Ridhjälm till Island

Hovkrats

Trådstartare
Hej! Tänkte att det vore lämpligast att fråga här i Islandshästforumet om detta ;)
Jag ska iväg till Island och sommarjobba på turridning i Island och har köpt nya skor, tvättat alla ridkläder noggrant ett par gånger och nu funderar jag kring ridhjälmen. Ridhjälmar är dyra och det är svårt för mig att hitta en bra ridhjälm som passar mitt knasiga huvud så jag funderar på att ta med min egna Lamicell av plast.
Ska jag rengöra med Virkon S? Eller kan jag använda en stark sprit bara? Ska jag rengöra hela hjälmen dvs att jag även insida?
Jag ska fråga personen som har hand om mig därborta, men ville bara checka läget först.

Ifall om det är något annat bra att veta med att ta med saker till Island så vore jag tacksam! :)

Jag åker till Island nu på torsdag och körde Virkon på säkerhetsväst, boots och hjälm. Jag har också plasthjälm som jag sprutade Virkon S på på utsidan och insidan. Hjälmen har ett avtagbart "foder" på insidan som jag tog bort och blötlade i Virkon S ett par timmar - så även insidan ska rengöras. Blir inga fläckar trots att lösningen är rödfärgad. Jag har hört att man inte får ta med använda handskar in till Island överhuvudtaget så jag har köpt nya. Jag tog också ett foto med mobilen på förpackningen på Virkon S att visa upp i tullen om det skulle behövas :) Ha en bra sommar!

Pratade med tullpersonalen på flygplatsen när jag åkte dit och han som var där då sa att man bara fick ta in saker (främst läder) om man hade giltigt intyg på att det var decinficerat.
Jag hade ny hjälm, nya skor & nya handskar, så det spelade ingen roll för mig, men är ändå intressant att ha koll på.

Har dock inte lyckats få något helt säkert svar på det.

Hej! Tänkte att det vore lämpligast att fråga här i Islandshästforumet om detta ;)
Jag ska iväg till Island och sommarjobba på turridning i Island och har köpt nya skor, tvättat alla ridkläder noggrant ett par gånger och nu funderar jag kring ridhjälmen. Ridhjälmar är dyra och det är svårt för mig att hitta en bra ridhjälm som passar mitt knasiga huvud så jag funderar på att ta med min egna Lamicell av plast.
Ska jag rengöra med Virkon S? Eller kan jag använda en stark sprit bara? Ska jag rengöra hela hjälmen dvs att jag även insida?
Jag ska fråga personen som har hand om mig därborta, men ville bara checka läget först.

Ifall om det är något annat bra att veta med att ta med saker till Island så vore jag tacksam! :)
Enligt Isländska tullen måste ALLA använda ridkläder vara desinficerade vilket ska intygas av veterinär (dvs det räcker inte att tvätta hemma eller använda virkon-S själv) Det finns att läsa om på deras hemsida: http://www.customs.is/default.asp?cat_id=301

Jag blir lite orolig när folk inte kan läsa innantill. Och när inte islandshästmänniskor kan respektera Islands absolut unika förutsättningar (med sina möjligheter och problem)

Liknande trådar

Utrustning Jag ska åka till Island väldigt snart. Min hjälm har inte blivit använd eller varit i någon kontakt med hästar sedan mitten/slutet av...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Nora
·
Islandshäst Någon som har gjort det (eller bara har lite koll)? Syftar då inte på Sverige heller, utan någon som jobbat utomlands, i nåt annat land...
2
Svar
25
· Visningar
5 616
Senast: zassoo
·
Islandshäst Jag funderar på att köpa en klippmaskin, Moser Avalon. Anledningen är att jag har svaga handleder, orkar inte hålla en traditionell...
Svar
8
· Visningar
1 864
Senast: cowgirl73
·
Islandshäst Jag har varit på turridning med islandshäst av en tillfällighet. Jag och en grupp ovana deltagare. Ledaren var noggrann och gick...
Svar
15
· Visningar
2 654
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama