Ridfråga om inner eller yttertygel

alazzi

Trådstartare
Nu har jag ridit en del lektioner för min tyska tränare och det finns ju en del skillnader i hur man resonerar. Denna tränare, precis som en annan utländsk tränare (båda är av en äldre generation), lär ut att man ska använda innertygeln vid ridning. Inte bara som ställande utan det var en tygel som skulle användas också.

Är detta en genarationsfråga? Lär yngre tyska killar ut en annan ridstil?

Vet ni fler tränare som lär ut att man även "får" rida med innertygeln? Och inte bara sträva efter att man rider hästen utifrån och in som jag under alla mina engelsk år har lärt mig?

Jag har inte ridit för så många svenska tränare, bara AJ, PL, PL, MSF och NM. Ingen av dem har pratat om att använda innertygel mer än som ställande. Sen har jag ridit för ett gäng engelska tränare och innertygeln har varit "helig". Den fick bara vara ställande.

Senast ändrad:
Sv: Ridfråga om inner eller yttertygel

Hur menar han att man ska använda innertygeln då? Använder den gör man väl till ställande, böjande, ledande ("visar vägen) och för att hjälpa innerbogen när så behövs. Kan du inte förklara lite mera?

Lyftande vid galoppfattningar och det har jag inget problem med, så har jag ridit tidigare.

Men just i volter och vid riktningsbyten så har jag fått använda innertygeln att styra med och det är jag inte van med. Han ville att jag skulle slacka på yttern och bara köra neckreining med den.

Och den första tränaren ville också att man använde enbart innertygel, ytter skulle inte användas alls.

Hmmm.... Det är väl mest bara i början av utbildningen man använder innertygeln på ett sånt tydligt sätt. Och yttertygeln kan ju i och för sig behöva vara slack så inte hästens ställer sig fel, men det beror ju på hästen, utbildningnivån och tillfället tycker jag. Hur menar han att man ska rida enhändigt då, med ledande inner tygel och utan yttertygel (neckrein)?

Halloj,
Inget konstigt. Det finns svenska tränare använder innertygeln beroende på vilken rörelse/ridväg som skall till.
Kolla tex på ME:s video, visas mycket tydligt under voltarbete.
mvh Eva

Jag har inte sett hennes video och jag har inte tränat för henne.
Jag undrade ju bara om det fanns fler tränare som lärde ut så, inte att jag tyckte det var så himla konstigt. Mest om det var en generationsfråga eftersom de två tränarna som jag ridit för har varit av det gamla gardet.

Ren slump kanske.

Vem är ME? PM:a mig gärna!

Ja, olika tränare har olika metoder men grundteorierna och målen brukar vara desamma. Därför är det ganska lärorikt att rida för många olika för man får många verktyg. Dock kan det kännas lite förvirrande ibland. Har ingen aning om huruvuda detta kan vara en generationsfråga, men troligtvis så skiljer sig dagens w-ridning en del från tidig. Tänket och metoderna utvecklas ju. Fast därmed inte alltid sagt att det är bättre metoder idag....Å inte tvärt om heller förresten.....Man får försöka hitta det som passar bäst för en själv och hästen.

Förnamnet är Mia.

Jag är nöjd med den tränaren som jag har idag. Tycker att han är duktig på att lära ut och han är enormt kunnig.

Han rider hästen enhändigt och fixar det snyggt redan nu trots att hästen är lite grön. Då och då får han ta tag i innertygeln och hjälpa hästen lite.

Skulle tro att många tyska tränare har en enorm erfarenhet, westerridningen här är stor. Man har mycket fina träningsmöjligheter och hästmaterialet är bra. Har inte sett någon som rider på en häst som är mindre lämplig.

Jag får ju våta drömmar bara av att komma till ridhuset och se andra träna :o :)

Jag blev lite nyfiken på hur den här tränaren gör med yttersidan, främst ytterbog, när han svänger m m.
Du har inte lust att fråga hur han gör för att undvika att ytterbogen flyter ut?

När jag tränar använder jag mig av mycke inner tygel... använder den att visa vägen med när det är oerfarna ryttare/hästar som håller på att lära sig syra med sätet. annars så används inner tygel till att "fixa formen" på hästen... invecklat att beskriva kortfattat. Men svaret är JAG använder inner tygel i min egen träning och mina elevers träning och har fått mycke bra resultat sen ja började träna på det sättet.

Ytter tygel kan vi använda för att "rädda bogen" och hästen vill skuta ut sin bog eller över böjja sig. Även sänka farten i ytter tygel under utbildning.

_Eva_ skrev:
Halloj,
Inget konstigt. Det finns svenska tränare använder innertygeln beroende på vilken rörelse/ridväg som skall till.
Kolla tex på ME:s video, visas mycket tydligt under voltarbete.
mvh Eva

Ok, nu vet jag vem hon är.
Vart får man tag i videon?

Tumbleweed sålde den tidigare men den finns inte kvar i sortimentet på hemsidan.

Halloj,
Hör av dig till henne direkt. Inga problem att få tag på videon den vägen. Du hittar henne ganska lätt via nätet skulle jag tro.

mvh Eva

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka