Ridkapson & tygeltag

N

Nickerie

Vilka typer av tygeltag tar man när man rider på en kapson?

Jag har läst det som skrivits tidigare och har förstått att man inte ger stöd på den utan bara använder den när det behövs samt att man vill lära hästen söka sig framåt/nedåt och att tydliggöra böjning.

Det har skrivits en del om att man inte skall ta ledande tygeltag för att inte leda hästen från tyngdpunkten (dåligt förklarat, men Ni har väl läst de andra inläggen om detta) Tar man inte heller med kapson ledande tygeltag utan bara lite bakåt för att visa hästen vart den skall böja sig. Blir det de sidförande/böjande tygelttagen kapsonens funktion?

Använder man kapsontygeln för "trängande" tygeltag? Jag menar för att föra hästens framdel dit jag vill?

Tar man nånsin uppresande tygeltag på en ridkapson? Om hästen går för mycket framåt/nedåt - tar man då upp huvudet med kapsonygeln om man rider på stång + kapson? Jag får det inte att gå ihop. har bara provet lite på kapson och blev ombedd att ta uppresande tygeltag.

Så vad är rätt användande av kapson? När? Varför? Varför inte?
Om hästen istället beöver komma upp och inet har problem med böjning på tränsbett - är det då ett bättre alternativ?

Sv: Ridkapson & tygeltag

Visst går det att ta ledande tygeltag på kapson, men inom barockridning försöker man oftast undvika ledande tygeltag eftersom man vill att tygeltagen ska vara riktade mot dina höfter = riktade på hästens bakben.

Uppresande tygeltag är såvitt jag vet heller inte så vanligt inom barockridning eftersom man inte vill positionera huvudet uppåt (skapar lätt spänning och avkortad överlinje, ger bättre effekt på stång däremot).
Kapsonen kan du använda för trängande tygeltag, men för inte handen utanför manken. Gör isåfall hellre en förhållning för att förstärka om hästen inte förstår.
Jag tycker det är ung. samma sak att rida på kapson som att rida på tränsbett. Det som skiljer sej är barockprinciperna kontra Engelskridning.

Nickerie skrev:
Om hästen istället beöver komma upp och inet har problem med böjning på tränsbett - är det då ett bättre alternativ?

Behöver komma upp förstår jag inte riktigt varför man skulle använda sej av tyglarna öht till, och fungerar det på tränsbett är det bara att köra på. Kanske använda kapson som vila för hästens mun eller fortsätta med tränsbett.

Totola skrev:
Behöver komma upp förstår jag inte riktigt varför man skulle använda sej av tyglarna öht till, och fungerar det på tränsbett är det bara att köra på. Kanske använda kapson som vila för hästens mun eller fortsätta med tränsbett.

Jag har bara ridit en gång på kapson och är inte säker på vad som är rätt och fel att göra med den - det var därför jag frågade. Att jag nämnde tränsbettet var för att inom "vanlig" ridning tar man ju ibland uppresande tygeltag om hästen dyker ner - ofta rider man ju på tränsbett då - därav min syftning, men det var otydligt av mig.

Min fråga var om man gör det på ridkapson/i Ar också. Att jag undrade det var för att jag under min lektion blev ombedd flera gånger att ta upp huvudet med hjäp av kapsontyglarna. Jag kände att det inte var rätt sätt för oss att arbeta och undrade bara om det var rätt sätt att använda ridkapsonen.

Själv tycker jag hon samlar/länger bäst när det är med sitsens påverkan - jag har så svårt att förklara exakt vad jag gör när jag rider utan måste känna det. Jag kan inte sätta ord på det, men inte är det tyglarna jag brukar använda för att få henne dit jag vill iallafall. Hon brukar inte heller komma ner för långt, men kanske tyckte hon att jag tog för mycket i kapsonen och att hon enligt "mottrycks-lagen" då drog tillbaka. Inte blev det bättre av att ta mer i kapsonen för att få upp huvudet iallafall. Huvudet brukar komma upp av sig själv när baken kommer in och behöver inte dras i position med tyglarna.

Ang vad man har i munnen eller inte i munnen tycker jag det beror till största delen på vad hästen trivs med och vad den behöver för hjälp i ridníngen. Däremot vill jag kunna variera för munnens skull på inrådan av tandläkaren.

Ja om hästen "dyker" liknande som om den skulle köra ner huvudet och äta gräs så förstår jag. Visst kan man använda uppresande tygeltag då (fungerar iaf på Bitless Bridle och Sidepull, Kapsonen har jag aldrig provat med) men det får inte lika stor effekt som med tränsbett.
Jag skulle inte fästa mej så mycket på det, för som du skriver så kommer ju huvudpositionen när hästen jobbar bra med bakbenen.

Jag har ridit min islandshäst på kapson i ett år ungefär, kombinerat med tränsbett så att han ska vänja sig vid bettet.

För mig har det fungerat jättebra att bara rida "som vanligt", som om den vore ett bett. Men då menar jag inte som vanligt på Engelsk ridning, utan AR.

Håller med tidigare inlägg och tycker det är helt rätt det du säger om att när bakbenen kommer "rätt" så brukar även huvudet göra det. Kapsonen är bra för att hjälpa till böjningen, så att bakbenen också kommer rätt. Jag kan inte komma ihåg någon gång som jag har behövt ta uppresande tygeltag på min häst.

hoppas du får ut nåt av det, är rätt seg så här inpå natten.. :smirk:

Kapson är gjort för att ställa nosen i lod, inte för att böja hästen. Böjningen görs med tränsbettet. Om du tittar tex. på Totolas bilder
så ser du hur hästen går bakom handen. Det är effekten av kapson. Att dra in nosen på hästen. Ett äkta hackamore fungerar lkadant. Risken är att man får en häst som undviker handen istället för att få en som vågar lita på handen. Därför blir det tygelöppna, tygelvikningar. En kapson kan aldrig länga överlinjen. När längning uppstår så är det när kapson inte är i funktion och man hade gjort samma sak med bara en nosgrimma där.
En kapson är bäst i pilarer. Och där ser alla att den håller kvar hästen i nosen. Att den inte böjer hästen. Som longeringsverktyg så fungerar den endast med inspänning, och då håller in nosen. Allt annat går lika bra i bara en normal grimma.
Redan om man ser tll materialet den är gjord av, järn eller kedja, det borde säga allt om dess avsedda funktion.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller inte med dig i ditt resonemang om att kapsonen e till för att hålla in nosen! Om man vi leker med tanken att jag vill få min häst o bara hålla in nosen skulle jag ju välja en stång av anledningen att det är lätt o få böjjen på nacken med den. Däremot med en kapson så blir de "tungt" o hålla in nosen med den om hästen lägger sig i den.

Har jag däremot problem med böjningen skulle jag valt en kapson då du ju verkar väldigt direkt på nacken. Just på grund av dess konstruktion. Om man istället väljer ett tränsbett så kan hästen öpnna munnen o komma ifrån dess böjande verkan vilket den inte kan med kapsonen då du ger en väldigt tydlig signal till nacken att den ska böja sig.
Att sätta på en grimma o tro att man får samma effekt av den är avigt! De får man inte! Grimman e för det första mjuk o för det andra så kanar den när du tar i bara den ena tyglen o ringarnas placering är även längre ner. Förstår inte hur du menar när du säger att bara för att den är gjord med ett fast nosjärn eller i kedja att den är till för o hålla in nosen?! Förklara gärna ditt resonomang runt det!

Som longeringsverktyg behöver man inte heller använda den till o hålla in nosen. När jag longerar min häst så gör jag det i en ledad kapson med kedja i o longen i mittringen, inga inspänningar som håller in huvudet! Varje gång jag tar i longen inverkar jag ju således på nacken på hästen o ber den ställa innåt i nacken, inte heller här förstår jag resonomanget om att den håller in nosen! Men förklara gärna hur du tänker....

Hur resonerar du i samma fråga kring sidepull? (Ett huvudlag jag har väldigt motsägande erfarenheter av).

Muninntrollet skrev:
Håller med tidigare inlägg och tycker det är helt rätt det du säger om att när bakbenen kommer "rätt" så brukar även huvudet göra det. Kapsonen är bra för att hjälpa till böjningen, så att bakbenen också kommer rätt. Jag kan inte komma ihåg någon gång som jag har behövt ta uppresande tygeltag på min häst

Det där har lite och göra med hur långt man har kommit i utbildningen. För givetvis så är det bakbenens position dvs graden av samling som ger huvudet dess position men när man kommit en bit på vägen och hästen jobbar på bra i ngt högre samlingsgrad så händer det ibland att hästen tenderar att dyka lite, lite innan tex en rörelse eller i en hörnpassering el dyl. Vilket ofta beror på att den tappar lite bjudning för att lata sig lite. Och då behöver man vara otroligt snabb och driva på precis innan det händer och ev förstärka med ett litet uppresande tygeltag för att säga nej. Men detta fenomen uppstår inte förräns man kommit lite högre och börjat med lite mer finlir. Under den första biten av utbildningen så uppkommer inte fenomenet.
Och då pratar jag inte om att man rider i för hög form mot vad hästen klarar av utan bara om den "finjusterings-ridning" som blir när man kommit steget efter att hästen bara går i form.

Finner motsägelser i inlägget. Kapson är gjord av järn för att vara stark. Bettet förutsätter du ska användas med styrka. Liksom fel antaganden.
Armens ridhandbok beskriver kapsonens användning.

Är inte bettet man har i hästens mun också gjort av järn?

Jag får iaf bäst effekt av en mjuk kapson på min häst. Ställning i nacken. Det enda jag inte får till med kapsonen utan behöver bett till är avslappning i hals och mer sökning mot bettet så man kan jobba mer i framåt-neråt.

Ser man på den lilla bilden brevid så ser det inte så imponerande ut. Men det är kanske bra i barockridning.
Jo ett bett är av järn. Och har ännu inte överträffats i material fast det har provats med mycket annat. Men ingenstans så står det skrivet att man ska dra så hårt i tygeln att bettet åker ur munnen. Det är ett stort övervåld. Måste man ta samma kraft i en kedja över nosryggen så är det och kraftigt övervåld.
Sen undra jag vad ni menat med ställning och böjning, har skrivits om på en annan tråd. Är böjning det samma som att ta in nosen, ja då har ni rätt i att kapsonen är bra. Är böjning det att hästen böjer ända från nosen till svansroten så är andra saker bättre. Den böjningen sitter inte i nacken.

Sidepull kan inte skade hästen i munnen och måste ses som ett bättre alternativ.

Bilden till vänster visar alla våra (mina och hästens) tillkortakommanden. Och visar också kapsonens tillkortakommande. Jag kan inte få se en bild som visar detsamma på dig och din/a häst/ar? Eller kanske du inte vågar stå för dina åsikter?

Precis som jag skrev kan kapsonen på min häst inte ge sökning framåt-nedåt på samma sätt som ett bett (på bilden rider jag bara på kapson och hästen är riden i 4-5 månader..). Den ger dock ställning i nacke och ger lösgjordhet på det sättet. Om nu kapsonen är bra till att ta in nosen, varför gör inte min häst det på bilden....?

Varför tror du man måste ta kraftigare i en kapson än i ett bett?

Ställning i nacken visas genom att ganaschvinkeln på en av hästens sidor blir mindre och ökar på den andra sidan. Böjning är en jämn böjning från nacke till svans.

Eftersom jag är helt grön på unghästar och endast ridit hästar på träns, blev jag förvånad över hur skarpt sidepullet verkade vara. Det kan givetvis vara en kombination av nya sinnesintryck för hästen och ett gott betyg åt att hästen var lydig, men jag upplevde snarare den veckan jag testade sidepull att hästen blev "spak"?

En engångsföreteelse säkert, men jag är fortfarande lite förbryllad. Kapson har jag aldrig testat.

Har ni andra, eller Redhorsefarm, några funderingar kring detta? Sidepull kontra kapson kontra träns?

Är den hästen tränad med repgrimma? Riden med repgrimma? Kanske kapson?
Din beskrivning tyder på tidigare erfarenheter. En häst bör inte skilja på grimma eller ett sidepull så där bara av sig själv. Inget verktyg är skarpare än vad den används till. Antar att det också gäller kapson. Men då måste man gå tillbaka till varför kapson finns. Varför uppstod behovet av ett järn över nosryggen för att dra in nosen? Användes inte hårdheten hade den inte varit där. Varför sitter tygelinfästningen där den sitter?
Att rida med kapson är nästan som att smäcka flugor med kolven på en hagelbössa, (vänd på den och tryck av). När det räcker med en vanlig flugsmäck för 10 kr från Rusta.
Fel beväpning för saken.

Inte vad jag vet.

Den troligaste förklaringen ligger väl i mina händer. :o Antingen var jag för hård eller så kände jag sämre själv hans responser.

(Fotnot: hästen var jättetrevlig att rida på kapson, jättelydig, lydde minsta lilla darr på tygeln, det var just det som gjorde mig misstänksam)

I tidigare inlägg har du inte ridit i kapson, i nästa så är han jättetrevlig i kapson. Sitter du och driver med oss?

Oj, förlåt, jag menade SIDEPULL! (Jag har aldrig ridit på kapson. Har däremot lånat ett sidepull en vecka på förra hästen)

Demensen slår till på gamla tanten. ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 467
Senast: IngelaH
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 789
Senast: Badger
·
Dressyr Jag har läst otaliga trådar här på forumet och har ofta sett inlägg där folk ska förklara hur de rider en stel/ knepig häst i form. I...
2
Svar
30
· Visningar
8 203
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar