Ridkapson & tygeltag

Sv: Ridkapson & tygeltag

Hur menar du att en kapson är lik hackamore? Enda likheten förutom att de sitter runt nosen är väl att de inte är i munnen. Hacken verkar framåt/nedåt på nacken samtidigt som den har stark hävstång både genom skänklarna och genom det faktum att remmen på nosryggen verkar så pass mycket lägre än den under hakan. Med hack har du inte egentligen någon möjlighet att påverka nackens ställning i sidled. Någon hävstång i lod kan jag inte se i kapsonen, däremot har du en viss hävstångsverkan i sidled lite beroende på hur långt ifrån huvudet ringen är. Totalas bakom lod skulle jag snarare säga är ett resultat av böjningen i sidled. På en känslig häst skulle jag tycka att en kapson är skarpare än ett tränsbett, eftersom underkäken är ledad från huvudet och hästen kan således påverka effekten av det genom att gapa, kapsonen går inte för hästen att komma undan på samma sätt. Däremot använder jag inte longeringskapsonen alls själv längre, tycker att hästarna spänner emot och jag får då en träning av fel muskler även om jag lyckas vrida hästens huvud emot mig (men jag har ingen träning i detta heller). Jag skulle ha trott att kapson + hack vore bettlöst alternativ till bridong + stång. Förklara gärna mera hur du menar!

Jag tror att en lydig häst som är mån om att vara matte till lags blir ännu mer uppmärksam om man sätter på ny utrustning. Det kräver ju att h*n är skärpt hela tiden för att förstå vad matte menar. Du tror inte att det kan ha varit något sådant? Det kan ju faktiskt hända att samma sak hade hänt om du ridit i grimma? Min häst gick tex till min stora förvåning bättre när jag pga läppskada tömkörde i grimman (dock inte bakom lod).

Jo, visst kan det ha varit så. Hästen var alltid väldigt lydig och uppmärksam. Och nya sinnesintryck skapas ju alltid med ny utrustning (ligger inte an på samma ställen, trycker på nya nervbanor osv), vilket brukar skärpa hästen några grader.

Det är nog min egen erfarenhet som brister. Har fått för mig att sidepullet kändes skarpt, eftersom han var så uppmärksam och extremlydig. (Hästen gick inte heller bakom lod, vilket är ett ganska gott betyg, då han hade en historia av bakom lod bakom sig)

Saigon skrev:
Det där har lite och göra med hur långt man har kommit i utbildningen. För givetvis så är det bakbenens position dvs graden av samling som ger huvudet dess position men när man kommit en bit på vägen och hästen jobbar på bra i ngt högre samlingsgrad så händer det ibland att hästen tenderar att dyka lite, lite innan tex en rörelse eller i en hörnpassering el dyl. Vilket ofta beror på att den tappar lite bjudning för att lata sig lite. Och då behöver man vara otroligt snabb och driva på precis innan det händer och ev förstärka med ett litet uppresande tygeltag för att säga nej. Men detta fenomen uppstår inte förräns man kommit lite högre och börjat med lite mer finlir. Under den första biten av utbildningen så uppkommer inte fenomenet.
Och då pratar jag inte om att man rider i för hög form mot vad hästen klarar av utan bara om den "finjusterings-ridning" som blir när man kommit steget efter att hästen bara går i form.

Jahaja, nja, jag tänkte inte riktigt så långt :D Själv har jag inte kommit så långt i utbildningen med min häst ;) Han är bara en liten grönjöling... Men, rider du fortfarande med kapson när du kommit såpass långt i utbildningen?

Bäst funktion tycker jag kapsonen har när man har handhäst :p

Var går gränsen för vad som är en kapson och inte? Jag har en "kapson" som är helt i läder, ja, det kanske inte skulle kallas kapson annars förstås. Att jämföra med en tajt grimma då förstås. Jag upplever den som att rida på en mildare kapson än till exempel den portugisiska jag har med ett u-böjd nosjärn (dvs två kanter mot hästens nosrygg - de flesta hästar upplever den som rel skarp) - med alla fördelar och nackdelar det innebär.

Men min erfarenhet är att kapsonen är överlägsen när det gäller att få böjningen - kapsonen verkar direkt på nacken (genom nosryggen som synes). Nacke och höft reagerar reflektoriskt på varandra, this is facts - när hästen ställer i nacken kommer också inner höft fram och hästen är böjd. Detta kan vara trixigt på bett, särskilt med hästar som har lärt sej knepen - hästar kan föra sina underkäkar åt sidorna och på det viset undvika att böja i nacken.
På samma vis är förstås kapsonen skarp, den lägger ett helt annat tvång på ställningen i nacken än vad ett bett gör - på bettet kan hästen välja själv ifall den klarar, på kapsonen får man då istället andra effekter (tex att hästen flytter ut bakdelen för att räta ut sej, eller liknande).

Men övrigt jobb upplever jag som rel svårt på kapsonen, JAG upplever den helt enkelt för "Klumpig" - svår att ge små signaler med och hästarna har svårt att våga komma fram till den på ett vettigt sätt, ofta är det allt eller inget (dvs ingen sökning eller förtroende alls, eller så lägger de sej på och använder järnet/nosdelen som ett femte ben). Men det är enbart som jag upplever det. Därtill är den som sagt svår med de finare signalerna, vid till exempel takt-angivelse.

Men när man ska ha handhäst och enkelt kunna knäppa lös och knäppa på linan (ja, för att ha handhästen lös alltså) så är kapsonen alldeles utmärkt....... ;)
För longering tycker jag den funkar helt ok i vart fall på de skolade hästarna, upplever det inte som att det går att förmedla så mycket på den visserligen - men på den skolade hästen är väl inte linan så mycket mer än ett redskap för att ange voltstorleken.

Har aldrig provat sidepull, förutom ett par sämre billiga rep-varianter på lånade hästar på en praktikplats en gång....

*knapplån*

Är det någon som vet exakt varför *** har en cykelkedja kapsonen? Kommer på mig själv nu med att jag aldrig har funderat på riktigt varför... :angel: och ändå använder jag det själv.. för att det fungerar alldeles utmärkt. Nu kände jag mig väldigt dum :crazy: Jaja, man lär sig väl hela tiden att vara frågvis.. :smirk:

Vad är det jag ska titta efter? Snabb koll på Moving into Hackamore ger en dålig bild på vad jag trodde benämdes bosal, är det det du menar?

Muninntrollet skrev:
Jahaja, nja, jag tänkte inte riktigt så långt :D Själv har jag inte kommit så långt i utbildningen med min häst ;) Han är bara en liten grönjöling... Men, rider du fortfarande med kapson när du kommit såpass långt i utbildningen?

Nej, gud nej.... jag har aldrig ridit med kapson och är helt övertygad om att jag inte kommer att göra det heller.... Men det fungerar säkert bra för vissa men det är aldrig ngt jag själv skulle anv. mig av.

Och förövrigt så referade jag inte direkt till min egen ridning utan det var mer ett allmänt konstaterande....

Visst går det att ta ledande tygeltag på kapson, men inom barockridning försöker man oftast undvika ledande tygeltag eftersom man vill att tygeltagen ska vara riktade mot dina höfter = riktade på hästens bakben.

Uppresande tygeltag är såvitt jag vet heller inte så vanligt inom barockridning eftersom man inte vill positionera huvudet uppåt (skapar lätt spänning och avkortad överlinje, ger bättre effekt på stång däremot).
Kapsonen kan du använda för trängande tygeltag, men för inte handen utanför manken. Gör isåfall hellre en förhållning för att förstärka om hästen inte förstår.
Jag tycker det är ung. samma sak att rida på kapson som att rida på tränsbett. Det som skiljer sej är barockprinciperna kontra Engelskridning.

Oj, du verkar kunna detta, är själv riktigt dålig på detta med tygeltag och allt vad det heter. Vad är det för skillnad mellan ledande tygeltag och att man vill att det ska vara riktade mot höfterna? Trängande tygeltag?:confused:

Kapson är gjort för att ställa nosen i lod, inte för att böja hästen. Böjningen görs med tränsbettet. Om du tittar tex. på Totolas bilder
så ser du hur hästen går bakom handen. Det är effekten av kapson. Att dra in nosen på hästen. Ett äkta hackamore fungerar lkadant. Risken är att man får en häst som undviker handen istället för att få en som vågar lita på handen. Därför blir det tygelöppna, tygelvikningar. En kapson kan aldrig länga överlinjen. När längning uppstår så är det när kapson inte är i funktion och man hade gjort samma sak med bara en nosgrimma där.
En kapson är bäst i pilarer. Och där ser alla att den håller kvar hästen i nosen. Att den inte böjer hästen. Som longeringsverktyg så fungerar den endast med inspänning, och då håller in nosen. Allt annat går lika bra i bara en normal grimma.
Redan om man ser tll materialet den är gjord av, järn eller kedja, det borde säga allt om dess avsedda funktion.

Måste bara skriva att jag är glad att jag inte såg det här inlägget tidigare. Använda "mina" bilder som exempel utan lov?:eek:
Nu går det inte att hitta länken längre, men om det är den/de bilder jag tror så är det rätt skumt att du använder det som exempel på kapsonens inverkan när den används i samband med stång. Är det något som krullar är det 1. hästens mentalitet - känner sig pressad 2. matte som precis skulle försöka lära sig rida med stång och inte hade vett att ge snabba eftergifter.
I ett senare skede så lärde jag denna häst att gå emot trycket framåt/nedåt för kapsonen (från marken) vilket resulterade i att tog jag ett tygeltag med kapsonen åkte nosen framåt, inte tvärtom. Allt blir som man gör det men ska man dra till med en generalisering är knappast kapsonen typexempel på redskap som drar ihop hästen, särskilt inte om man jämför med sidepull eftersom inverkan dom emellan är bra mycket mer likt än inverkan hackamore v.s. kapson.

Senast ändrad av en moderator:

Ursprungligen postat av Totola
Visst går det att ta ledande tygeltag på kapson, men inom barockridning försöker man oftast undvika ledande tygeltag eftersom man vill att tygeltagen ska vara riktade mot dina höfter = riktade på hästens bakben.
:confused:
vill man bromsa/ korta hästen bakbenskliv?

Oj, du verkar kunna detta, är själv riktigt dålig på detta med tygeltag och allt vad det heter. Vad är det för skillnad mellan ledande tygeltag och att man vill att det ska vara riktade mot höfterna? Trängande tygeltag?:confused:

Dina händer ska helst vara riktade mot dina höfter, med lite olika varianter beroende på om du rider rakt fram, på volt, i skolor osv. Ledande tygeltag tar man för att visa en grön häst vägen åt sidan, det kan man göra inom AR också men i undantagsfall eftersom det snarare provocerar hästen att falla ur ramen och inte gå med framdelen rättad efter bakdelen.
För att förtydliga så ska man helst inte "dra" i tyglarna mot höfterna, handen stilla som utgångsläge. Dina axlar, höfter och tygdpunkt hjälper hästen med vart den ska gå, det är alltså inte tyglarna som ska styra hästen. Trängande tygeltag kan man t ex ta när man vill rida sluta och ska flytta ut framdelen mot väggen/staketet, du ändrar handställningen lite i sidled så de pekar mot din yttre höft, då hamnar tygeln mot halsen på hästen =trängande.

Men det är fler pusselbitar att läsa på om man ska bli insatt. Sen finns det ju olika synsätt även inom AR/barock.

Ursprungligen postat av Totola
:confused:
vill man bromsa/ korta hästen bakbenskliv?

För att man har händerna riktade mot sina höfter? Hur har du händerna riktade? :confused:
Så länge man bara "har" händerna där riskerar man inte att korta något bakbenskliv, särskilt inte rakt fram eftersom händerna då är placerade "normalt". Och så långt det går ska man inte använda tyglarna till förhållningar, gör man det försöker man undvika att dra handen bakåt = liten risk att låsa några bakben.

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 467
Senast: IngelaH
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 789
Senast: Badger
·
Dressyr Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I...
2
Svar
30
· Visningar
8 203
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar