Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

PopcornPlayer

Trådstartare
Vad finns det för nackdelar för en liten lokal ridklubb som egentligen finns till för att ordna aktiviteter för ekipage i ett lokalt område.
Anordnar inga tävlingar på lokal el högre nivå. Ingen känner att man behöver tävla för just den klubben.

Någon?
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Vår ridklubb gick ur ridsportförbundet, vi såg inga som helst fördelas alls att vara med det belastade bara utgifterna. Så vi ser inga nackdelar med det.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Jag säger som Boj, vi gick också ur eftersom vi inte gick runt ekonomiskt med avgifterna till Sv ridsportförbundet, just nu är klubben helt vilande men den finns den dag vi är lite fler som vill hitta på saker igen, vi fick problem när "alla" våra tonåringar bestämde sig för att börja plugga och flytta iväg.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Var som jag misstänkte mao, mest en massa pengar till förbund och distrikt. Tack :)
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Det enda problemet att inte vara med är väll att om ni ordnar mindre tävlingar får inte de som har ryttar licens tävla i icke anslutna klubbar.
De kan få licensen indragen fick vi höra när vi kontaktade ridsportförbundet.
Är väll ett sätt för förbundet att tvinga små klubbar att ansluta sig tyvärr.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Det enda problemet att inte vara med är väll att om ni ordnar mindre tävlingar får inte de som har ryttar licens tävla i icke anslutna klubbar.
De kan få licensen indragen fick vi höra när vi kontaktade ridsportförbundet.
Är väll ett sätt för förbundet att tvinga små klubbar att ansluta sig tyvärr.

Fast det där var väl på tapeten för något år sedan. Förbundet har inget som helst lagmässigt underlag till den regeln, snarare tvärtom, så får de inte monopolisera så.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Är inte pay and jump och pay and ride ett sätt att komma runt det? Alltså att låta bli att kalla det tävling, då kan ju inte förbundet ställa till problem för de som tävlar.

Jag vet en och annan klubb där man vid felfri ritt/placering får köpa en rosett, för då kan inte förbudet säga att man har haft en tävling. ;)
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Är inte pay and jump och pay and ride ett sätt att komma runt det? Alltså att låta bli att kalla det tävling, då kan ju inte förbundet ställa till problem för de som tävlar.

Jag vet en och annan klubb där man vid felfri ritt/placering får köpa en rosett, för då kan inte förbudet säga att man har haft en tävling. ;)

Det funkar om ALLA får köpa rosett. Får bara de felfria göra det räknas det som rangering och därmed tävling.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Det enda problemet att inte vara med är väll att om ni ordnar mindre tävlingar får inte de som har ryttar licens tävla i icke anslutna klubbar.
De kan få licensen indragen fick vi höra när vi kontaktade ridsportförbundet.
Är väll ett sätt för förbundet att tvinga små klubbar att ansluta sig tyvärr.

Det är en av anledningarna till att westernryttarna drar sig för att gå in i SvRF, tävlar man för an ScRF-ansluten klubb så får man INTE delta i tävlingar som inte arrangeras av desamma......

Nu har iofs bilsportförbundet hamnat i blåsväder eftersom marknadsdomstolen anser att det inte är ok med monopol, men SvRF håller fortfarande hårt på det och tänker inte ge upp sitt monopol, tyvärr!!!

Fördelar för att vara med är annars möjlighet till diverse bidrag samt utbildningar både i SvRF:s regi samt SISU:s utbud
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Nackdelarna har ju redan lyfts fram, men fördelarna är, som jag ser det utöver att få tävla för klubben:

- Häst & Ryttare (tidningen)
- Möjlighet att söka pengar via Idrottslyftet. Är man driftig får ju en liten klubb lätt tillbaka medlemsavgiften flera gånger om.
- Tillgång till förbundets utbildningsutbud
- SvRF jobbar för många frågor som påverkar alla som har häst, ex friskvårdbidragssfrågan och utan ett brett stöd faller dessa.

Ang tävlingar ser jag det som positivt att man bara får arrangera tävlingar via SvRF. Det garanterar en viss kvalitet och att det finns en tillsyn av hur tävlingarna sköts.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Ja det blir jag inte förvånad över! :D

Det jag tycker är märkligt är att förbundet inte reagerar mer över utvecklingen! Jag var väldigt aktiv för många år sedan föreningsmässigt, och jag tyckte jag såg varningsklockorna redan då! Alltså medlemstapp och att för många ifrågasätter vad Ridsportförbundet gör för nytta!

Jag är så gammal så jag minns det som jag vill minnas kallades projekt Sleipner eller något som skulle göra medlemsavgifterna klubbarna betalar till förbundet runt 300% högre! :crazy:

Tävlingsmässigt så ser många (inklusive mig själv) Ridsportförbundet som ett nödvändigt ont man har noll nytta av! Man måste lösa licens som man inte får något för enligt mig! Vad får en tävlingsryttare på gräsrotsnivå för sin licens? När förbundet fick frågan så var det utbildade domare, banbyggare etc.

Jag ville utbilda mig till hoppdomare för några år sedan. Slog det helt ur hågen, jag hade fått åka sisådär 15 mil enkel resa för att kunna det! :eek:
För i distriktet jag bor och de intilliggande fanns inget intresse för att ha några kurser!
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Ja om inte "de stora tumskruvarna" kommer fram så kommer ju Ridsportförbundet aldrig att släppa sitt monopol på tävlingar! Och det är ju så löjligt egentligen, för i nuläget finns det ju flera tävlingsplatser som egentligen är privata anläggningar som ordnar tävlingar! Men, men, i och med att de har en förbundsansluten ridklubb så får väl Ridsportförbundet in några kronor, och det är väl så de vill ha det!
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

För hästarnas skull kan det vara bra att det finns ett gemensamt framtaget regelverk på hur tävlingar ska vara utformade och en viss kontrollfunktion. Jag utgår från att det kostar att leverera det som finns utanför den arrangerande klubben t.ex. ta fram och förnya material, informera, TDB osv. Gissningsvis går lite pengar till det?

Det finns ju en del skräckexempel på hur tävlingar kan se ut ur säkerhetssynpunkt och djursynpunkt ute i världen, när det inte finns någon oberoende kontrollfunktion eller kvalitetstänk.

/V
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Det är en av anledningarna till att westernryttarna drar sig för att gå in i SvRF, tävlar man för an ScRF-ansluten klubb så får man INTE delta i tävlingar som inte arrangeras av desamma......

Nu har iofs bilsportförbundet hamnat i blåsväder eftersom marknadsdomstolen anser att det inte är ok med monopol, men SvRF håller fortfarande hårt på det och tänker inte ge upp sitt monopol, tyvärr!!!

Fördelar för att vara med är annars möjlighet till diverse bidrag samt utbildningar både i SvRF:s regi samt SISU:s utbud

Fast det får man så länge det inte är grenar som erbjuds i SvRf. Säg att SvRF bara skulle erbjuda trail och raining, då får man som rida övriga grenar i icke ansluten klubb.
Så är det tex för ponnyer som startar trav eller galopp eller för den delen western. SvRF erbjuder inte detta och då får man givetvis rida de tävlingarna även om man är SvRF licensierad.

Men jag vet ju inte om det är tänkt att SvRf/Wras ska erbjuda alla westerngrenar, då kommer ju saken i lite annan dager.
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Jo jag vet, och om då WRAS (westernryttarnas förbund) skulle gå in under SvRF så skulle ryttarna inte längre kunna rida vilka tävlingar som helst, på högsta nivå är det oftast amerikanska organisationer som är moderorganisation....

Kvalitén på dessa tävlingar är DEFINITIVT inte sämre!!
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Fast det får man så länge det inte är grenar som erbjuds i SvRf. Säg att SvRF bara skulle erbjuda trail och raining, då får man som rida övriga grenar i icke ansluten klubb.
Så är det tex för ponnyer som startar trav eller galopp eller för den delen western. SvRF erbjuder inte detta och då får man givetvis rida de tävlingarna även om man är SvRF licensierad.

Men jag vet ju inte om det är tänkt att SvRf/Wras ska erbjuda alla westerngrenar, då kommer ju saken i lite annan dager.

Som det ser ut idag är det reining som är "officiell" gren och även under FEI. Reiningens specialförbund håller eliten. Dessa finns inte i WRAS även om några även rider under WRAS flagg när det passar. Några tävlar i båda delarna men i det stora hela är reiningen under SRHA, ej anslutet alltså. Med dagens regler under SvRf kan inte ryttarna tävla i deras moderförbund, specialförbundet för reining. Har man en qh/ph/app utdelas poäng vid tävling/placering i rasförbund samt specialförbund. Poängen är viktig ur rasvis synvinkel. Tycker problemet blir rätt tydligt på det här viset.

Om nu de andra grenarna sen hamnar under SvRf och det börjar anordnas tävlingar i dessa grenar...ska man komma ihåg att i stort sett alla har ett specialförbund som är kopplat till rasförbundet. Problemet sprider ut sig!

Domare och tränare kommer också att hamna i kläm. Du kan inte som domare i SvRf döma på annat förbunds tävling....domare och tränare i WRAS är inte sällan även ansluta och godkända på specialförbundens tränar- och domarlista.

Det var lite kris ett tag med reiningen inför VM 2014. FEI krävde att ryttarna skulle vara ansluta i FEI-anslutet förbund...SvRf i det här fallet. Dock har dom backat och ger dispens för 2014...
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Nackdelarna har ju redan lyfts fram, men fördelarna är, som jag ser det utöver att få tävla för klubben:

- Häst & Ryttare (tidningen)
- Möjlighet att söka pengar via Idrottslyftet. Är man driftig får ju en liten klubb lätt tillbaka medlemsavgiften flera gånger om.
- Tillgång till förbundets utbildningsutbud
- SvRF jobbar för många frågor som påverkar alla som har häst, ex friskvårdbidragssfrågan och utan ett brett stöd faller dessa.

Ang tävlingar ser jag det som positivt att man bara får arrangera tävlingar via SvRF. Det garanterar en viss kvalitet och att det finns en tillsyn av hur tävlingarna sköts.
Även LOK-stöden är väl kopplade till Riksidrottsförbundet och därmed Svenska Ridsportförbundet?

Det jag tycker är märkligt är att förbundet inte reagerar mer över utvecklingen! Jag var väldigt aktiv för många år sedan föreningsmässigt, och jag tyckte jag såg varningsklockorna redan då! Alltså medlemstapp och att för många ifrågasätter vad Ridsportförbundet gör för nytta!
Fast man har ju reagerat över utvecklingen? Om du har tittat på organisationsutredningen som har pågått ett bra tag nu, men som förhoppningsvis får något slags avslut på förbundsstämman, så har du säkert sett att just medlemsnytta är något som man trycker mycket på.

/Lady_S
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

kl Ang tävlingar kan inte svenska ridsportförbundet gå emot de domar som har kommit eftersom dessa är prejudicerande för all idrott inom RF, däribland ridsport. Den som är intresserad av domar etc kan få mer info via den här sidan.

Annars är det väl bidrag och sådant som är fördelen med ridsportförbundet. Utbildningar och försäkringar också kanske?
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Men har man reagerat på rätt sätt eller hur man ska uttrycka det hela? Vill man sälja in förbundet så fler blir medlemmar för att de ser fördelen? Eller är funderingarna på att förbjuda så pass mycket att man tvingas till medlemsskap?

Tänkte mest på det här med privata tävlingar som Ridsportförbundet absolut inte vill ska förekomma. Eller klubbtävlingar där man försöker hålla ner kostnaden genom att kalla det pay and jump/ride/drive är ju inget som förbundet direkt jublar över.

Minns när licensen för regional tävling höjdes och det visade sig att många då höll sig kvar på lokal fast de hade "kapacitet" att rida regional, det verkade förvåna Ridsportförbundet!
 
Sv: Ridklubb ej ansluten till Sv Ridsp. förb.

Jag ville utbilda mig till hoppdomare för några år sedan. Slog det helt ur hågen, jag hade fått åka sisådär 15 mil enkel resa för att kunna det! :eek:
För i distriktet jag bor och de intilliggande fanns inget intresse för att ha några kurser!

Viktigt här är att särskilja på distrikt och förbundet. Distrikten styr i mångt och mycket över sig själva, jmf att staten skulle gå in och detaljstyra kommuner..
Distrikten ska tillgodose att det finns tillräckligt med domare. Det gör att finns det ett överskott av domare har man inga skyldigheter att utbilda fler. Vissa utbildningar går bara vissa år. Sen vet jag inte vad som är så hemskt med att åka en bit för att utbilda sig till något du tjänar på?


Är väldigt nyfiken över vem ni som förespråkar att släppa tävlingsmarknaden lös tycker skulle sätta regelverk för den (och kontrollera att de efterlevs). Jordbruksverket? Söka tillstånd för arrangemang hos Polisen? Vända sig till åklagare om något går felaktigt till?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 493
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag pluggar i Skåne och det är väldigt lite häst i mitt liv för tillfället. Jag är därför sugen på att engagera mig i en ridklubb...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp