Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här dagen kan man väl sammanfatta rätt enkelt. Jag har ridit.

På förmiddagen var det programridning och jag var i stallet i god tid. Jag brukar vilja vara det för då hinner jag borsta hästen noga utan att behöva skynda mig. Jag knoppade inte tinkern utan hon fick gå med utsläppt frisyr. Anledningen är att hon har ganska kort och tjock man på båda sidorna så det går inte att knoppa snyggt och det går inte att fläta fint heller.

Jag vet inte riktigt varför jag tävlar egentligen. Nivån på ridningen sjunker ju långt ner i skoskaften under en programridning. Det känns som om jag glömt allt och jag blir spänd i axlarna så de åker upp. Det blir inte ett dugg bra.

Jag har ju ridit samma program en gång tidigare med den hästen och min förhoppning var att slå den poängen. Det lyckades inte. En poäng mindre fick vi och jag känner mig obildbar. Borde jag inte ha lärt mig rida bättre på ett halvår? Man kan väl i alla fall säga att det blev mer ojämna poäng den här gången med 7 eller 7,5 poäng på fler punkter än förra gången, men det generella resultatet blev ju ändå lägre. På en punkt förbättrade vi t.o.m. från en 5a till en 7a jämfört med förra gången men det hjälpte ju inte mycket. En sak som jag funderar över är varför jag fick olika poäng på momentet "ta tyglarna - mellanskritt" på dessa två ritter. Någon kommentar finns inte på protokollen. Hur gör man för att få bättre poäng där?

Vinnaren i klassen blev en tjej som red en fjordkorsning som levde rövare på framridningen med bakutsparkar, så det var lite otippat. Hon vann överlägset dessutom med drygt 68%. Tvåan var vad jag förväntat mig. Den hästen är en klippa i dressyren och hon som red är bra även om hon inte ridit den hästen så mycket, så vitt jag vet. Jag red själv den hästen i våras vid en tävling och bättre resultat än med den har jag inte fått någon gång. Hade den ritten varit idag hade det varit jag som kommit tvåa, men nu var det inte så.

Efter tävlingen åkte jag hem en vända innan jag åkte till friesern. Hon började ganska spänt även idag och var tittig men det släppte allt eftersom och på slutet kändes hon rätt fin och avspänd. Då kände jag att vi kunde börja kommunicera. När vi skrittade hemåt över gärdet, small det i skogen då någon jägare fyrade av och hon hoppade till. Annars var det väl inga missöden direkt, men jag är fortfarande osäker på om hon är rätt häst för mig. Hon är ju supertrevlig och social i stallet och jag gillar henne så jag vill ju att det ska vara det, men det här med att hon är så spänd i början av ridningen är lite jobbig. Men hon står i alla fall som ett ljus när man sitter upp och går inte förrän men ber henne gå.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 573
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 703
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inget blir bättre. Jag fortsätter att vara apatisk, likgiltig och slö. Boendestödet påminde mig igår om varför jag köpt mitt hus (och...
2
Svar
21
· Visningar
2 647
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Längd på spårlina

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp