Ridhusrädd

FailGirl

Trådstartare
Hellu! .

Har för en vecka sen fått ett Varmblods Sto på 13 år. Hon är rädd inne i ridhuset, Har varit därinne nu, tre/Fem gånger, Longerat och gått. Hon vägrar också gå in i Duschspiltan, Ska prova backa in henne, Men .. Har ni några förslag över hur jag kan göra? Innan någon blir skadad, Igen. (Hon trampade på mig i måndags, Skrapade upp benet..) . Hur ska jag göra? .

Sv: Ridhusrädd

Har du provat låta henne vara och landa i sin nya miljö innan du börjar hålla på med henne och ta henne runt på massa olika platser?

Ja, hon har stått tills torsdags, då började jag 'visa' henne runt, Smålongerade och gått promenader..

Släpp henne lös i ridhuset och se vad hon hittar på. Många hästar är nervösa inne i ett ridhus om de inte är vana vid det till en början. Stressa inte. Du har ju bara haft henne en vecka. Låt henne landa, ta itu med problemen i duschspiltan senare. Många hästar tar tid på sig att landa ordentligt och kan vara väldigt olika sig hur de var när man provred dem hos säljaren för att sedan långsamt bli sig själva igen.

Kan inte släppa henne lös ;/ (Ridhus port är öppen på sommaren. Pga värmen) .. Ska låta henne stå lite till då? . Kan försöka be någon stå vid porten som är öppen och inte låta henne springa ut ..

Ta det lugnt och rid ut ett tag istället med sällskap och ta ridhuset när hon litar mera på dig. Jag tror problemet med duschspiltan och ridhuset löser sig av sej självt när ni lär känna varandra mera.

Det är aldrig riktigt bra tycker jag att börja bråka med ny häst om sånna saker såpass tidigt, man behöver inte ta tag i allt det första man gör. Ni ska väl förhoppningsvis vara tillsammans en väldigt lång period och då är det ingen mening att stressa fram med sånna saker som inte är livsviktigt.

Fungerar hästen att duscha utanför spolspiltan och kan hästen gå fram bra ute med sällskap eller ensam och ev. vara i paddocken så tycker jag du ska avvakta lite med att börja en kamp med hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Hon går in i spolspiltan nu, ;3 . Hon beteer sig som hon gjorde i sitt förra hem. Gosig och så . ;P . Tror det börjar lugna ner sig lite nu . De nya blir de gamla m.m ;)

Va bra att det börjar lösa sig - jag tänkte precis hålla med iNHALE och worthless, men då skickar jag inget mer än lyckönskningar till den nya hästen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka