Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Är väldigt nyfiken över vem ni som förespråkar att släppa tävlingsmarknaden lös tycker skulle sätta regelverk för den (och kontrollera att de efterlevs). Jordbruksverket? Söka tillstånd för arrangemang hos Polisen? Vända sig till åklagare om något går felaktigt till?
Nu saknar jag gilla-knappen. Just det här är ju en sådan sak som vi tar för givet, regelsystemet och protestordningen som "bara finns".

/Lady_S
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Nja åka runt 15 mil enkel resa för en utbildning, det är för mycket för mig!

Omöjligt att få ett regelverk för privata hopptävlingar kan det ju inte vara, andra länder har ju det, varför inte göra som de gör? Djurskyddet sköter ju jordbruksverket ändå, där har ju Ridsportförbundet inte mycket att säga till om.

Och Ridsportförbundet borde väl kunna dela med sig av sina kunskaper?

Hästfolk klarar ju uppenbarligen av att träna hästar utan att Ridsportförbundet kollar dem, nog borde de klara av att tävla dem också?
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

På ridsportförbundets tävlingar förekommer även en viss egenkontroll vad det gäller djurskydd. Tänk t ex på domarna/överdomarna som också har ett ansvar att inte låta ekipage starta om inte hästen är i tävlingsmässigt skick. Vi har även regelverket kring användande av våra hjälper (spö, sporrar och händer) som är en djurskyddsfråga. Och Jordbruksverket har koll på våra regelverk.

Självklart kan även privata organisationer ha ett regelverk för sina hopptävlingar, men det är inte gjort i en handvändning och som utövare har du ingenstans att överklaga ett orättvist beslut, gissar jag? Det innebär också att utövarna har ytterligare ett (Eller tio? Tjugo?) regelverk att hålla reda på.

Ridsportförbundet delar väl med sig av sina kunskaper, alla TR finns att ladda ner, eller hur menar du?

Mvh,
Lady_S
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Även "privata" arrangörer måste ju hålla sig till regelverket.

Inom western är det fler organisationer som anordnar tävlingar, och där har man i det stora hela enats om ett någorlunda gemensamt reglemente. Skulle vara förvirrande för både ryttare och arrangörer annars...:p

Djurskyddet sätts högt, och på så gott som alla tävlingar finns veterinär samt utbildade tävlingsledare (de har ungefär samma roll som överdomare på SvRF-tävlingar).
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Även "privata" arrangörer måste ju hålla sig till regelverket.
Måste de? Varför då?

Inom western är det fler organisationer som anordnar tävlingar, och där har man i det stora hela enats om ett någorlunda gemensamt reglemente. Skulle vara förvirrande för både ryttare och arrangörer annars...:p

Djurskyddet sätts högt, och på så gott som alla tävlingar finns veterinär samt utbildade tävlingsledare (de har ungefär samma roll som överdomare på SvRF-tävlingar).
Jag ställer inte westernorganisationerna mot SvRF, jag ställer SvRF-arrangerade hopptävlingar (t ex) mot hopptävlingar arrangerade utanför SvRF. Westernryttarna har tydligen två-tre(?) väl fungerande organisationer under vilka det arrangeras tävlingar. Hoppningen har en. Om tävlingar arrangeras utanför den så kan de arrangeras hur som helst (nästan), på gott och ont. Några lyfter fördelarna, jag försöker uppmärksamma dessa på det som kanske inte blir så bra...

/Lady_S
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

kl

Men de går att släppa tävlingarna mer fria utan att de blir problem. Ganska många av islandstävlingarna arrangeras av privata företag och de funkar ju. Regelverket är precis det samma för förening och företag för alla officiella tävlingar.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Alla måste väl hålla sig till djurskyddsreglerna, eller???

Angående andra regler så skulle jag tro att man "knycker" andras reglementen, kanske med någon justering....

Ja inom just western är ju inte det här något problem, alla kör i princip samma regelverk, och ryttarna får också tävla hos andra arrangörer, även privata arrangemang!

Kan förstå att det kan komma privata aktörer inom t ex hoppning med tanke på vad det kostar att tävla inom SvRF....
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Westerntävlingar verkar ju fungera utan inblandning av Ridsportförbundet, varför skulle inte hopp- eller dressyrtävlingar kunna göra det?
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Kan förstå att det kan komma privata aktörer inom t ex hoppning med tanke på vad det kostar att tävla inom SvRF....

Precis!

Det finns ju redan nu utpräglade tävlingsanläggningar som är privata, jag är helt säker på att de har kompentensen att fullfölja bra tävlingar med vettigt djurskydd och nöjda deltagare. För det är ju inga blåbär som driver de anläggningarna, det är ju gamla tävlingsryttare med stor kunskap om både hästar och hästsport!
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Alla måste väl hålla sig till djurskyddsreglerna, eller???

Angående andra regler så skulle jag tro att man "knycker" andras reglementen, kanske med någon justering....

Ja inom just western är ju inte det här något problem, alla kör i princip samma regelverk, och ryttarna får också tävla hos andra arrangörer, även privata arrangemang!

Kan förstå att det kan komma privata aktörer inom t ex hoppning med tanke på vad det kostar att tävla inom SvRF....
Ja, alla måste hålla sig till djurskyddsreglerna. Men det betyder inte att alla gör det och det är därför SvRF har det regelverk de har och de kontrollfunktioner som de har.

Men vilka är "man"? Vi pratar ju inte bara om tävlingar på stora anläggningar, det gäller ju också "Stall Lady_S"? Om en massa personer som jag börjar arrangera tävlingar på sin ridplan, utan kompetent domare, banbyggare eller möjlighet att överklaga beslut. Vilket regelverk gäller?

Sen är jag inte så säker på att det blir billigare om tävlingarna är privata. Om det ideella försvinner så ska funktionärerna ha betalt istället, det lät märkas på avgifterna.
Precis!

Det finns ju redan nu utpräglade tävlingsanläggningar som är privata, jag är helt säker på att de har kompentensen att fullfölja bra tävlingar med vettigt djurskydd och nöjda deltagare. För det är ju inga blåbär som driver de anläggningarna, det är ju gamla tävlingsryttare med stor kunskap om både hästar och hästsport!
Jag har heller inte sagt att det inte finns (snarare tvärtom, jag har skrivit att det finns fördelar som jag tycker har kommit fram i tråden). Men eftersom jag nu har sett och hört talas om tävlingar på (motsvarande) "klubbnivå" där hindren är uppställda på fel avstånd, glesa och utan marklinje och utan säkerhetsskållor så är jag ändå skeptisk till att släppa det fritt. Det är varken utbildande eller säkert, vilket jag tycker att "klubbtävlingar" ska vara.

/Lady_S
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Jag tror dock att ryttare väljer proffsigt arrangerade tävlingar framför dåliga.

Ser ju inom western (återigen!) ett antal tävlingar som arrangeras utan förbundets inblandning, det handlar om både privata och utomstående klubbar. De håller en hög standard, och de som inte gör det försvinner snabbt, då ryttarna förväntar sig en hög standard på tävlingarna.

Funktionärerna är ofta desamma på de olika tävlingarna, kunniga och utbildade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 493
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag pluggar i Skåne och det är väldigt lite häst i mitt liv för tillfället. Jag är därför sugen på att engagera mig i en ridklubb...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp