L

lemonadsaft

Jag har ett sjuårigt halvblodssto som är väldigt seg i munnen, har aldrig suttit på en så hård häst förut. Hon är mjuk och villig att svänga, men såfort jag ska stanna ner från etc skritt,trav,galopp så kör hon upp huvudet och tar bettet.
Det hjälper inte att totaldra i tyglarna, man sliter bara av sig fingrarna.
I galoppen är hon omöjlig, galoppsprången är stora som radhus. Det är omöjligt att gå in på en volt, då går vi omkull.. :cry: Hon kanske låter som en speedad häst, men så är inte alls fallet. När man ska börja trava/galoppera tar det minst 10 sek innan hon lyssnar.

Sv: Ridhjälp

Du måste inte dra i tyglarna för att få hästen att stanna. Prova att höja handen, rakt upp, några centimeter. Det brukar fungera.

Immer

ja har också en sån.. han är väldigt stark. men det är bara att träna. när jag skrittar på långtygel brukar jag träna på att stanna med enbart sätet, han brukar lyssna bättre då i trav och galopp. höjja handen funkar också om han inte stannar när man ber honom om det.

Immer: Såklart att jag inte drog/slet i tyglarna när jag först red hästen, Och jag höjer dem alltid när jag gör halt, men hon stannar ändå inte... Tack ändå. :)

All ridning ska egentligen gå ut på att hästen bär sig själv. Så hänger hästen i munnen så är det en indikator att den inte gör rätt...
Men tänk på att DU inte använder handen för mycket, du ska kräva av hästen att den ska arbeta utan att du ska behöva få tyngd i handen. Detta tränar du genom
självdisiplin (hur mycket använder du handen och varför gör du som du/hästen gör med handen då hästen lägger tyngden i handen, tänk på att hästen är som en öppen bok, gör du fel-blir det fel)
Träna övergångar, reaktioner för skränkeln, osv

Att jag svarade som jag gjorde beror på att du skrev som följer:

Det hjälper inte att totaldra i tyglarna, man sliter bara av sig fingrarna.

Jag har ännu inte ridit en enda häst som det inte gått att stoppa genom att höja handen....

Immer

Hej! Riktigt sådana problem som du har har jag inte haft, men jag hade satsat på följande. Låna olika slags bett från kompisar och prova hur hästen reagerar, kanske inte har ett bett som passar din häst. Sen kan du ju träna om hjälperna genom att börja om från början en aning. När du rider på volten kan du ju träna på gångartsbyten och att "rida in i väggen", dvs att du riktar in på att sakta av i hörna eller mot långsida så att hästen tvingas att sakta av samtidigt som du naturligtvis gör hjälperna. Se om det ger resultat om du gör liknande övningar och sedan gå tillbaka till "vanlig ridning" efter ett litet tag. Man måste ju försöka i alla fall!

Låter som om hästen inte alls är uppmärksam på ryttaren eftersom problemet både är avsaktning och igångsättning. Mitt råd är att träna övergångar HELA tiden, börja med en övergång i taget dvs halt till skritt, skritt till trav, trav till galopp och likadant med avsaktningar. Om det inte fungerar i halt till skritt kommer det inte att göra det i övriga gångarter heller. Skritta t ex tio steg, gör halt, skritta tio steg osv, gör det tills det fungerar. Går inte det ta en ledare till hjälp på marken och se till att hästen reagerar på små hjälper bums! Har själv haft problem av samma slag och fått hjälp av min tränare att göra så, nu fungerar det i alla gångarter ( efter ca ett års träning).Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Linja
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 120
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30