Ridhus av glas?

Sv: Ridhus av glas?

Nackdelarna med plåt tak är:
*fult
*passar inte in med resten av byggnaderna
*låter så hemskt när det regnar/haglar (Är nog inte bättre i ett glashus)
*har en tendens att släppa efter ett par år (Hållbarhetsmässigt är det nog ingen skillnad.)

Fördelarna med ljust tak är:
*ingen onödig elförbrukning
*bättre belysning
*passar in med resten av omgivningen
*håller längre

Det kommer bli ohyggligt dyrt att bygga tror flyinges gick på 17miljoner.
Öppen nock är ett måste och en fläckt förslår inte och så drar den mycket ström och låter högt.

Trähus med ljusgenomsläpplig plast är nog lämpligast.

Vica;7865961[B skrev:
svea[/B] Men du tycker inte att det är jobbigt att tvätta fönster hemma? Det man kan göra (som hennes gubbe stolt kom på härom veckan) är att man går på med högtryckstvätten på fönstrena, blev skinande rent! :bump:

Jo, det är jobbigt. Och då har jag bara fyra fönster. Och jag tror inte att det blir mycket bättre om jag släpar in högtryckstvätten i min lilla lägenhet heller! :D

KL

Här är bilder på Halmstads glasridhus som det såg ut! Som andra skrev så har jag också för mig att de haft diverse problem där.

http://www.halmstad.se/prod/halmsta...c5c60d7cf0240d7cc1256c6f004b47bf!OpenDocument

Tackar! :bow:

Slänger in en bild på ridhuset där jag har mina hästar uppstallade... Väldigt ljust och fint !

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05010000-05019999/640x480/5013681.jpg

Oj sicken lyx! :love: Du har ingen invändig bild eller kanske en skiss eller så?

Det är inhyrda glasputsare som sköter den biten... Ridhuset är helt ok på sommaren men på vintern iskallt, dessutom snöar det in då nocken är öppen så man kan nästan lägga skidspår på medellinjen :)

är det praktiskt möjligt att bygga ett ridhur som är 40m brett??? finns det takstolar som klarar den bredden utan stöd i mitten så att säga???

Har tävlat i Halmstads ridhus. förutom problem med att det blev varmt på sommaren, var det jobbigt med alla solkatter och skuggor som blev. Detta var sommar halvåret, kom erinte ihåg exakt..

Laholms ridhus är 44x70 m. Så visst går det att bygga så brett.

Ina Karpe har gjort om ett växthus till ridhus, hon har haft verksamhet där i många år. Nu rider man ju inte där mitt i sommaren för då är alla träningar ute, men resten av året går det jättebra.

Moderna växthus finns i plast, och blir det för varmt i ett växthus kalkar man ju glasen.

upp till 40 meter är det många som har men det är nog inte billigt.

upp till 40 meter är det många som har men det är nog inte billigt.

Jag tror inte att något ridhusbygge är särskillt billigt heller. Men som sagt, hon vill så gärna att allt ska gå i samma stil..

knappen

Börjar även fundera på om man kanske skulle kunna ha bara som ett slags "altantak" (ni vet, de där isolerade plastskivorn (namn)) och kanske en kortsida av något starkt glas samt lite fönster på långsidorna?

Att hon inte bygger ridhuset i lite funkisstil?! :idea: Hon kan ju köpa tex färdiga gjutna element och få en putsad yta och kombinera det med stora fönster. Det är säkert lite dyrare än glasridhus och definitivt dyrare än plåt, men det blir ett väldigt stabilt, tyst och hållbart ridhus. Underhållet av putsen har hon naturligtvis, men det har man med ett ex trähus och ett glasridhus måste väl rengöras då och då för att se bra ut.
Grundarbete/underlag är ju samma kostnad och stod väl för runt 500- 700 000 bara det när vi kollade och då hade vi varit återhållsamma.:crazy:
Jag tror att luften blir bra där inne under förutsättning att man har vettig ventiltion naturligtvis, men det är en tröghet i sten som gör att det är lite svalare på sommaren och varmare på vintern, som ett stenstall. Varför inte sätta in en rad i taknocken med öppningsbara fönster, det blir både ljus och naturlig ventilation förresten :idea: ?
Om jag bygger ridhus så småningom kommer jag nog att försöka satsa på detta. Tycker att det är kul med någon som inte snöar in på det traditionella plåt eller träridhuset utan har lite öppet sinne och tänker inte bara på det praktiska utan ser det estetiska också. :bump:

Lånar min egen knapp ang stenridhus.
Det nyare ridhuset som är byggt i återvunnet tegel i Halmstad är ju väldigt vackert, bla har det fått arkitekturpris, men det är ganska mörkt tycker jag. Det hade behövt mer fönster definitivt. Däremot har jag ingen uppfattning om hur det är med luften där inne. Jag var där i somras när det var riktigt varmt ute och då kändes det svalt, men det var inga som red där inne så jag vet inte hur det blir med ett antal hästar som svettas. (Alltså inte för att jag tycker att man skall rida inne i ett ridhus när det är vackert väder. Det mer för att jag är nyfiken på luften generellt) Någon som har ridit i det?

Att hon inte bygger ridhuset i lite funkisstil?! :idea: Hon kan ju köpa tex färdiga gjutna element och få en putsad yta och kombinera det med stora fönster. Det är säkert lite dyrare än glasridhus och definitivt dyrare än plåt, men det blir ett väldigt stabilt, tyst och hållbart ridhus. Underhållet av putsen har hon naturligtvis, men det har man med ett ex trähus och ett glasridhus måste väl rengöras då och då för att se bra ut.
Grundarbete/underlag är ju samma kostnad och stod väl för runt 500- 700 000 bara det när vi kollade och då hade vi varit återhållsamma.:crazy:
Jag tror att luften blir bra där inne under förutsättning att man har vettig ventiltion naturligtvis, men det är en tröghet i sten som gör att det är lite svalare på sommaren och varmare på vintern, som ett stenstall. Varför inte sätta in en rad i taknocken med öppningsbara fönster, det blir både ljus och naturlig ventilation förresten :idea: ?
Om jag bygger ridhus så småningom kommer jag nog att försöka satsa på detta. Tycker att det är kul med någon som inte snöar in på det traditionella plåt eller träridhuset utan har lite öppet sinne och tänker inte bara på det praktiska utan ser det estetiska också. :bump:

:bow: :bow: :bow:
Du har väldigt bra och konkreta tips! Ja, visst är det lite roligare med ett "annorlunda" ridhus! Vi har spånat lite om det där med fönster i taket och hennes gubbe stödjer idén. Nu har hon även anammat planen om att bara ha glasväggar på kortsidorna eller på en långsida(Jag själv gillar det där med att ha en hel långsida med fönster).

Plåt rostar och låter så hemskt så det var inte ens att tänka på enligt hennes gubbe. Och som sagt, pengar har ju aldrig riktigt varit ett problem om man säjer så.. *inte avis alls*

Du har ingen skiss på hur du skulle vlja ha det eller så? Lättare för alla parter att slippa fantisera om hur man menar.. :angel:

TACK för tipset! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 610
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 838
Senast: Zamira
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka