Ridhistoria

D

DancingQueen

Jag vill ganska bestamt minnas att jag vid ett eller annat tillfalle hort att en av de svanska ryttarna vid ett stort masterskap i borjan av 19 hundratalet fick en medalj av hogre valor borttagen pga att han inte hade ratt militar rang. Ehrengranath ploppar ilsket upp i huvudet men kanns inte ratt alls.
Jag kan heller inte komma ihag de exakta omstandigheterna men jag inbillar mej att det var i dressyr, darfor postar jag har.

Om nagon har kan komma med lite upplysande detaljer vore det super!

Sv: Ridhistoria

Det var vid OS i London år 1948 som det svenska dressyrlaget blev fråntagen sin guldmedalj efter att fransmännen lämnat in en protest. Orsaken var att "då Gehnäll Persson som underofficer inte ansågs berättigad att starta i olympiska sammanhang" (Den svenska hästen i arbete och sport, 1959).

Tillägg: Hittade detta på Wikipedia, dock vet jag inte den ursprungliga källan:

"Vid dressyrtävlingarna för lag segrade det svenska laget tämligen överlägset. I laget ingick fanjunkaren vid K4 Norrlands Dragoner Gehnäll Persson. Eftersom de olympiska reglerna för ridning då var att man måste vara officer, konstituerades Persson till fänrik under spelen och återfick sin ordinarie grad, fanjunkare, vid hemkomsten. Detta fick till följd, att det svenska laget ett år senare diskvalificerades och fick återlämna guldmedaljerna."

Senast ändrad:
Sv: Ridhistoria

Jag har faktiskt en i min familj (min mammas mosters sambo...) som nekades att rida i hopplaget under OS 1952, just för att han inte hade rätt militär grad.

Antar att förklaringen till det är just att de blev fråntagna medaljen under föregående OS, de ville väl inte chansa... :(

Intressant tråd, detta! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka