Rider ni efter skoning?

Beror helt på när han kommer, oftast blir det inte ridning då han kommer innan jobbet. Men har jag tid så ser jag inga problem med att rida efter:)

Absolut! Det har väl varit någon gång med någon häst som tappat sko och lite av hoven och är öm. Då väntar man ju någon/några dagar tills ömheten är borta.
Men en frisk häst som får en normal skoning är ju noll problem att rida på efter skoning.

Givetvis. Är en häst öm eller halt efter skoning är ngt fel.

Jag undrar om det är hela sanningen.

Jag är inne på min femte häst nu och de tre senaste har haft samma hovslagare (ca 15 år alltså). Ingen av mina har behövt vila efter skoning trots att en av de hade riktigt kassa hovar. Det vill säga hovslagare som inte tar för mycket, utbildad också.

Den senaste har varit känslig och jag vet inte varför. Han har aldrig haft fång, jäkligt fina fötter, så att hovslagaren är salig. Det verkar dock bli bättre för varje gång känns det som. Lite öm och kortstegad, är min tolkning.
Det kan vara så att ägaren själv skodde hela hans första 9 år men även om det var tämligen amatörmässigt såg det inte speciellt illa ut.

Jag rider efter skoning om jag har tid. Har haft tre hästar och samma hovslagare och det har aldrig varit något problem med någon av hästarna.

Om jag ändå är hemma för at passa hovslagaren passar jag på att rida - kan rida en medan han skor de första och sen ta en av de nyskodda när han skor den jag just red....

Absolut om det passar tidsmässigt, har faktiskt aldrig reflekterat över det eller frågat hovis. Ser det som självklart att hästen ska kunna ridas även nyskodd, annars känns det som det blivit något fel.

Jag har alltid ridit efter skoning men nuvarande häst har kassa hovar och hovis har sagt att han tycker hon ska vila efter skoning, rida innan inga problem. Hon skos i regel på morgonen och vilar samma dag.

Vi bytte hovslagare när han tyckte hon skulle vila 3-4 dagar efter skoning då hon var halt varje gång..

Nej som regel inte. Har faktiskt aldrig frågat nuvarande hovis. Men skulle skoning/träning råka flyttas så att det blir så i alla fall så avbokar jag inte.

Min häst är inte superglad i att skos och jag har fått lära mig att inte göra en massa saker samma dag om det går att undvika. För honom är det definitivt ett tydligt mentalt avbrott i hans normala rutiner, hästar som gör mer och där det händer mycket varje dag i stallet kanske inte bryr sig alls.

Tycker också det känns bättre att låta dem gå i hagen en dag (eller motionera innan) och se hur de är dagen efter.

Och nu hände precis det i helgen. Vi har precis ändrat skoningen på min häst hos en annan hovis förra skoningen. Min hovis som blivit upplärd blev sjuk så jag ringde i panik till hovisen som skodde förra gången (som eg inte ens hann då och ska flytta långt bort vilken vecka som helst). Han klämde in oss söndag morgon mitt i vår kurs. Så jag red två pass samma dag efteråt. Visserligen skrittar vi mest och det är väldigt lätt så inget påfrestande. Men det var bästa alternativet helt enkelt.

Ja, gör ni det? Alltså samma dag?Vilka rekommendationer ger era hovslagare?

Jupp! Jag rider gärna direkt efteråt. Man vill ju testa de nya pjucken! ;) Min häst har aldrig haft hältor eller hovproblem på sex år så jag tycker inte det är några problem, för egen del.

Beror på hur lång skoperioden varit ;). Har det varit 4v eller tappsko så rider jag, har det varit 8v så låter jag hästen vila till dagen effer.

Gamla foderhästen red jag alltid direkt efter skoning eftersom det var enda gången jag kunde vara säker på att skorna satt kvar :rofl:

Beror på. Min ena medryttarhäst varmskos och har problem med hovarna, han ska vila efter skoning på order av hovslagaren. På andra hästar kan jag rida efteråt om inte hovis säger annorlunda, men oftast blir det vila pga tidsbrist. Tar ju sin lilla tid med skoning så när det väl är klart har man ju redan spenderat en del tid i stallet..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 836
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka