Rider ni efter skoning?

:) Ja, absolut. Ser ingen anledning alls till att inte göra det. Tanken är ju liksom inte att de ska få ont av att skos.

Motionerar hästen (oftast). Dock fick hon en lugnare period denna gång eftersom hovslagaren gjorde ändringar i hur han skor henne, och dä ville jag ge henne några dagar att vänja sig.

Nej varken rid eller kör någon av mina efter skoning, aldrig gjort. Varför? Ja för att jag haft en häst som var extremt känslig efter byte av skor sen har jag bara fortsatt med resterande.

Oftast blir det borstar-sko-sadla-rida, brukar ta fram ena dagen och bak nästa eller nästnästa.

Har hästen bra hovar så ser jag inget problem med det, pratar vi problemhovar så blir saken i ett annat läge.

Jag rider vanligen inte då hovslagaren varit hos mina men endast pga att jag vanligen inte har tid med det efter skoningen

Jag brukar rida innan helt enkelt för att det kan ta ett tag för ett sömtryck eller dylikt att märkas. Mina olika hovslagare har dock alltid sagt att det bara är att rida så jag är kanske harig.

Ja, det gör jag om det passar tidsmässigt.
Helst rider jag innan men det är av praktiska skäl och har inget med själva skoningen att göra.

Nope.

Min min häst är riktigt känslig i hovarna och jag vill inte riskera att hon ska få några känningar. Hade jag haft en "vanlig" häst hade jag ridit efter skoning, men kanske undvikit de värsta makadamvägarna.

Rider hellre innan om möjligt, men brukar låta sessan vila eftersom hon åker till klinik för att få på sig skorna.

Nej, min vilar samma dag och dagen efter då han blir öm. Han är rätt ömfotad, drar han av sig en sko i hagen så hoppar han på tre ben in.

Efter ett antal tappskor så tog jag tappskokompetens för att slippa ringa hovis stup i kvarten. :cool:

Nej som regel inte. Har faktiskt aldrig frågat nuvarande hovis. Men skulle skoning/träning råka flyttas så att det blir så i alla fall så avbokar jag inte.

Min häst är inte superglad i att skos och jag har fått lära mig att inte göra en massa saker samma dag om det går att undvika. För honom är det definitivt ett tydligt mentalt avbrott i hans normala rutiner, hästar som gör mer och där det händer mycket varje dag i stallet kanske inte bryr sig alls.

Tycker också det känns bättre att låta dem gå i hagen en dag (eller motionera innan) och se hur de är dagen efter.

Ja, hästen är bättre skodd efter skoning än före annars är något galet. Det är helt enkelt för mig hela definitionen av att ” hästen behöver nya skor”.

Min ena blir lite öm så rider inte ut mycket på hårt närmsta dagarna, men hon motioneras som vanligt i övrigt. Den andra har superhovar så där spelar det ingen roll hur jag gör, blir olika beroende på vad som passar tidsmässigt

Jag rider sällan direkt efter skoning.

Har egentligen inte någon anledning att inte göra det, men jag har någon känsla av att man ändå ändrat vinkeln något på hoven när man verkat av en liten bit, så för mig känns det bäst att låta hästen bara gå i hagen och gå in skorna en dag. Löjligt kanske 😇 Men det skulle säkert inte vara några problem alls att rida efter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 836
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka