Ridkapson!

Sv: Ridkapson!

*knapplån* Har i dagarna tillverkat en ridkapson, muserolavarianten, av ett plattjärn med två invändigt gängade piggar som skruvats fast på nosgrimman och så sympatex på insidan. Ska dit två ringar på piggarna som man kan fästa riktiga tyglar i så småningom.

Ridkapson.jpg

Jag har köpt en sådan som Vilse visar på mittenbilden, och är mycket nöjd. Den är rejäl och ligger stadigt.:)

Jag blev jätteglad när jag såg Hööks kapson i butiken, så jag rusade fram och klämde lite med blev snabbt avskräckt. Den är tunn och sladdrig i nosdelen, med klent läder och ett alldeles för högt pris.

Jag gillar Hööks väldigt mycket annars, men när de köpte in denna kapson gjorde de ett stort misstag, tror jag...:o

Hej.
Jag tillverkade min egen kapson av en remontgrimma som jag sprättade isär nosdelen på. Bad pojkvännen fixa en skena, lagom stor med en ögla mitt på. (ska bara ha den till inlongeringen) Stack in skenan i nosdelen och sydde ihop den. Böjde nosdelen efter hästens nos. Den blev jättefin men jag kan inte invända den:cry:
Jag hade köpt fel storlek på nosgrimma:crazy: så nu står man här med en kapson i cobstorlek när man behöver en full.:angel: Suck!!!//NiNi

kapson.jpg

Den här är ett hammaknåp. Har två andra mer seriösa ridkapsoner + longerkapson (tre ringar) som en tjej gjort på beställning. Såna man monterar i en nosgrimma.
Den här är en engelsk nosgrimma. Jag skar upp ett hål i ena änden på fodret och tryckte in två-tre kraftiga ståltrådar klippta i rätt längd. lite pyssel.. Kanske det går bättre med lite olja på dem...

Sedan surrade jag fast D-ringar med tunnare ståltråd och klädde hela härligheten med tjock teddy och tråcklade fast tyget stenhårt. Så det är bra styvhet som böjs till efter nosryggens bredd och bra padding av teddytyget.
Om man ska rida med den o inte ha galen häst i longeringslinan funkar det. D-ringarna har ingen garanti på hållbarhet i såna lägen. Men som ridkapson har den varit super i fem sex år nu.

Men "kapsoner" utan nosjärn är väl snarare sidepull med ringarna en bit fram?
Har själv haft ett sidepull med ringarna längre fram än normalt, gillade det inte riktigt eftersom det lätt glider åt sidan och ger fel resultat. Däremot om man bara har ringarna liiite längre fram kan jag tycka det fungerar bättre, inte när de sitter ända framme på nosen. Tror att just ditt nog var åt det bättre hållet enligt mig men det ger knappast samma inverkan som en kapson.

Antingen har man kapson (med metall) eller så har man ett modifierat sidepull :p vilket säkert passar en del bättre beroende på hur skarp inverkan man vill ha. Själv vill jag ha KAPSON när jag ska rida med kapson, för då vill jag få tydlig ställning och kunna ta till lite skarpare tygeltag om det behövs. Annars kan jag likagärna använda grimma eller vadsomhelst.

Nej, det blir ju inte samma effekt som med ett fast järn. Men det var ett exprement för jag hade bara en huvudlagskapson med kupat järn (som jag longerar med), och det blev för klumpigt att rida med på min känsliga häst så jag ville ha något smidigare, och hittade då inga bra ridkapsoner som man trär genom sidostyckena. Det har jag hittat nu även om jag inte köpt någon, jag tror för tillfället att hon trivs bäst på pelham.

Men jag tror inte att det blir någon sämre effekt med min hemagjorda kapson än de med cyckelkedja i. Dessutom har jag "klämt fast" kapsonen i sidostyckena så den kan inte glida runt.

Obs, vet att du riktade till en annan, men svarar ändå på det.

Jag vill ha en lite mjukare kapson. Med den minimala styrka jag tar för att få igenom ställningen sitter den perfekt. Det ska ju inte behöva dras så mkt för det tycker jag. Annat i longering då de har full kraft utåt från volten.
Det blir mer ett lätt plockande i kapsontygeln för att inte riskera att hästen börjar gå emot med fullt tryck o hänga i den.

Tyglarnas verkan bakåt gör ju oxå att den hålls på plats. Står man på sidan och drar iden kan den rubbas och glida lite. Min har ju ståltrådar för stadgan o de räcker.

Min känsliga häst tålde inte att tränas med kapsonen med stumt järn. tygeltagen blev för direkta och hon gick i försvarsställning direkt. Hon mjuknade med den här memot så man får ta i, kan jag tänka att järn är bättre. Varför finns musserolas med superlånga hävstänger annars!!

Min känsliga häst tålde inte att tränas med kapsonen med stumt järn. tygeltagen blev för direkta och hon gick i försvarsställning direkt. Hon mjuknade med den här memot så man får ta i, kan jag tänka att järn är bättre. Varför finns musserolas med superlånga hävstänger annars!!

Jag tror också att kapson upplevs väldigt starkt av vissa hästar. Man får ju tänka på att kapson nästan är den bettlösa varianten av stångbett, lika skarpt i förhållande till andra bettlösa som stång vs vanligt tränsbett (ok, kan inte vara säker på att det är EXAKT samma skillnad, men jag tror ni förstår poängen..:angel: )

På en häst jag tränade för hand och ett par gånger uppsuttet bara det mest grundläggande (lång och låg, stretcha rygg och träna rakriktning med skolorna i skritt) som var van vid milda bettlösa träns såg jagotroligt stor skillnad beroende på vilket bettalternativ man valde. Det värsta för hästen i det skick han var då var stång + kapson eftersom han inte kunde fuska och därmed började spänna sig istället när det blev mentalt och fysiskt jobbigt. Med en häst som ÄR sned och ojämnt musklad och även kort i en del av ryggmuskulaturen så blir det ju alltid så att man måste komma åt dom lite varje pass för att man ska komma någonvart.
I enbart grimma så slappnade hästen av framåt/nedåt betydligt mer och tilläts i högre grad fuska när det blev för jobbigt eftersom man har lite mindre att säga till om. Däremot så blev det ju svårt när man behövde väldigt bra timing och att hästen svarade snabbt på hjälperna, särskilt när man ville få lite högre samlingsgrad.
När man använde enbart kapson blev hästen genast mycket lydigare och svarade snabbt på hjälperna men då kom det tillbaka till det stadie där hästen inte "kunde" fuska på samma sätt och det uppstod lättare spänningar. Dock betydligt mindre än när man kombinerade med stång :p

Just av den anledningen att hästar oftast behöver lite olika inverkan beroende på utbildningsnivå och skick brukar jag varva mellan grimma/kapson/kapson + stång, sidepull vid uteritter eller hoppning t ex där man inte behöver ställa lika mycket. Fast jag rider iofs sällan dressyr i grimma, det är enbart vid arbetet för hand :p vill man ha mildare bettlöst vid ridning går jag nog hellre tillbaka till markarbetet för att sätta bättre grunder då jag känner att jag är bättre på just grunderna från marken.

He, har även jag börjat inse att en grimma kan duga. Har ofta jobbat i bara grimman o får ett annat flow, då hästen tillåts fuska lite lätt då den inte klarar kravet, men slipper spänna upp sig och kan återgå till ordningen utan krusiduller.

Mildare och smidigare pass. Men ridandes har jag nu fastnat vid den sköna känslan av en häst som söker sig fint till ett tredelat tränsbett, och kan böjas bakifrån/från sitsen.

Alla vägar som helgar målet provas gladeligen. Liten utmaning det där, att välja utrustning och teknik inför varje ny problemställning.

Någon dag kanske stången åker på igen för att testa vad som händer!

Ja variation är nog bra vad gäller det mesta! :)
Har själv också lagt ner det där med stången men den kan åka på vid enstaka tillfällen bara som variation. Ibland får jag för mig att rida på vanligt tvådelat bett bara för att komma åt hästen lite annorlunda. Men vid arbete från marken blir det nästan uteslutande bettlöst :p

Det är egentligen ganska sjukt hur BRA man kan komma åt hästen i grimma när den väl är inlärd i kapson...

Liknande trådar

Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
457
Senast: Smulu
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
121
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
901
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross