Rider ni med handhäst?

Sv: Rider ni med handhäst?

Varför jag rider med handhäst är enkelt, jag har ett sto som inte kan vara ensam. Så istället för att binda fast henne inne i boxen får hon följa med, och hon tycker det är så roligt. Det är en stor skillnad på henne efter att man tagit en ridtur än efter hon stått fastbunden inne i boxen (enda som hjälper, annars river hon både stallet och hagen) och skulle nåt hända då släpper jag henne, hon springer hem då.

Lathet behöver det inte alls vara.
Jobb + motionera 3 vuxna hästar + arbeta en unghäst tar tid också. Då är det smidigt att kunna köra ihop det!

Hästen jag brukar rida när jag har handhäst är en riktig klippa. Trygg som få (blivit rädd en enda gång på fyra och ett halvt år) och väldigt lättmanövrerad. Handhästarna jag haft har varit unghäst (utan problem, den vill vara med vuxna hästen och har fullt upp med att hänga med på allt spännande) och min tävlingshäst (det är den som blir för pigg ibland).
Rider på otrafikerade vägar i skogen. Risken för olyckor känns pytteliten.

Jag har ridit mycket med handhäst och då gjorde jag om en elastisk bogserlina som man har till bil.Jätte bra för då hade man lite förvarning om handhästen stannade.

Halvt KL
Jag har ridit med handhäst i träns och handhäst i grimma.

När jag red med handhäst + träns så var det på en häst som "visste" var hon skulle vara och höll sig brevid Lúkas i mitt tempo.
Ibland rider jag med Azola (shettis!) som handhäst och då har hon repgrimma på sig. Hon är en bestämd liten tjej (söt men har horn..) och ska antingen gå först eller sist. Punkt slut.
Men har man en bestämd, fast hand (mjuk åt Lúkas men fast åt henne sas.. Svårt att förklara) och visar att så här är det, så håller hon sig brevid oss i alla tempon.
Första gången hon var med försökte hon bita Lúkas, men då kunde man lägga foten framför hennes bog och hon slutade på en gång. :)

Blir spännande att se hur det går när Óskadis får följa med mig och Lúkas sen när hon kommer!!! :banana:

Ur säkerhetssynpunkt är de enligt mig helt idiotiskt att rida med handhäst..
Om någon häst blir rädd så har man inget att säga till om och det kan hända hämska olyckor!

Skulle aldrig rida med handhäst undantag är om det är ett föl men då kan den ju springa lös om man rider inhängnat typ i en hage!
Sedan tycker jag de är bara av lathet som man har handhäst varför inte rida den häst som ska rida först och sen gå ut och gå med handhästen??

Ur säkerhetssynpunkt så går det att bearbeta, man lindar aldrig tygeln/grimskaftet om handen utan lägger den i etappöglor som löper ut successivt vid behov.

Att ta med unga hästar som handhäst innan och under inridning är ett utomordentligt träningssätt, de får lära sig att först balansera utan ryttare vilket ger en oerhörd hjälp senare. De kan lära sig att gå fram utan stopp av korta mänskliga ben som hindrar deras energi.
Det är ett bra sätt för hästar som behöver underhållas i kondition men utan belastning. listan kan göra mycket längre, men det får räcka som exempel.

Jag tar med min unghäst som handhäst så ofta jag bara kan. Han har då repgrimma och rep på sig. Jag håller i repet och det fungerar jättebra. Tycker att det är bättre än handhästgjord och liknande, eftersom man själv kan reglera längden på repet och släppa efter när det behövs att hästen går bakom (t ex på smala stigar i skogen).

//Julia

Ni som rider med unghäst som handhäst:
Brukar inte unghästen bråka eller försöka springa iväg fortare? Hur gör ni då?
Jag har aldrig ridit med handhäst förut...

Är det vanligt att hästarna blir osams iom att de går såpass nära varandra.

Jag hade tränat mycket från marken med Thytur innan jag provade att ha honom som handhäst. Han är otroligt lyhörd och uppmärksam och vi var väldigt samspelta innan jag började vänja honom att gå som handhäst ( ca 1/2 års träning från marken). Först provade jag i paddocken då jag red hans hagkompis och sedan när det gick bra i skritt och trav, gav vi oss ut på en liten tur. Därefter provade jag med en annan häst som Thytur aldrig gått tillsammans med (ett sto) och det gick också superbra. Han skulle inte få för sig att börja bråka med mig eller hästen när han är i träning och han håller sig på den plats jag visar att han ska gå på. Om han skulle gå lite för fort och hamna framför min ridhästs bog så tittar jag bara på honom så bromsar han direkt =) Han har aldrig försökt springa iväg eller busa.

Jag tror att det är viktigt med en bra kommunikation från marken innan man ger sig ut med handhäst. Det är även bra att ha varit ute och promenerat med hästen innan så att h*n känner igen omgivningen.

//Julia

*knapp*

Jag har handhästat massor, tycker det är ett utmärkt komplement till den vardagliga träningen, bra konditionsträning utan att behöva springa på en volt utan ryttare.

På första stället jag arbetade hade vi ofta 2-3 hästar med som handhästar, ibland från hagen, ibland när vi haft turer med "avsläpp". Vissa hästar gör det riktigt jobbigt för en, de som skall ligga bakom och bli släpade fram av hästen man rider på.

OM Yrpa skall sättas igång igen kommer hon få gå mkt som handhäst, hon gillar det och vaknar till liv ordentligt. Hon trivs också med att ha handhäst bredvid sig.

Jag föredrar träns och tyglar när jag har handhäst. Odinn gick dock i repgrimma när han fick "åka" med.

lånar knapp

Spelar ingen roll vad ni kommer med för argument för att ha handhäst..
JAG tycker det är idiotiskt och kommer aldrig göra de..:grin:
Ni kan aldrig få mig att tro att det är lika säkert att rida utan som med handhäst!
När jag rider min häst vill jag lägga 100% av min konsentration på henne vill inte sitta och hålla i en annan häst och ha fokus på den också.
Blir den rädd så spelar de ingen roll om man inte har lindat runt handen(som jag trode alla som ägar häsatr inte gör längre) de som gör de får skylla sig själva i deras okunskap när väl olyckan händer och handen lossnar!
Om man rider med handhäst och den häst du rider med blir rädd och drar eller din handhäst blir rädd har du verkligen inget att säga till om.Du kan bli skadad få axeln ur led i det häftiga rycket som blir, bli utryckt ursadeln och falla i backen och bli trampad.Eller så hinner du släppa handhästen och den skenar iväg och skadar sig!

Det är saker jag aldrig skulle kunna ens tänka tanken på att ta den risken..
Mina häsatr är för värdefulla för mig inte pengarmässigt utan kärleksmässigt att jag vill riskera deras hälsa och liv för nått sånt dumt.
Och har man bara 2 häsatr och ena inte kan vara själv får man helt enkelt fixa en 3:e häst eller träna på attstå själv i boxen.

De tycker iaf jag!

Ni som är FÖR de rid med handhäst rid med 1 2 eller varför inte 10 handhästar om ni nu känner för de??

Fritt land:grin:
Men JAG tycker det är idiotik!
Men så är de ju med allt.. om ingen olycka sker så kör amn på och den dagen man råkar ut för olyckan så slutar man och börjar tänka på säkerheten.

Inna jag var sparkad av häst så gick jag alltid bakom hästar utan att ens tänka på att man stod mitt bakom den.
Ähh den är ju så snäll den skulle aaaaaaldrig göra mig illa..Så omedvetet förmäskligare man hästen.Men sen kom olyckan och man insåg att en häst är häst och inge annat och kan bli rädd.Och man började tänka på säkerhet..
Jag går inte bakom en häst för jag vet hur jäkla ont de gör om oyckan är där.Och den smärtan är ej värd att riskera så jag går framför=)

Samma sak med handhäst jag vet vilka rikitgt ruskiga skador de kan ske när väl hästarna får panik och blir rädda.
Sett folk fått axeln ur led, flygit av sin häst de red för att de tänker inte släppa(automatik typ) släpp inte handhästen...då har ryttaren dunsat i marken bland 8 panikslagna hästhovar och varit cm från döden!

Så nej handhäst får fett bort för min del.

Säkerheten före allt=):banana::bump:

Men ska man tänka sådär så kommer dagen komma när man åker av, bryter något och tänker "Aldrig mera ridning".

KL.
Jag har handhästat en hel del.
Främst är det Erro som fått varit på släp, speciellt i början av hans träning.

Dom första gångerna hade jag träns med repgrimman under eftersom han inte var helt van vid bettet ännu. Sen så gick jag över helt till träns en period eftersom han hade en hel del tendenser till att vara lite fööööör pigg och lite fööör busig vissa gånger. Har på senare tid gått över helt till repgrimman då han taggat ner lite och lyssnar mer. Han kan fortfarande få för sig att försöka leka med ridhästen men då kan man bara ryta till lite så slutar han.
Det är oftast Ási som får släpa runt på honom eftersom mammas häst blir för stressad.

Ási fick vara handhäst en gång, då jag red på Erro. Gick super ända tills aset fick för sig att han skulle vara först och lillen kan ju inte acceptera sånt när han för en gångs skull fick bestämma. Så då drog båda iväg en bit, men saken är att när båda drar för att ligga först så är det inte särskilt farligt så länge man har lite koll kvar, vilket jag alltid har på dom två som tur är och efter dragturen var dom lika duktiga igen.

Ási har jag börjat cykla med istället, det älskar han !

Självklart får alla ha olika åsikter!, men att skriva att de som använder denna träningsform är lata tycker jag är fel. Själv känner jag mig lat som gör det för lite!
Precis som du anser att det är idiotiskt att rida med handhäst anser jag (dvs min åsikt) att det är en mkt bra träningsform, uppbyggande både fysiskt och psykiskt. Naturligtvis kräver det (som allt annat) en del träning innan det fungerar riktigt bra, träna gör man bäst på inhängade, eller andra lämpliga, områden (för att minska olyckrisken, precis som vid inridning, man rider ju inte hästen för första gången längs en trafikerad väg)

Ur säkerhetssynpunkt är de enligt mig helt idiotiskt att rida med handhäst..
Om någon häst blir rädd så har man inget att säga till om och det kan hända hämska olyckor!

Skulle aldrig rida med handhäst undantag är om det är ett föl men då kan den ju springa lös om man rider inhängnat typ i en hage!
Sedan tycker jag de är bara av lathet som man har handhäst varför inte rida den häst som ska rida först och sen gå ut och gå med handhästen??

Förlåt, men gud så dumt... :grin:

Man vill kanske starta hästen innan den är så stor att man kan rida den. Då är man knappast lat, då det helt klart är mer jobb att ha med två.
Min tvååring ska tex inte ridas förrän om två år, men redan nu ska han få börja följa med ut, för både fysisk och mental träning.

Om man inget har att säga till om handlar inte om hur många hästar man har med. Det handlar om ens egen kontroll över hästen. Självklart rider man inte ut med vildbasaren och har en vild unghäst vid sidan. Båda hästarna måste man ha under kontroll.

Sedan är det alltid så med hästar, att i extrema situationer kan alla förlora kontrollen, men då spelar det sällan någon roll om man är ute med en eller två hästar...

Var det inte du som hade en shettis med som handhäst när du hade en sån på foder? :confused: När du red halvblodet då... den shettisen du skulle köra in... Har alldeles bestämt för mig det...

Jag red mycket med handhäst förr, både med min medryttarhäst och då samtidigt tog ägarens andra häst brevid, sedan på medryttarhästen med min egna häst på sidan o nu sist på min äldre häst med unghästen på SLÄP. Därav att jag tröttnade, min unghäst får jag verkligen dra med, o jag har inte tillgång till medhjälpare som kan skynda på. Inte heller går min äldre häst att rida med körpisk, som annars är ett väldigt bra inlärningsknep så man kan peta på handhästen "över/bakom" ridhästens rumpa. Däremot nu när unghästen är inriden så har jag prövat rida henne med äldre hästen på släp o det funkar kanon!

Jag använder enbart repgrimma, vanlig grimma blir för "snällt" och träns tycker inte jag passar eftersom bettets inverkan blir fel ur fel vinkel med tygeln. Men det funkar säkert bra för den som har tränad häst o är van handhästryttare.

Jag har oxå ridit en del med Löshäst, dvs haft handhästen med utan lina! OBS detta enbart på säkra marker utan bilar och andra hästekipage. O med en sällskapsberoende häst som inte vill va utan "flocken".

Lös handhäst kör om oss! Inte bästa fotvinkeln :D
loshast22.jpg

loshast26.jpg

*kl*
Jag har handhästat Odinn tre ggr. Två ggr ner till hagen som är sträcka på... Tja, inte många meter :grin: Och det går jättebra! För då är han koncentrerad och vi tre (häst+häst+jag) är ute tillsammans.

Den gången jag prövade mig på en halvtimmesrunda gick det sådär. Samma visa här, Odinn var jättekoncentrerad och höll sig jättefint vid mitt knä. Sen försvann koncentrationsförmågan och han blev som en liten bebis. Tog små tjyvnyp på Fjalar, tog tag i spöt, drog benen efter sig så jag var tvungen att dra honom framåt etc etc.

Så vi har lagt det där på hylan lite. Dels för Fjalar blir lite för stressad bitvis (speciellt på hemväg) och då är det för mycket att hålla reda på helt enkelt. Och dels för att skall det göras igen behöver jag någon som går bakom och driver på Odinn om det behövs.

Ja, det är ett helt projekt! :P

Okej. Tänkte om det inte finns en (större) risk då för att handhästen trasslar in sig i linan, men det kanske inte är så farligt stor risk :)

Jo jag har varit med folk som har använt longerings lina på sin handhäst, och har trasslat så både hand hästen och ridhästen gått omkull efter som om man skulle länga ut linan och sedan handhästen skulle gå långsammare så fastnar de i ridhästen ( om man inte är jävligt snabb) som då sedan drar med sig handhästen eller om de även trasslar sig runt benen. usch.. Så de skulle ja nog inte använda=/ , och då är de ingen nybörjare som ridit kan ja tillägga direkt. Så jag använder helst grimma, men är hästen lite pigg så kan man ju ha träns med och då dra grimskaftet genom bettringarna, för jag känner att man har bättre grep så på ett grimskaft än tyglar, men de är ju en smaksak. och delta går ju också att använda:)

Ni som rider med unghäst som handhäst:
Brukar inte unghästen bråka eller försöka springa iväg fortare? Hur gör ni då?
Jag har aldrig ridit med handhäst förut...

Är det vanligt att hästarna blir osams iom att de går såpass nära varandra.

Man kan även ha med sig ett spö ut när man rider, så om handhästen blir lite ivrig och vill springa före, kan man bara peta lite fram på bogen så brukar dom hålla sig på rätt ställe:) Kan ju bli lite farligt om hästen kommer före oså, ifall de kommer bilar , har ju mer koll om den ligger snett bakom tycker jag:)

*Tar en knapp*

Tack allihop för era svar, verkar rätt blandat vad ni har på handhästen :) Då får jag helt enkelt prova mig fram. Kanske repgrimma på bushästen är bäst... ;) Men angående repgrimmor, det finns ju både lite hårdare och lite mjukare. Spelar det någon roll vilket man har? Jag har faktist aldrig använt repgrimma :eek:

Personligen tycker jag man skall låta bli de mjuka repgrimmorna, som känns lite "elastiska" i repet. Hårt med starka hårda knutar så får hästen exakta signaler, likadant med ledrepet, inte nåt i elastiskt material! Men viktigt är att man sätter repgrimman rätt, man kan om man vill knyta säkerhetsknut på nackstycket (hästen går sönder före repgrimman) och att man aldrig binder hästen i repgrimman (av den anledning som jag kursiverat). Träna gärna hästen från marken med repgrimma ett par gånger så de känner till hur det funkar. Så min rekomendation är en "hård" repgrimma och ett stumt rep. Och använd alltid handskar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Träning Jag inser mer och mer att jag måste lära mig att rida med handhäst. Jag har två hästar som jag tycker oerhört mycket om men jag är rädd...
Svar
16
· Visningar
3 140
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter