dumheter som börjar rinna över :D

Men bra gjort av dig att fråga, kanske du bör ta upp det med instruktören och nästa gång du undrar något så är du Hjärtligt välkommen in på westernforumet :D

hur ofta ser man inte derssyrryttare utan hjälm då? tex Anky som inte äns kan hålla koll på sin häst? trots att hon e typ bäst i dressyr?

det jag har sett på ridlektioner av ridlärare(engelskt såklart) så skulle "din" syn vara mkt bättre än saker jag sett (piskrapp i hästens huvud etc etc)

Btw, jag rider western, vill du se hjälmbilder? ;)

hur ofta ser man inte derssyrryttare utan hjälm då? tex Anky som inte äns kan hålla koll på sin häst? trots att hon e typ bäst i dressyr?

det jag har sett på ridlektioner av ridlärare(engelskt såklart) så skulle "din" syn vara mkt bättre än saker jag sett (piskrapp i hästens huvud etc etc)

Sellan, välkommen hit :D och tja, Word på det...
Fast jag hoppas ju att Dingle skrev ärligt att hon frågade för att hon inte visste, och att den här tråden bara råkade hamna här ist för "hemma hos oss"

:rofl:

Jadå, dem flesta tävlar med hjälm.
Finns ju även hatt med hjälm. Fula som stryk är dem jag har sett dock men dem finns alla fall:)

Håller med om att ridläraren borde haft hjälm och bra skor.

Jadå, dem flesta tävlar med hjälm.
Finns ju även hatt med hjälm. Fula som stryk är dem jag har sett dock men dem finns alla fall:)

Håller med om att ridläraren borde haft hjälm och bra skor.

Det finns faktiskt såna som ser helt okey ut, men dom ligger högre i pris ^^

oki har bara sett en eller möjligen två varianter:D
Men det är grymt bra att det finns!:)

Tror inte westernryttrna rider utan hjälm i större utsträckning än hopp/dressyrryttarna. Skillnaden är att westernryttarna har pli på sina hästar- det har inte dressyrryttarna :devil:. Personligen tycker jag det är upp till var och en om man vill ha hjälm eller inte. Inte alla har hjälm när dom cyklar, åker slalom etc heller...

Dem westernryttare jag sett och känner rider med hjälm.
Ev hatt på tävling.:)

I det enskilda fallet låter det helt klart oseriöst men dra inte alla westernryttare och instruktörer över samma kam bara :cool:

I det enskilda fallet låter det helt klart oseriöst men dra inte alla westernryttare och instruktörer över samma kam bara :cool:

ibland misstänker jag att kurser i vett borde vara obligatoriskt för instruktörer.. oavsett ridgren ^^ För många dumheter har man både sett och hört från alla möjligt och omöjliga håll.. Det är bara synd att "puckon" färgar av sig på en hel ridstil..

Oj du...Genom att du sett en ridlärare (har vederbörande sån utbildning att kunna gå under den benämningen?) som dessutom ska vara "westernryttare" (vad grundar du det på?) så slänger du ur dig en frustrerad fråga "Varför rider inte westernryttare med hjälm?"...Vore det inte lämpligare att ha frågat personen direkt, eller vid ett senare tillfälle varför hon gjorde detta?

Det finns dumt folk i alla grenar och jag kan inte säga hur många gånger jag sett ridlärare och ryttare inom den engelska ridningen bära sig dumt åt, men jag ifrågasätter inte alla engelska ryttare bara för det.

Jag är westernryttare och t.o.m. bär hjälm när jag longerar hästen:cool:

Hörrni nu är det många som generaliserar tycker jag....åt alla håll. Spelar det nån roll om man rider engelskt eller western eller vad som helst för att man ska bära hjälm? Western ryttare gör si och dressyr ryttare gör så....western hästar är sånna och icke western hästar är så....
Jag menar att det oftast är hatt på w-tävlingar...från lägsta till högsta nivå (utom ungdom)....Det är w klädsel liksom...få som rider med hjälm på tex hjo och chappen!!! och det är inga pro tävlingar direkt....

Håller med att det klankas, så fort tillfälle ges, på western ryttare...tråkigt! Jaha det var mitt inlägg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka