Ridkläder i vinter

Sv: Ridkläder i vinter

Jag är en riktig fryslort! Jag fryser väldigt lätt. Men jag kommer behöva rida mig rejält svettig och sedan ha lektion direkt efter. Så jag måste kunna klä av och på mig en del lager och ha funktionsmaterial närmast kroppen för att inte bli blöt där och bli förkyld av heldagar i stallet.

Alltså blir det underställ i silke eller fleece eller något från HH som jag inte vet vad det är..
Sen yllesockor ett gäng lager på lager. Ridbrallor i softshell från Pikeur. Och tröjor i ylle och fleece lager på lager. Dunväst(måste köpa ny då gamla är slaktad.. tips önskas på det vaaarmaste med mest dun!) och sen tjooock dunjacka från Kingsland. ¨
På fötterna får jag nog tyvärr acceptera att ha kängor från Sorel för det mesta. Jag kommer frysa ihjäl annars. Har något par med Ylle-fot som ska klara -32. De heter Joan of Arctic och är de näst varmaste skor jag lyckats hitta.
Funderar på att köpa ett par hiskeligt fula kängor skapade för sibiriska björnjägare att ha då jag inte ska rida. De går nog inte att få in i stigbyglar tyvärr. Men varma är de! Varmast! Ska klara -90 typ . :O
I vintras fick jag fuska med fotvärmare ibland.

Jag funderar också på att köpa uppvärmda handskar. För händerna förfryser jag så himla lätt. Tips någon?

Halsduk är ett måste med!

Är det snorkallt kan chaps vara bra som ytterligare lager över alla kläder.
Jag är inte stilig någonstans vintertid. Men jag är för gammal för att frysa. Har inte tid och råd att vara mer sjuk än jag är. ;)

På fötterna får jag nog tyvärr acceptera att ha kängor från Sorel för det mesta. Jag kommer frysa ihjäl annars. Har något par med Ylle-fot som ska klara -32. De heter Joan of Arctic och är de näst varmaste skor jag lyckats hitta.
Funderar på att köpa ett par hiskeligt fula kängor skapade för sibiriska björnjägare att ha då jag inte ska rida. De går nog inte att få in i stigbyglar tyvärr. Men varma är de! Varmast! Ska klara -90 typ . :O
I vintras fick jag fuska med fotvärmare ibland.

Jag funderar också på att köpa uppvärmda handskar. För händerna förfryser jag så himla lätt. Tips någon?

Fötterna är alltid svårast att hålla varma tycker jag. Jag hade turen att få ett par iläggssulor med värmeslingor i som drivs på batteri av en leverantör på jobbet. Helt underbart att ha på sig när man är ute och rider i kylan. :love:
De hade även handskar men jag vet inte om just den leverantören säljer dessa i Sverige. Inget vi köper in iallafall.

Vad drivs sulorna av för batteri? Hur länge räcker en omgång/ett byte batterier ungefär?

Vad var det för tillverkare?

kl

Jag är också en sådan som fryser. Min vinterutrustning:

Långkalsonger och långärmad polo i silke.
Softshellridbyxor från Pikeur
Fleecetröja.
North Facejacka. Jag tycker inte att ridjackor brukar vara särskilt varma?
Strumpor i ull eller ull/silke innerst, tjockare ullstrumpa över.
Sorelkängor på fötterna och ja, jag rider i dom också.
Olika sorters handskar beroende på vad jag ska göra.

Har just insett att jag måste uppdatera lite om jag vill slippa frysa halvt ihjäl i vinter. Så, vad ska ni rida i när vintern kommer?
Här släpper jag alla tankar på stil och drar på mig underställ, lite tjockare mjuka byxor och tröja över det och sen kliver jag in i min varseloverall som jag köpte för ett par år sen på Jula. På fötterna har jag vinterfodrade ridstövlar och ullstrumpor.

Så här kan det se ut då ;)
420746_252623684811805_1387077198_n.jpg

kl

min vinter utrustning har ändrats, har ett par rainleggs istället för chaps, pengarna räckte inte till helt enkelt och jag kan använda regn byxorna på tävling övriga året också.
vinterskor har jag inte i år dock XD, de rensades ut då sula var helt slut. får frysa om fötterna helt enkelt i mina vanliga ridskor vars sula också är helt slut :p. får önska mig fina vinter ridstövlar av tomten :p

*KL*

Lyssnade på ett föredrag av Ola Skinnarmo där han berättade om när han blev förste svensk på Sydpolen. Han sa att den vanligaste fråga han brukade få under sina föredrag var hur han höll sig varm om fötterna, så därför berättade han det innan någon frågat.

Närmast foten hade han en tunn syntetsocka, utanpå detta en plastpåse (!!!) och sedan en tjock yllesocka innan han tog på skon. Tanken bakom detta var att plastpåsen såg till att yllesockan och skon hela tiden hölls torra innifrån.

Jag tyckte det lät ganska konstigt... men har testat under de senaste tre vintrarna och utan problem klarat mig bra även när termometern sjunkit under -25. Då vi bara har några få plusgrader där vi byter om och förvarar våra kläder i stallet är det en STOR fördel att skorna aldrig blir fuktiga innifrån - eftersom de i så fall inte hinner torka till nästa dag.

Precis som någon annan i tråden använder jag också ridkjol. Hade läääänge undrat varför ingen uppfunnit en sådan, när jag till min glädje upptäckte Uhip! Det är ju runt stussen man lättast blir kall tycker jag. Redan under hösten kan den vara skön att plocka fram, för att ta på sig ifall man är frusen efter ridturen.

Brukar rida en hel del med min Woodfieldrock också - även om det inte regnar/snöar. Tack vare att den går ner över hästen värms man upp av hästens värme och kan använda vanliga ridbyxor även när det egentligen skulle vara alldeles för kallt för det!

Inför denna vinter har jag dessutom, efter flera års suktande, köpt ett par fleecefodrade ridbyxor från Pikeur som jag har stora förväntningar på. Köpte dem "för stora" för att kunna ha tjocka ullfrottélångkalsonger under utan att de sitter tight - det är ju luftlagren som värmer!

*KL*

Är inte speciellt frusen av mig, men händer och fötter (och även nacken och öron de senast åren) är mina svaga punkter.

Är det inte så jättekallt så drar jag bara på mig någon varmare jacka, och ett par vindtäta (och vattenavstötande) lösa ytterbyxor, minns inte märket, men det är ett par vanliga från någon butik. Sedan har jag en buff på huvudet.

Blir det riktigt kallt så drar jag på mig min overall, en vanlig "arbetarmodell". Varm och bra, och dragkedja på utsidan av benen som går ända upp till midjan (+reflexer, det är ju aldrig fel). Minus är ju att de inte är skodda, vilket gör att man kanske inte har världens bästa grepp. Borde även sy i fothällor (heter det de?) så att de inte åker upp i benen. Handskar av 3-fingermodell, enligt mig något av de bästa man kan ha när det är riktigt kallt. Fleecehuva på huvudet. På fötterna försöker jag att ha lösare vinterskor, yllestrumpor/fotvärmare om det är riktigt kallt.

Som någon annan sa så är jag hellre varm (och funtionell) än snygg :D

Jag rider iofs oftast i ridhus på vintern men ett tips är att köpa tigts att ha under rudbyxorna. Hittade på rea guldmetallic som är jättebra. Ju mer polyester å metalltrådar desto bättre. Då blir det ett värmande lager mot huden utan att du behöver känna dig som en stoppad korv. Flera lager på lager å andas material av polyester är bäst å så har jag ombyte med mig i stallet så att jag tar av det som är fuktigt efter ridningen. Hatar att ha stora tjocka bylsiga kläder på mig.

kl
På vintern har jag på mig underställ i merinoull, fleecetröja, tjock täckjacka, täckridbyxor. Om det är riktigt kallt har jag ett lager till med mjukisdress också. På fötterna blir det tunna yllestrumpor, tjocka yllestrumpor, och vinterridkängor. På händerna har jag fingervantar och ovanpå det tjocka trefingervantar.
Och, nu kommer det nödvändigaste av allt, på huvudet har jag en buff i merinoull. Perfekt att slippa frysa om hals och öron och är det riktigt kallt drar man upp den över ansiktet också så att bara ögonen syns.

*kl

Ni som har softshellbyxor - när använder ni dem och hur? Jag är skeptisk till om de är så mkt varmare än vanliga ridbyxor. Jag har iofs vanliga täckbyxor utanpå långkallingar + ridbyxor när det är kallt och jag rider ut. Funderar nu på att köpa ett par softshell att kunna ha som "övergångsbyxa" vid uteritter nu på senhösten när det är ruskväder (dom står väl emot regn?) och för varmare vinterdagar. Jag vill inte rida i ridhuset mer än 2-3 dagar i veckan för det dödar all form av arbetsglädje hos min häst.

Vilka modeller är ok och vilka är skit? Jag tänkte inte betala så mkt för dem så Pikeur och liknande dyra märken går ju bort. Tänkte mer på Hööks, Horze etc.

Jag använder softshell ungefär så som du tänkte dig. När det är riktigt kallt räcker de inte för mig men jag använder dem annars dagligen vid ruggigt väder fram till att vårsolen börjar värma igen :) De är även bra vid träning i kallare väder, eventuellt då med underställ, men till uteritter när det är riktigt kallt är det täckbyxor som gäller för mig. De är inte vattentäta men vattenavvisande, så de håller ju vätan borta längre än vanliga ridbyxor.

Tycker de är underbara och skulle inte vilja vara utan dem! Vilka märken som funkar vet jag dock inte. När jag köpte mina var jag inne på att försöka hitta ett par som var lite billigare, men Pikeur var så mycket tjockare och mjukare jämfört med de andra jag provade så det fick bli ett par sådana.

*KL*
Här i Halland blir det sällan särskilt många minusgrader men väl fukt-råkallt... Än så långe funkar det med bara jeans, så småningom förstärker jag med ett par tunna långkalsonger i bomull, när det blir som kallast blir det istället ett par ribbade underställskalsonger från svenska Bratex som är helt suveräna.
På överkroppen så gott som alltid en tunn funktionströja underst, sedan grön M90-skorta, vid behov en tunn fleece utanpå den, och ytterst en skön fodrad jacka från Lakin McKey. På fötterna funkar det rätt länge med vanliga boots med ett extra par strumpor, sen blir det mina sköna Blundstone kängor med tjocka ullsockor - eller ett par 20 år gamla halvhöga Dr Martens som jag skulle kunna gå till nordpolen i. :)

*kl

Ni som har softshellbyxor - när använder ni dem och hur? Jag är skeptisk till om de är så mkt varmare än vanliga ridbyxor. Jag har iofs vanliga täckbyxor utanpå långkallingar + ridbyxor när det är kallt och jag rider ut. Funderar nu på att köpa ett par softshell att kunna ha som "övergångsbyxa" vid uteritter nu på senhösten när det är ruskväder (dom står väl emot regn?) och för varmare vinterdagar. Jag vill inte rida i ridhuset mer än 2-3 dagar i veckan för det dödar all form av arbetsglädje hos min häst.

Vilka modeller är ok och vilka är skit? Jag tänkte inte betala så mkt för dem så Pikeur och liknande dyra märken går ju bort. Tänkte mer på Hööks, Horze etc.

Jag köpte ett par helskodda i softshell från Pikeur i vintras. Snordyra, men jag älskar dem. Betydligt varmare än vanliga ridbyxor tycker jag eftersom de har fleeceludd på insidan och utsidan är vindtät. Jag red utomhus i dem ned till ca -10 om det var ridning med bra fart typ träning. Bra långkalsonger under behövdes då. jag red i dem utan långkalsonger upp till ca +5. Över det blir de för varma för mig. Man bör dock tänka på att det är inte foder under skoningen så där kan det bli lite kallt. Eftersom jag nästan bara använde softshellbyxorna hela vintern, men har lagt på mig lite:o har jag köpt ett till par. Den här gången blev det Cavallo. Dessa kändes likvärdiga som Pikeurs i tyg och passform, men var ca 600 kr billigare i den butiken. Tror jag betalade ca 1600 kr för Pikeur Lugana. Cavallo-byxorna kostade 1000 kr.

Ja på de jag provade då, men det kan säkert finnas andra som är bra också. Minns inte vad jag betalade, kanske runt 1700? Det var två år sedan och de är lika fina fortfarande så jag tycker de är värda sitt pris!

Jag gillade inte alls softshellen vid första proftillfällena men efter att ha hittat rätt stl och märke och börjat använda dom. UNDERBART, speciellt på hösten (och sensommaren, plus fjällturer sommartid på Island ;)), dom är vindtäta och detta gör en enorm skillnad för mig. Absolut inte vattentäta precis som de mesta annat i softshell men man överlever en stund i det och med merinoull under märker man knappt att man blir blöt :)
Har top reiter men gissar att du letar stövelridbyxor med tanke på övriga märken :)

//Petronella

Kl

I år kommer jag investera i en skoteroverall.
Skoteroveraller känns hyfsat för ändamålet eftersom att de brukar vara väldigt varma men ändå tillåta rörelse..finns riktigt snygga också.

Rider mycket ut och alltid ute på vintern och har mer eller mindre insett att jacka/täckbyxor aldrig blir helt bra då det alltid lyckas glipa på nått ställe så att man blir kall.
I år ska jag inte frysa, med den så blir det underställ även, gosiga sockar, termoridstövlarna och sen ska jag även köpa såna där värmepåsar - ett gäng att ha i stallet som man också kan ta hem, koka upp och återanvända :)

Har aldrig tyckt att "ridkläder" är speciellt varma och ofta dyra för dålig standard, håller inte i kyla så jag brukar kika på annat håll. För oss är det inte ovanligt med ner till -30 på vintrarna så det gäller att pälsa på sig.
En overall känns toppen för stallsysslorna också. Såg en tjej som hade halva overallen på sig i stallet, typ knuten runt midjan ..såg riktigt smidigt ut än att som jag gjort hittills - springa iväg till omklädsrummet innan man ska ut och rida för att baxa på sig ännu mer kläder.

Senast ändrad:

KL
Jag har overall men använder helst jacka och byxor. Fick en jacka från Blåkläder av pappa. Han tyckte den var för varm för att använda. Den åker på när det är -15 och kallare, annars ÄR den för varm :o Den är grå och svart och ser helt ok om det inte var så att det står MEKONOMEN i svart på gul botten över hela ryggen, men som sagt fantastiskt varm. Ska testa Skinnarsmos påsgrej för fossingarna. Har gamla köldskador på fötterna så de gör hiskeligt ont. Elsulor/sockar har slagit mig men skulle vilja ha en recension av dem innan jag slår till.

Jag brukar ha två par vantar, ena paret på mig och det andra under jackan ifall jag inte är säker på att jag behöver dem. Så om jag behöver mer på händerna är de varma och goa :)

Jag har två par softshell, ett par från ullared som jag köpte för något år sedan och ett par Pikeur som jag har haft i en månad. Från höstrusk till våren bor jag i mina softshell. De från Ullared kostade ett par hundra och är tjockare och varmare än Pikeuren men också något stelare. Ullaredsbyxorna klarar också regn bättre. Bägge byxorna torkar otroligt fort om de blivit blöta, skoningen torkar dock i vanlig takt...Trots Pikeurens mjukhet är nog Ullaredsbyxorna favorit.

Är det kallt och jag har glömt att ta med mig varmare ridkläder sätter jag på mig rainlegsen även om det inte regnar. De värmer mer än vad jag trodde de skulle göra.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 368
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka