Skreppur

Trådstartare
Är nybörjare, och skulle vilja ha svar på detta som jag undrat över ett tag. Hur använder man sig av vikten och skänklarna när man svänger,

Vänster?
Höger?

Har hört lite olika, så jag blivit förvirrad och vill ha ett korrekt svar :bump:

Sv: Ridhjälp

när du använder skänklarna så ska du ju iaf använda höger skänkel om du ska åt vänster och tvärtom!

ja lite så.. hmm vet inte riktigt vikthjälper, kanske att du lutar dig lite bakåt när du ska göra halt, ehh.. ja vet faktiskt inte :o

ska man rida till vänster sitter man mera på vä sittben, å ska man till höger sitter man mera på höger

När jag ska svänga min häst åt ex. vänster tittar jag åt det håll jag ska med hela kroppen på så vis hamnar sittben och vikt rätt, jag leder lite med vä. tygel och trycker till lite med hö skänkel något framflyttad. När hästen fått kläm på det räcker det att "titta" åt det håll man ska.

Jag fick en aha-upplevelse nyligen då min tränare sa att jag ska placera mina axlar där jag vill placera hästens framben, höfterna för bakben och magen tittar dit vi ska! Och plötsligt håller hästen voltspåret perfekt i öppna och sluta både utåt och innåt!

Att svänga för höfterna och sitsen är bra att göra varje pass medan man skrittar fram på långa tyglar för att kolla sina sitshjälper!

Sen somsagt är det viktigt att forma yttersidan för ytterhjälperna vid alla svängar och volter och böjar så ytterbog eller rumpa inte smiter iväg!

ska du svänga till höger så lägg mer vikt på höger sittben, hö skänkel intill hästen och vänster skänkel är drivande. Alltså du flyttar hästen för vänster skänkel. Dålig på och förklara men men. Blivken ska vara åt höger också, då kommer vikten ofta rätt aoutomatikst

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 117
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar