Sv: Rider ni med handhäst?
lånar knapp
Spelar ingen roll vad ni kommer med för argument för att ha handhäst..
JAG tycker det är idiotiskt och kommer aldrig göra de..
Ni kan aldrig få mig att tro att det är lika säkert att rida utan som med handhäst!
När jag rider min häst vill jag lägga 100% av min konsentration på henne vill inte sitta och hålla i en annan häst och ha fokus på den också.
Blir den rädd så spelar de ingen roll om man inte har lindat runt handen(som jag trode alla som ägar häsatr inte gör längre) de som gör de får skylla sig själva i deras okunskap när väl olyckan händer och handen lossnar!
Om man rider med handhäst och den häst du rider med blir rädd och drar eller din handhäst blir rädd har du verkligen inget att säga till om.Du kan bli skadad få axeln ur led i det häftiga rycket som blir, bli utryckt ursadeln och falla i backen och bli trampad.Eller så hinner du släppa handhästen och den skenar iväg och skadar sig!
Det är saker jag aldrig skulle kunna ens tänka tanken på att ta den risken..
Mina häsatr är för värdefulla för mig inte pengarmässigt utan kärleksmässigt att jag vill riskera deras hälsa och liv för nått sånt dumt.
Och har man bara 2 häsatr och ena inte kan vara själv får man helt enkelt fixa en 3:e häst eller träna på attstå själv i boxen.
De tycker iaf jag!
Ni som är FÖR de rid med handhäst rid med 1 2 eller varför inte 10 handhästar om ni nu känner för de??
Fritt land
Men JAG tycker det är idiotik!
Men så är de ju med allt.. om ingen olycka sker så kör amn på och den dagen man råkar ut för olyckan så slutar man och börjar tänka på säkerheten.
Inna jag var sparkad av häst så gick jag alltid bakom hästar utan att ens tänka på att man stod mitt bakom den.
Ähh den är ju så snäll den skulle aaaaaaldrig göra mig illa..Så omedvetet förmäskligare man hästen.Men sen kom olyckan och man insåg att en häst är häst och inge annat och kan bli rädd.Och man började tänka på säkerhet..
Jag går inte bakom en häst för jag vet hur jäkla ont de gör om oyckan är där.Och den smärtan är ej värd att riskera så jag går framför=)
Samma sak med handhäst jag vet vilka rikitgt ruskiga skador de kan ske när väl hästarna får panik och blir rädda.
Sett folk fått axeln ur led, flygit av sin häst de red för att de tänker inte släppa(automatik typ) släpp inte handhästen...då har ryttaren dunsat i marken bland 8 panikslagna hästhovar och varit cm från döden!
Så nej handhäst får fett bort för min del.
Säkerheten före allt=)