Ridkläder i vinter

Sv: Ridkläder i vinter

Det viktigaste för mig är underställen. Längst underst har jag microfiberunderställ från Ullmax sen har jag ett underställ i fleece. På fötterna har jag tunna strumpor och sen ullsockar. Sen har jag flera olika alternativ över detta beroende på väder.

Har funderat på ullsockor eftersom jag fryser väldigt om händer och fötter. Men hur sköter man dom? Kan man tvätta?

Jaja, 30 grader, nemas problemas. Jag har mycket kläder i ull, älskar de värmande egenskaperna!

Jag har ullstrumpor från Woolpower och Ullmax i olika tjocklekar. Tvättar alla i 30-40 grader. Smart är att ha en tunn ullstrumpa närmast foten, de är som vanliga tunna strumpor och jag använder dem även till vardags. Över det har jag en tjock ullstrumpa som jag inte behöver tvätta lika ofta då en annan är närmast foten.

Mountain Horse polar breeches (bääääst :love:) och MH Extremeline vinterjacka/KL vinterjacka + mååånga lager varma kläder under såklart. :D På fötterna blir det för det mesta MH's free rider.

Jag har ullfrottésockar som man kan tvätta i 60 grader. Och andra ullsockar som tvättas i 30 grader. OBS att man ALDRIG ska använda såpa när man tvättar ull, såpa används nämligen när man vill att ullen ska tova ihop sig...!

*kl

Ni som har softshellbyxor - när använder ni dem och hur? Jag är skeptisk till om de är så mkt varmare än vanliga ridbyxor. Jag har iofs vanliga täckbyxor utanpå långkallingar + ridbyxor när det är kallt och jag rider ut. Funderar nu på att köpa ett par softshell att kunna ha som "övergångsbyxa" vid uteritter nu på senhösten när det är ruskväder (dom står väl emot regn?) och för varmare vinterdagar. Jag vill inte rida i ridhuset mer än 2-3 dagar i veckan för det dödar all form av arbetsglädje hos min häst.

Vilka modeller är ok och vilka är skit? Jag tänkte inte betala så mkt för dem så Pikeur och liknande dyra märken går ju bort. Tänkte mer på Hööks, Horze etc.

Jag har precis fått hem mina från Haglunds, ska bli spännande att se hur dom är när det blir lite kallare. Jag har bara provat dom än, dom är mjuka och följsamma men dom är så tjocka att jag är glad att jag tog en större storlek än vad jag har normalt... :idea:
Dom var inte dyra heller :banana:

När det är riktigt kallt så har jag alltid lager på lager och utanpå alltihop ett par Roping termoridbyxor som är supervarma, men då ser jag ut som en michelin-gumma... :D

Jag har precis fått hem mina från Haglunds, ska bli spännande att se hur dom är när det blir lite kallare. Jag har bara provat dom än, dom är mjuka och följsamma men dom är så tjocka att jag är glad att jag tog en större storlek än vad jag har normalt... :idea:

Har ett par från Haglunds även jag, tog dock min vanliga storlek och fick lov att skicka tillbaka dem och byta till ett par större :grin:

vanliga termoridbrallor, varma och goa. Är det inte så varmt så termoleggins under och ridbrallor över= vaaarmt=)

Jag har ett tvådelat skoterställ från Reima, det har hängt med i flera år och jag är väldigt nöjd med det. Byxorna är numera i tightaste laget ;) så jag blir ganska osmidig. Men jag håller mig varm vilket är det viktigaste. Det funkar fint ner till -25 till -30, men helst rider jag inte om det är kallare än -25.

Skor är svårt, jag har tidigare haft ett par av typ skoterkängor med löstagbar innersko. De har funkat bra tillsammans med mohairstrumpor plus vanliga i ylle. Det är lurigt att hitta varma skor som får plats i stigbyglarna. Tror ni skoaffärerna tittar snett på en om man tar med stigbyglarna in när man provar skor? :)
Under hjälmen har jag en rånarluva som är tunn under hjälmen och fleece runt ansiktet. Fingervantar under tumvantar tycker jag funkar.

Om det inte är svinkallt så har jag jacka och byxor från Hööks, CRW. Öronmuffar är bra. Byter handskar när jag byter häst så de inte ska bli fuktiga och kalla. Har nästan jämt skinnhandskar i tunnare modell från Hööks. Halsduk icke att förglömma!

Hööks overall och en tjockt underställ är helt perfekt under norrbottens kalla vintrar. Mössa, handskar och bra skor är utöver det a och o. Frös inte ens när det var 35-40 minusgrader.

Hööks overall och en tjockt underställ är helt perfekt under norrbottens kalla vintrar. Mössa, handskar och bra skor är utöver det a och o. Frös inte ens när det var 35-40 minusgrader.

Nja, vad har du då för specialhandskar?
Jag har Rayards syndrom och fryser väldigt fort om händerna, fingrarna domnar bort.
Förr kunde jag rida i stark kyla men det är otänkbart nu.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 368
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka