Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag ska införskaffa mig en ridkapson som har tre ringar (inte bara två som en del ridkapsoner har, jag vill kunna longera från marken och alltså ha en ring mitt på nosryggen också). Har varit inne på några olika sidor och kikat, men vill höra vad ni har för erfarenheter. Vad kan ni rekomendera?

Någon som testat den här?

http://www.kappi.se/laderhantverk/for-hasten.htm#Ridgrimma

//Julia

Sv: Ridkapson

Har inte testat det på bilden, men jag rider regelbundet med ridkapson (med tre ringar). Det jag rider med är dock mer som en grimma, dvs. den har ställbara "knäppen" i nacken, under ganascherna och i nosgrimman. På så sätt sitter den kvar bättre vid t.ex. uteritter, men sitter inte heller åt som ett riktigt träns gör.

Ska försöka rota fram en bild.

Ungefär såhär ser den ut:

8_745.4.2000.000.01.jpg

Är den inte lite för hård mot nosryggen? (den är rund över nosryggen va?) Jag tänker mig att de som har en lite mer plattare sida mot nosryggen ska sitta bättre... inget du tänkt på?

//Julia

testa den som finns på hööks.. den är kanonbra!! cyckelkjedja i nosen så den formar sig efter hästen.. bra pris har dom oxå,,:banana:

jag har den som visas här ovan på bild.. Den är inte hård mot hästen så att den på något sätt skulle skada hästen. Den sitter åt på ett bra sätt och den blir "korrekt" i det avseendet att hästen känner direkt vad du vill och hästen ger (oftast) ett snabbt gensvar, om h*n nu inte är på dåligt humör eller vill hitta på annat :angel:.. så mitt svar är att du nog inte behöver vara orolig för att den ska vara hård mot nosrygg, eller skada hästen på något sätt..

Jag tänkte väl kanske egentligen inte på att den skulle skada hästen, det var inte det jag menade, utan mer att den inte formade sig så bra. Om den är rund, så kan den ju knappast forma sig lika bra som en som har en platt sida mot nosryggen, förstår ni hur jag menar? Tänker mig då att den runda formen förstör signalerna lite, eftersom kapsonen inte ligger an mot nosryggen på samma sätt som en kapson som har en platt sida. Men jag kan lika gärna ha fel, för jag har aldrig testat en rund kapson.

//Julia

Dom runda kapsonerna är väldigt tydliga, är en kedja inne i lädret. Den kapsonen på bilden såg ut att vara med "bara" läder i nosdelen och den är jag rätt övertygad om är klart otydligare. Finns även kapsoner med platta i nosdelen. Den "runda" kapsonen med kedjai formar sig väldigt mycket bättre än en med platta i (förstås), ang den i "bara" läder har jag inte sett eller känt på en så hur den formar sig vet jag inte (lär väl hänga på läderkvaliten).

Nej, jag tycker inte att den varken sitter åt för hårt (hänger ju på hur hårt man spänner nosremmen) eller att den förstör signalerna. Men det beror ju såklart på hur känslig hästen är. Har man en totalt mundöd häst (men det tror jag inte att du har :) ) så är det säkert skillnad.

Den kapson jag rider med har en cykelkedja i nosremmen (med tjockt lager läder runtom) och den formar sig mycket bra efter nosryggen, men visst den ligger ju inte helt "på" som en nosrem till träns hade gjort. Men det vill jag ju inte heller att den ska göra. Jag vill att den ska ligga still, men inte för tajt.

En häst känner ju minsta tryck-skillnad vid halvhalter och tygeltag och hästen jag rider reagerar omgående vid lätta halvhalter.

Vi har både ridit avancerade lektioner för instruktör och busgalopperat i skogen med kapsonen.

Det man som ryttare måste vara säker på är att man kan få stopp på hästen utan skarpa tygeltag - eftersom cykelkedjan då kan knäcka nosryggen.

den där tyckte jag såg något, vad man nu ska kalla det, för lätt att ha sönder.. särskilt till det priset:eek:

Amazonas (dom som gör sadlar för kvinnor) ska ha en riktigt snygg kapson, som är av god kvalite och dessutom till ett hyfsat pris, har tyvärr inte hittat den på hemsidan dock

Annax: var har du köpt din kapson? såg riktigt trevlig ut!

Jag har en sådan som Annax vad jag kan se på bilden. Och jag är inte så nöjd för jag tycker att den är för mjuk, den far kring på hästens nos. Jag tänkte nog investera i en med ett platt järn i stället. De finns bland annat på Amazonas, men är inte direkt billiga. DÅ jag rider har jag köpt ett järn via ridkonst.se se som jag enkelt monterat in i en snokrem. Du ser Hrekkur med den här på bilden, så vill jag även att kapsonen att longera i ska se ut om nosen. Vet inte om det syns så bra men det är ett järn invirat i beige läder.

OA

HrekkurHorn.jpg

i en snokrem?:eek::D

Jag har en Muserola(stavning?) från markus holst, som jag sytt in i en gammal nosgrimma, men jag är inte jättenöjd eftersom den mest känns hård och stel, vill därför ha med cykelkedja så den formar sig efter hästens näsa.. och dessutom villa jag precis som Freyja_Bus ha en ring i mitten så man kan leda/longera också

CACLA34L.jpg

(vet att detta är fel forum för mig eg.. och han är smutsig på näsan efter en blöt, grisig fluffgrimma, såg nu att det ser ut som skav:crazy:)

Jag har en sådan här idag, men är inte jättenöjd. Min instruktör tycker att den är bättre att rida i just för att den far runt på nosen.

OA

HebaLong3.jpg

Bilden på OlleAtlas, ser ut som den inte är spänd tillräckligt? Den liknar den jag har (osäker) men min går omöjligt att tänka på det viset och den formar sig galant runt hästens nosrygg. Köpte min fr Johan Larsen Visseltofta Kvarnbacka, inte super dyr men dock inte billigt heller i min mening.. (5-600 kr)..

Även om jag spänner den så far den ner. Den kanske bara inte passar min häst. Det kan nog vara så enkelt.

OA

Jo, jag vet hur den från ridkonst.nu ser ut, och hon sålde ju tidigare även en kombinerad ridkapson/longerkapson som också hade ett platt järn som såg mycket trevlig ut. Den kostade ju en del dock...

Till alla: tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

//Julia

Jag har en sådan som Annax vad jag kan se på bilden. Och jag är inte så nöjd för jag tycker att den är för mjuk, den far kring på hästens nos. Jag tänkte nog investera i en med ett platt järn i stället. De finns bland annat på Amazonas, men är inte direkt billiga. DÅ jag rider har jag köpt ett järn via ridkonst.se se som jag enkelt monterat in i en snokrem. Du ser Hrekkur med den här på bilden, så vill jag även att kapsonen att longera i ska se ut om nosen. Vet inte om det syns så bra men det är ett järn invirat i beige läder.

OA

HrekkurHorn.jpg

Kom att tänka på en sak...
Är det enkelt att montera på den där ridkapsonen (jag har förstått att det ska vara det men jag kan inte föreställa mig hur det går till!). Vad monterar man den i, en nosgrimma eller? Man kunde väl få den med tre ringar också om jag inte minns rätt... skulle den då kunna fungera även som longerings kapson?

//Julia

red: eller jaha, nu tror jag att jag fattar... den sitter på något sätt i huvudlagsremmarna och spänns med en snokrem baktill, eller? Skulle man inte kunna montera den på något annat huvudlag utan bett?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar