Ridkläder i vinter

Mirre

Trådstartare
Har just insett att jag måste uppdatera lite om jag vill slippa frysa halvt ihjäl i vinter. Så, vad ska ni rida i när vintern kommer?

Sv: Ridkläder i vinter

Ska inte rida, utan ännu värre - köra :crazy: Det blir duktigt kallt när man sitter still. Ska köpa en lång jacka, har kollat på Pikeurs (dock ej IRL) och den verkar himla praktisk med alla fickor. Funderar även på Equipages stövlar Empoli :)

Förra året köpte jag byxorna mountain horse forestrider. Jättesköna! Som termobyxor fast tunnare och smidigare med helskoning :) när det blir riktigt kallt har jag min underbara crw overall från hööks :love:

Ridbyxor, ridkjol, någon tjock mysig tröja, halsduk, skidhanskar, mohair strumpor och min Pikeurjacka.
Förfryser lätt benen, men kan inte rida med underställ, så det får bli en kjol ovanpå alltihopa istället.

Ridbyxor, ridkjol, någon tjock mysig tröja, halsduk, skidhanskar, mohair strumpor och min Pikeurjacka.
Förfryser lätt benen, men kan inte rida med underställ, så det får bli en kjol ovanpå alltihopa istället.

Åh, det låter verkligen superfint, vilken smart lösning :D Det måste jag definitivt komma ihåg!

Själv blir det väl att bylsa på sig thermoridbyxor och vinterjacka. Det blir kaaaaallt här uppe! Tur att man redan är van :) Köpte dessutom en ny vinterjacka från Horze, ska bli spännande att se hur bra den håller värmen sen när det börjar bli kallare ute.

Det är inte hård a la Hööks ridbyxor iaf. Detta blir tredje vintern för mig med MHs forest och jag tycker de är mycket prisvärda och har en bra skoning.

För övrigt har jag en Musto dunjacka som det inte går att frysa i. Under hjälmen har jag en tunn, tunn funktionsmössa. För stora stövlar och ullstrumpor, sen klarar jag mig en stund iaf:)

Jag har använt ett par träning/mjukisbyxor som slutar under knäna över ridbyxor och tights. funkade bra utan att bli för bylsigt. I år tänkte jag testa chaps.

Kanske ska passa på att klicka hem ett par då, såg att Horse me up hade bra pris :)

edit: Såg att det inte var samma, men Arctica verkar snarlik?

Senast ändrad:

Beror ju också på seriöst du ska rida. När jag bara är ute i skogen har jag skidoverall, eller ett par termosnickarbyxor med dunjacka. Fryser lätt och det är ett jäkelskap att hitta bra kläder.

Termostövlar är bra så länge det är torrt. Är det blött får det bli vinterkängor alternativt vinterridstövlar. Har testat ett gäng olika värmegivare och hittade faktiskt ett par uppladdningsbara jägarstrumpor med elvärme. Fråga mig inte exakt hur de funkar, men de är inköpta och ska testas i vinter.

Vid riktig ridning så måste jag ta bort en del kläder (annars simmar jag bara runt i allt tyg), men försöker rida kort och intensivt då istället.

Overall från Hööks :) varmt och praktiskt!

Hur tycker du att den blir vid stark kyla?

Jag har den erfarenheten att den prasslar väldigt mycket. En gång när jag var ut och gick med hunden så blev hajade jag till ordentligt när en bil körde om mig för jag hade inte hört den komma pga overallens prasslande....

jag ska ha långa chaps i vinter ^_^, ska bara köpa in ett par... sen brukar jag ha en alldeles för stor vinter jacka, 3finger vantar och vinter ridstövlar, + ylle filt som jag viker upp över benen, men bara i extremt kallt väder och uteritt.
annars brukar det bli en tjock tröja + en regn jacka, annars vanliga ridskor och ylle sockor och bara vanliga ridbyxor.

Overall från gekås kör jag på :) och vinterridstövlar. Sen under det underställ och är det väldigt kallt även mysbyxor och fleecetröja. Jag fryser väldigt lätt men fryser inte så mycket i alla fall. :)

Samma som varje vinter: Softshell ridbyxor från Pikeur, tjockare ridstrumpor, halsduk, en tjock och skön tröja, varma ridhandskar, en underbar ridjacka från Pikeur som jag inte kan vara utan. Går temperaturen ner under -15grader så slänger jag på mig ett par långa chaps ovanpå ridbyxorna.

Samma som jag ridit i dom senaste 3 vintrarna :p

Tjock jacka från MH och helskodda täckbyxor, Hööks CRW. Ridskor en storlek för stora som det går ner yllestrumpor i. Tegera vinterhandskar. Massor med reflexer. Tänker köpa ny pannlampa från sajten i "pannlampetråden".

Funderar dock också på en Hööks ridoverall, alla verkar tycka att dom är så bra :)

Hööksoverallen prasslar en hel del. Jag gillade den aldrig så förra året köpte jag en begagnad Topreiteroverall. Den är helt fantastisk och blir inte alls lika klumpig som Hööks variant.
Dock tycker jag att det sällan blir så kallt att man vill ha overallen. Det måste nästan krypa ner till minus 20 för att jag ska använda den. Annars blir jag alldeles för varm. Man håller ju igång i stallet hela tiden. Oftast har jag softshellridbyxor med bra underställ i merinoull från 66° och Helly Hansen-tröja under jackan. Och dubbla vantar. Då håller jag mig oftast varm :)

Hellånga chaps, fleecefodrad vinterjacka, trevingarvantar, ridkängor med stålhätta och ullstrumpor ner till typ -10 grader. Därefter (och innan om det känns kallt) thermoridbyxor och tjock dunjacka. Halsduk obligatoriskt sedan 10 plusgrader. Jag är hellre varm än snygg. Anser dock att jag klär rätt hyfsat i mina vinterkläder men jag tror att jag är den enda som tänker så. :D

Mina nyinköpta Pikeur softshellbyxor, ridkjol och jacka från Uhip, Ariat Bromont vinterridstövlar och eventuellt mina gamla Jacsson mockachaps som jag älskar men som min dotter skäms över när jag tar på mig. Funderar på att köpa långa skinchaps men de enda som är i hyfsad prisklass är de från Hööks, någon som vet hur de är? Tjocka vantar och öronmuffar eller hjälmhuva.

Jag har underställ med insida i mjuk flossad fleece och utsidan är i ull.

Sen kommer ett lager med shoftshell ridbyxor eller vanliga ridbyxor med långa neoprenchaps över och är det svinkallt blir det thermoridbyxor men det behövs väldigt sällan.

På överkroppen har jag oftast en microfleecetröja mer eller mindre tjock och är det jättekallt har jag en tjock underbar ylletröja som svärmor gjort :love:

Sen har jag Haglöfs Couloir jacka som vinterjacka och jag bara :love: den!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 368
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka