Sv: Ridkapson!
Min känsliga häst tålde inte att tränas med kapsonen med stumt järn. tygeltagen blev för direkta och hon gick i försvarsställning direkt. Hon mjuknade med den här memot så man får ta i, kan jag tänka att järn är bättre. Varför finns musserolas med superlånga hävstänger annars!!
Jag tror också att kapson upplevs väldigt starkt av vissa hästar. Man får ju tänka på att kapson nästan är den bettlösa varianten av stångbett, lika skarpt i förhållande till andra bettlösa som stång vs vanligt tränsbett (ok, kan inte vara säker på att det är EXAKT samma skillnad, men jag tror ni förstår poängen..
)
På en häst jag tränade för hand och ett par gånger uppsuttet bara det mest grundläggande (lång och låg, stretcha rygg och träna rakriktning med skolorna i skritt) som var van vid milda bettlösa träns såg jagotroligt stor skillnad beroende på vilket bettalternativ man valde. Det värsta för hästen i det skick han var då var stång + kapson eftersom han inte kunde fuska och därmed började spänna sig istället när det blev mentalt och fysiskt jobbigt. Med en häst som ÄR sned och ojämnt musklad och även kort i en del av ryggmuskulaturen så blir det ju alltid så att man måste komma åt dom lite varje pass för att man ska komma någonvart.
I enbart grimma så slappnade hästen av framåt/nedåt betydligt mer och tilläts i högre grad fuska när det blev för jobbigt eftersom man har lite mindre att säga till om. Däremot så blev det ju svårt när man behövde väldigt bra timing och att hästen svarade snabbt på hjälperna, särskilt när man ville få lite högre samlingsgrad.
När man använde enbart kapson blev hästen genast mycket lydigare och svarade snabbt på hjälperna men då kom det tillbaka till det stadie där hästen inte "kunde" fuska på samma sätt och det uppstod lättare spänningar. Dock betydligt mindre än när man kombinerade med stång
Just av den anledningen att hästar oftast behöver lite olika inverkan beroende på utbildningsnivå och skick brukar jag varva mellan grimma/kapson/kapson + stång, sidepull vid uteritter eller hoppning t ex där man inte behöver ställa lika mycket. Fast jag rider iofs sällan dressyr i grimma, det är enbart vid arbetet för hand
vill man ha mildare bettlöst vid ridning går jag nog hellre tillbaka till markarbetet för att sätta bättre grunder då jag känner att jag är bättre på just grunderna från marken.