Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
När jag ska svänga min häst åt ex. vänster tittar jag åt det håll jag ska med hela kroppen på så vis hamnar sittben och vikt rätt, jag leder lite med vä. tygel och trycker till lite med hö skänkel något framflyttad. När hästen fått kläm på det räcker det att "titta" åt det håll man ska.
Jag fick en aha-upplevelse nyligen då min tränare sa att jag ska placera mina axlar där jag vill placera hästens framben, höfterna för bakben och magen tittar dit vi ska! Och plötsligt håller hästen voltspåret perfekt i öppna och sluta både utåt och innåt!
Att svänga för höfterna och sitsen är bra att göra varje pass medan man skrittar fram på långa tyglar för att kolla sina sitshjälper!
Sen somsagt är det viktigt att forma yttersidan för ytterhjälperna vid alla svängar och volter och böjar så ytterbog eller rumpa inte smiter iväg!
ska du svänga till höger så lägg mer vikt på höger sittben, hö skänkel intill hästen och vänster skänkel är drivande. Alltså du flyttar hästen för vänster skänkel. Dålig på och förklara men men. Blivken ska vara åt höger också, då kommer vikten ofta rätt aoutomatikst
Kropp & Själ
Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.