Cilva

Trådstartare
Har en Torsion Standard med den gamla ullpadden som inte längre verkar säljas. Problemet är att det på min breeeda ponny så blir det väldigt brett och därmed svårt att sitta i sadeln. Det funkar bra att rida ut men vid dressysridning så får jag ont i höfterna, dessutom är det anatomiskt omöjligt att vrida om låren och få en riktigt bra sits.

Bomsadel måste jag förmodligen specialbeställa om jag vill ha en. De sadlar som kan tänkas vara tillräckligt breda är för långa (westernsadlar). Måste spara ihop pengar för det projektet.

Så nu har jag börjat fundera på en barbackapad eller ridgjord. De barbackapaddar som jag sett kostar enligt mig onödigt mkt då jag ju har en sadel att rida i om jag vill. En ridgjord är ju billigare och förmodligen smalare att sitta i/på el vad det nu kan bli med en ridgjord :).

Är inte så orolig över att det kommer att trycka på ryggraden/manken, ponnyskrället har i princip ingen manke och ryggraden sitter inbäddad mellan rejält med muskler. Frågar är ju då om man får en helt galen sits i en ridgjord. Letade lite i gamla trådar och en del skrev att man måste sitta bakom gjorden och att man därmed hamnar i stolsits. Varför kan man inte sitta mitt på gjorden? Får man blåmärken av stigläderfästena eller blir det bara allmänt obekvämt?

Tips på bra och prisvärd ridgjord mottages tacksamt.

Sv: Ridgjord

Kan hålla med om stolsitsen. Jag får då i a f stolsits när jag rider med den, men det har inte hindrat mig från att använda ridgjord ganska mkt.

Att sitta PÅ gjorden blir ju rätt knasigt eftersom den kanske är 10 cm bred och har uppbyggda bossor upptill.

För lite skogsluffning så duger det ju i krig, när inget annat finns som passar. Om man inte vågar rida helt barbacka då. Jag har brukat använda typ en gelsits under ridgjorden så jag har nåt som skyddar hästens rygg från min beniga bak, så det kan jag tipsa om.

Sv: Ridgjord

Blir det väldigt mkt stolsits, så där så att man sitter och kämpar med att dra bak skänklarna? Problemet jag vill åt är ju stolsitsen som jag får i Torsionen men framförallt höftontet.

Våga rida barbacka är inget problem men ibland saknar jag nåt att ha fötterna i och som gör att jag inte vispar runt med mina hälar allt för mkt.

Var har du köpt din gjord?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka