Ridläger?

J

Jullan

Jag ska på ridläger i sommar till min ridskola. Jag hade från början tänk låna en häst där, men nu börjar jag tveka. Det är nämligen så att jag har en fjording hemma på 20 år och lite, lite överviktig. Jag har problem att träna honom, han är stark och rusar på som sjutton utan att jag har kontroll, han springer förbi hinder ibland (hände idag) och han bockar tills jag flyger av (hände också idag). Jag har även problem med att få honom böjd osv och jag skulle behöva en tränares hjälp för att rätta till det. Nu till min fråga, tycker ni jag ska ta med honom till lägret så att jag kan få hjälp med träningen där? Jag menar, han är ju ändå lite "till åren" trots att han är väldigt pigg, men jag behöver verkligen hjälp med honom, tror ni att han kan hänga med i ridskolehästarnas tempo? Det andra alternativet är att han får stanna hemma och att jag kanske rider för en tränare 2 ggr eller nåt (har inte råd med så mycket mer). Hur tycker ni jag ska göra? Lägret är i 4 dagar och det är mer ett allmänt ridläger, inget direkt träningsläger... Men som sagt, tycker ni det är en bra idé att ta med honom?:confused:

Sv: Ridläger?

Hej! Självklart är det din EGNA häst du ska ha med dig!

Jag har haft med mig min i år 23-åriga dam de tre sista åren på dagridläger på ridskolan. Där är det snarare så, att det är ridskolehästarna som har svårt att hänga med i min hästs tempo :rofl: .

Din häst kommer säkert uppskatta lite variation, bli nyfiken och inspirerad av lite ny miljö och "arbete". Så tala med ridläraren och fråga om det är OK.

Lycka till!

Det brospå ifall du vill ha en jätterolig vecka där du får rida en "välutbildad" ridskole häst, elr om du vill få lite mer träning med din egen häst o det kanske blir lite jobbigare. Jag skulle nog tagit m
med mig hästen, men valet är ditt:p
Hoppas du får det roligt på lägret!:D

Tack så mycket för svaren. Jag tror att jag ska ta med honom. Bara lite tråkigt om jag t.ex. inte kan hoppa lika mycket/högt som de andra, men det får jag väl stå ut med.:smirk: Men hur ska jag göra med foder? Nu går han ju på bara gräs eftersom han går ute dygnet runt och bara rids varannan dag. Men där kommer han stå i box hela dagen förutom då vi rider två ggr om dagen. Han kommer ju få fri tillgång till hö, men hur gör jag med kraftfoder? Jag vet inte vad jag ska ge honom eftersom jag inte fick med någon foderstat då jag köpte honom...:confused:

Låter som du bestämt dig - men jag skulle råda dig att "låna" häst. Man lär sig mycket på att rida olika hästar och det har du nytta av även när du rider din egen fjording (älskar de hästarna!!!!). Att ta en tränare 2 gånger kan räcka långt eftersom du får konkreta råd hur du ska rida just DIN häst. Det hinns nog inte med på läger när ni rider i grupp. Risken är att du känner dig "obekväm" om det inte går bra. LYCKA TILL!

Du kanske kunde dela upp det så du rider din häst ett pass om dan och lånar en häst det andra passet? (om det är ok för ridlägret)
För några år sen när min häst bara var 4 tyckte jag att det var lite tufft med 2 ridpass om dan i en vecka så jag red henne ett pass och fick låna en häst det andra.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
340
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30